Byron Bay, Australië

Een echte hippie-plaats. Oude Volkswagen bussen, blousen met bloemen, kleding wat te drogen ligt op de motorkap van een auto, zon, zee, strand.... Waar je dit vindt? Byron Bay in Australië. De plaats van Australie waar iedereen vandaag leeft en morgen wel weer verder ziet.

Algemeen

Byron Bay ligt aan de oostkust van Australië, direct aan zee. Het is de meest oostelijke plaats van Australië. Met de auto ben je in 45 minuten vanaf de Gold Coast in Byron Bay. Vanuit Brisbane ben je met de auto ongeveer 2 uur onderweg en vanaf Sydney zo'n 10 uur. De gemiddelde temperatuur ligt in de zomer tussen de 21 en 28 graden celsius.

Geschiedenis en huidige toerisme

Captain Cook zeilde in 1770 langs de landtong en noemde het Cape Byron, naar de Britse zeevaarder Admiraal John Byron. In 1884 werd de eerste nederzetting gesticht. Zij noemde het Cawanbah, een Aborignal naam. De kolonisten leefde van de houtkap. In 1894 werd er een spoorlijn aangelegd en kreeg de plaats zijn huidige naam Byron Bay. De jaren daarna kwam de veehouderij in opkomst. Vlees en melk werden verwerkt in slachterijen en zuivelfabrieken. Uiteindelijk werd alles gesloten en kwam het toerisme in opkomst in de jaren zestig. Door de schitterende ligging aan een 30 kilometer lang zandstrand, heeft het zich ontwikkeld tot een heerlijke vakantieplaats.

Byron Bay trekt zowel rijke als arme mensen aan. De gemeenteraad heeft geprobeerd de vele werkloze jongeren te weren, maar tevergeefs. De drukte van de vele jongeren komt mede door de vele festivals die er worden gehouden (van jazz tot blues en van film tot literair). De sterke groei van Byron Bay is niet ten koste gegaan van de natuur. De zandstranden zijn schitterend en in het binnenland liggen een aantal nationale parken en natuurreservaten, zoals Tyagarah, Broken Head, Arakwal National Park en Cape Byron.

Duiken, surfen en wandelen

De bekendste duiklocatie van Byron Bay is Julian Rocks Aquatic Reserve. Alleen het Great Barrier Reef kan deze locatie overtreffen volgens insiders. Doordat wateren uit de gematigde zone op tropische wateren stuiten, is er een ongelooflijke diversiteit aan flora en fauna ontstaan. Ondanks een paar incidenten waarbij duikers zijn aangevallen door haaien, blijft Byron Bay één van de populairste duiklocaties van Australië. Vanaf de schitterende stranden is het eenvoudig om te gaan surfen. De baai binnen Byron Bay is een van veiligste en langste plaatsen waar je kunt surfen aan de oostkust van Australië.

Byron Bay leent zich ook uitstekend voor een mooie, pittige wandeling. Langs het strand voert een steile klim naar de vuurtoren van Bryon Bay. Deze weg leidt naar het meest oostelijke punt van Australië en vervolgens naar de vuurtoren van waaruit de omgeving het beste is waar te nemen. Aan de ene kant het water, aan de andere kant de groene bossen van de Nationale Parken. De weg van de vuurtoren terug naar Byron Bay gaat door een schitterend tropisch woud. De vuurtoren is de krachtigste van Australië en werd geopend in 1901.

Nimbin

De bekendste plaats in het achterland van Byron is Nimbin, een van de eerste alternatieve gemeenschappen van Australië. Overjarige hippies denken nog steeds terug aan de jaren zeventig van de vorige eeuw. Veel bewoners zijn echter van de marihuana op heroïne overgestapt. Helaas kan hier sprake zijn van drugsoverlast.
© 2011 - 2020 Joro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.pacificislandtravel.nl
  • Insight Guides Australië

Reageer op het artikel "Byron Bay, Australië"

Infoteur: Joro
Gepubliceerd: September 2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!