Psychologische en spirituele vakantiewensen: onderzoek Kuoni
Wat willen we op vakantie? Een psychologische én zelfs een tikje spirituele invalshoek bij een internationaal onderzoek van de wereldwijde reisorganisatie Kuoni. Steekwoorden zijn welzijn, spanning, ontdekking én reflectie. Daarbij verschillen vrouwen van mannen, en ook nationaliteiten onderling. Lees verder...
Kuoni, een van de grootste reisorganisaties ter wereld, hield een onderzoek onder reizigers in 12 landen. Het zwaartepunt: de 'psychologie' achter de vakantie. Gevoelens, wensen en verwachtingen kwamen aan bod. Spannend!
Spanning vooraf?
Kuoni vergeleek Nederlanders en Belgen wat betreft de vraag: hoe bereid je je voor op de komende vakantie? Ook de beide seksen mochten eraan geloven, qua vergelijking. Het resultaat? Mannen zijn net even meer ontspannen en bereiden zich dan ook nauwelijks voor: 18% van de Belgische mannen en 15% van de vrouwen doen niets om zich op de vakantie voor te bereiden. Daar tegenover staan 24% van de Nederlandse mannen en 22% van de Nederlandse vrouwen. Leuk detail is dat Belgische vrouwen vaker dan Nederlandse vrouwen extra aandacht geven aan hun persoonlijke verzorging ter voorbereiding van de vakantie.
Love is in the air?
Niet alleen zo'n spannende vakantieliefde, maar ook nieuwe vriendschappen zijn voor veel mensen belangrijk op vakantie. Grappig: Nederlanders hopen liefst twee keer zo vaak op een vakantieliefde als Belgen. 10% van de Nederlanders hoopt op een vakantieliefde, en slechts 6% van de Belgen. Op een heuse relatie hopen nota bene één op de tien Hollanders met 9%, tegenover pakweg één op de twintig ofwel 4% van de Belgen. Nuchtere Hollanders? Nee dus, wij vinden onszelf dan ook flirteriger dan Belgen (11% vs 7%). Weinig verrassend is dan weer dat Italianen, Spanjaarden en Fransen de grootste vakantie-flirts zijn.
Verliefd dankzij de locatie
Vakantiegangers blijken verliefdheid vooral op bijzondere en ontspannen locaties te voelen. Voorop staat het strand (21%), daarop volgt de zee (15%), het zwembad (12%), de boot (4%) en - als eerste niet-watergebonden locatie - bar of club (3%). Dat is wel even anders dan je zou verwachten!
En wat trekken we aan?
Zoals gezegd mogen we extra inspanningen verwachten van de Belgische vrouw, op het gebied van persoonlijke verzorging. Misschien helpt dat te zorgen dat Belgische vakantiegangers op de vierde plaats komen op de lijst van best geklede nationaliteiten op vakantie. Toch gaan Nederlanders én Belgen vaak 'casual' gekleed. Het best gekleed zijn, en ook dat verrast niet, Italianen, Fransen en Spanjaarden (resp. 34%, 13% en 10%). Op welke plek Hollanders dan komen? Misschien vallen we wel van de lijst af, want Kuoni's onderzoek verraadt het ons niet.
Vrijheid, blijheid
Vooral Nederlanders laten zich gaan op vakantie, en hopen op spannende tijden. Belgen zoeken eerder ontsnapping aan de dagelijkse routine. Van de Belgische vrouwen draagt één op de vijf ofwel 18% meer onthullende kleding op vakantie. Onder de Nederlandse vrouwen is dat slechts 4%. Nederlandse vrouwen houden van excursies en lokaal eten. Een op de tien is lekker bezig met schoonheids- of wellness behandelingen op vakantie. (13%). Dat geldt voor liefst één op de vijf Belgische vrouwen (21%).
Spiritualiteit op vakantie
Opmerkelijk feit: spiritualiteit krijgt een plek op vakantie. We doen aan zelfreflectie, kijken nog eens of onze prioriteiten wel kloppen en maken contact met het innerlijk. Belgen leggen echter veel meer nadruk op rust en welzijn dan Nederlanders: 47% van de Belgische vrouwen zoekt een gevoel van welzijn op, en 42% gaat voor rust. Dit geldt voor slechts 18% respectievelijk 9% van de Nederlandse vrouwen. Zijn Nederlandse vrouwen wilder? De grote meerderheid wil het liefst aan alledaagse beslommeringen ontsnappen (55%), en een derde wil een vakantie vol avontuur en opwinding.
