InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Van Antwerpen naar Oost-Vlaanderen voor een leuk dagje uit

Van Antwerpen naar Oost-Vlaanderen voor een leuk dagje uit

Van Antwerpen naar Oost-Vlaanderen voor een leuk dagje uit Van de ene provincie naar de andere, over het water en gratis. Van Antwerpen naar Oost-Vlaanderen. Meer bepaald van Lillo naar het spookdorp Doel. Het kon lange tijd, maar in 2016 werd besloten om te stoppen met de veerpont. Wel zou er een taxiboot komen, van Antwerpen naar Fort Liefkenshoek. In Oost-Vlaanderen ligt het kleine polderdorpje Doel er wat verlaten bij, maar dat heeft wel een bepaalde charme. Heb je je fiets bij, dan kan je de Eco-route afleggen, dwars door de polders. Rij je de Belgisch-Nederlandse grens over dan kan je ook even naar het Verdronken Land van Saeftinghe voor een leuke en boeiende (modder)tocht.

Naar Lillo

Neem de havenweg (A12) Nederland - Antwerpen en sla af bij tolweg, Liefkenshoektunnel. Voor de tolweg sla je af naar Lillo. Zet je auto op de parking naast het douanekantoor. Na een kort bezoekje aan het kleine dorpje Lillo kon je tot de zomer van 2015 op zon- en feestdagen van begin april tot eind augustus de gratis veerpont nemen naar Doel. Je kon er op rondlopen of gaan zitten op het pont en genieten van beide oevers tijdens de korte overtocht die een klein halfuurtje duurde. In 2016 werd na lang gepalaver beslist om de gratis veerpont tussen de twee oevers af te schaffen. Voor Lillo die hierdoor op zo'n 40.000 extra bezoekers kon rekenen, een grote strop. Er zijn echter plannen om tussen Antwerpen en Fort Liefkenshoek een taxiboot te laten varen. Van aan de Antwerpse kant heb je een prachtig zicht op de twee koeltorens met hun witte stoompluimen van de kerncentrale van Doel.

Doel

Met onteigening bedreigd

Met het veerpont kom je aan voor het dorpje Doel. Neem een kijkje in dit polderdorp dat door onteigening bedreigd is. Vele huizen staan leeg en worden gebruikt als kraakpand. Andere bewoners houden koppig vol, blijven in hun huisje wonen en ijveren voor het behoud van het dorp.

Bezienswaardigheden

Je vindt er een mooie kerk uit 1851 met een spits torentje dat een mengelmoes is van romaanse, gotische en byzantijnse bouwstijlen. Naast de kerk staat 't Hooghuys, het oudste huis van de Doelse Polders, dat zou dateren uit 1613. En het vroegere klooster dat in 1854 werd gebouwd en lange tijd dienst deed als meisjesinternaat. Ook de Molen, een taverne-restaurant in een oude, als monument geklasseerde molen draait nog volop. Hier is een kleine speeltuin voor de kinderen. In één van de zijstraten vind je Doel 5, een klein cafeetje - taverne waar de werknemers van de kerncentrale van Doel even komen verpozen. Daarom heet het ook Doel 5. Je hebt immers Doel 1 en 2 met hun koeltoren, Doel 3 en 4 met hun koeltoren en dan Doel 5, het cafeetje. Na dit korte bezoekje volg je de dijk tot aan de kerncentrale.

Op de fiets!

Bij het infocenter van de kerncentrale kon je vroeger gratis een fiets huren. Spijtig genoeg werd ook deze dienstverlening sinds 2014 afgeschaft. Je zal dus zelf voor vervoer moeten zorgen als je hier een grote toer wil doen.

Op pad!