Favoriete vakantie-ervaringen
Wat doen we het liefst op vakantie? mooie plekken zien (74%), plezier hebben (65%), typisch buitenlandse ervaringen opdoen (57%), cultuur snuiven (49%) en culinaire genoegens ontdekken (47%). Logisch is dat vooral jonge Nederlanders van 25-34 jaar vooral gaan om lol te maken (82%).
Trend: internationaal culinair
Culinaire tijdschriften en kookprogramma's doen het ongekend goed. Culinair is trend. Hoe zit dat op vakantie? 83% van de vakantiegangers combineert lokale gerechten en gerechten van thuis. 14% eet zelfs alleen lokaal en geniet van nieuwe smaken en gerechten. Er is nog slechts 4% over die uitsluitend gerechten 'van thuis' wil eten. Wie bang is meer dikke herenbuiken te moeten aanzien op vakantie: je hebt gelijk. Nederlandse mannen eten tweemaal zo ongezond en verorberen meer desserts als Nederlandse vrouwen (11% vs 6%). Belgen eten gezonder. Leuk is dat Nederlanders hun exotische gewoontes best weten vast te houden, eenmaal thuis. 41% eet zelfs vaker buitenlandse gerechten die zij op vakantie hebben leren kennen. Dat geldt voor minder Belgen, namelijk 30%. Een glaasje extra op vakantie mag best, vinden we massaal. Meer dan een derde van de Nederlanders én de Belgen (36%) drinkt op vakantie meer alcohol. Opvallend is dat dat vooral Nederlanders zijn in de leeftijd 45-54 (42%).
Trends in toerisme
Kuoni heeft als internationaal reisorganisator bij uitstek de kennis om even in de glazen bol te kijken. De uitkomst? In de toekomst wordt het verkennen van onbekende plekken, duurzaamheid en ecotoerisme belangrijker. Nog meer goed nieuws is dat reizigers een groter gevoel van verantwoordelijkheid krijgen, om bij te dragen aan vakantiegebieden die zij bezoeken. Toch blijft genieten van luxe prioriteit. Leuk is dat verre-reizenspecialist Kuoni van plan is met haar aanbod bewust in te spelen op de vraag naar een combinatie van luxe en duurzaamheid.
Sporten of luieren?
34% van de Belgische mannen en vrouwen doet nota bene meer aan lichaamsbeweging op vakantie dan thuis. Dat gaat op voor maar 16% van de Nederlandse vrouwen en 14% van de mannen. Bijna een derde ofwel 27% van de Belgische en Nederlandse vakantiegangers doet niet aan sport tijdens de vakantie; zij willen juist luieren. Extreme sporten genieten bij Belgen twee keer zo veel populariteit als bij Nederlanders. Toch zijn Nederlandse vrouwen avontuurlijker dan vrouwen van alle andere ondervraagde nationaliteiten: 35% wil avontuur tijdens haar vakantie.
Over Kuoni
Kuoni heeft haar hoofdkantoor in Zürich en behoort met bijna 10.000 medewerkers wereldwijd tot één van de grootste toeristische ondernemingen binnen Leisure Travel en Destination Management. Het in 1906 door Alfred Kuoni opgerichte bedrijf heeft vestigingen in meer dan 40 landen in Europa, het Midden Oosten, Azië, Australië, Noord-Amerika en Afrika. Kuoni heeft recent Travel Shops in Nederland geopend in Den Haag en Haarlem, later dit jaar volgt een derde vestiging in Amsterdam. Door vakblad Reisrevue is Kuoni al 20 jaar op rij verkozen tot de Beste Specialist Touroperator. Kuoni is ook één van de zeer weinige reisorganisaties ter wereld die het belangrijke Milieucertificaat ISO 14001 heeft ontvangen. Een overzicht van de door Kuoni in dit kader ontwikkelde en gefinancierde projecten vindt u op de website www.kuoni.nl
Het onderzoek: hoe, wie en wat
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Kuoni. Het vakantiegedrag van 12.000 mensen in 12 landen is hiervoor onderzocht. Onder hen waren 1004 vakantiegangers uit België en Nederland in de leeftijd van 25-65 jaar, die ten minste eenmaal per jaar in het buitenland op vakantie gaan.