Ecofietsroute

Met de fiets kan je de ecofietsroute afleggen. Deze bewegwijzerde route is zo'n 34 kilometer lang, maar er zijn twee verkortingen voorzien (25 en 19 kilometer). Je kan ook een binnenweg nemen onderweg, want met kleine kinderen is de weg toch wel erg lang of het kan natuurlijk altijd beginnen gieten. Je kan de route perfect volgen in de brochure over de Ecoroute, maar je kan ook gewoon genieten en de bordjes met ecoroute op volgen.

Door het polderlandschap

Eerst fiets je weg van de kerncentrale en ga je de dijk op. Je hebt een mooi overzicht over de Schelde en over het polderlandschap. Daarna fiets je door weggetjes met hoge populierenbomen aan weerskanten. Lekker fris! Op je rechterkant kom je een vogelkijkhut tegen. Stop even om een kijkje te gaan nemen van de vogels die langs de kreken voedsel zoeken.

Bezoekerscentrum Saeftinghe

Geraak je tot in Saeftinghe, neem dan eens een kijkje in het bezoekerscentrum Saeftinghe. Heel leuk met en voor kinderen en ook leerzaam. Naast fauna en flora krijg je er ook op een interactieve manier uitleg over het ontstaan en de evolutie van de streek. Heb je veel tijd, ga dan zeker het Verdronken Land in (zie hieronder).

Een natje en een droogje

En dan ga je terug op pad langs stille weggetjes en kleine boerderijtjes. Onderweg kom je ook verschillende tavernes en cafeetjes tegen, voor de nodige natjes en droogjes. De fietsroute komt op het einde terug aan in het dorpje Doel en via de dijk kom je terug bij de kerncentrale uit. Bij café-restaurant De Molen kan je ook iets gaan eten of drinken alvorens terug naar Antwerpen te gaan. Je hebt hier een mooi uitzicht over de Westerschelde en ziet de containerschepen voorbijvaren.

Het Verdronken Land van Saeftinghe

Het Verdronken Land van Saeftinghe kan je ook gaan bezoeken met een gids. Deze neemt je dan gedurende twee uur meer op tocht door het slib met een professionele uitleg over fauna en flora. 70% van het gebied bestaat uit schorren, 30% uit zandplaten en een uitgebreid geulenstelsel. Heb je geluk, dan kan je wel eens zeehondjes zien. Vergeet wel geen laarzen aan te trekken en droge kleren voor na het bezoek. Je start bij het bezoekerscentrum Saeftinghe. Voor info en inschrijvingen kan je terecht op www.hetzeeuwselandschap.nl. Heb je minder tijd of zijn de kinderen te klein, dan kan je ook zelf de korte wandeling maken en genieten van de beekjes en planten binnen het afgebakende deel van Saeftinghe. Misschien ontdek je wel een dikkop of een kikker! Lees ook eens het gelijknamige boek van Suske en Wiske. Zo leer je nog meer over de streek en haar boeiende geschiedenis!

Kerncentrale Doel

Ook de kerncentrale zelf kon vroeger bezocht worden, maar ook dat werd aan banden gelegd. Wel interessant is het om in het voorjaar naar de pasgeboren slechtvalken te gaan kijken. Deze huizen immers op de wanden van de koeltorens in speciale nestkastjes en je kan ze bekijken via een ingenieus spiegelsysteem. Maar ook hier is op voorhand reserveren de boodschap.

Terug naar Antwerpen

Na een verkwikkende fietstocht of wandeling begeef je je via de snelweg terug naar de Antwerpse kant. Voor het Noorden van Antwerpen ben je bijna verplicht de Liefkenshoektunnel te nemen en te betalen. Anders moet je eerst naar Antwerpen rijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Doel: een spookstad in België, gedoemd om te verdwijnenDoel: een spookstad in België, gedoemd om te verdwijnenWie spookstad zegt, denkt onmiddellijk aan spooksteden in Amerika. Oude dorpen en steden, verlaten door goudzoekers en m…
Lillo Boekendorp: daguitstap voor liefhebbers van boeken!Lillo Boekendorp: daguitstap voor liefhebbers van boeken!Tijdens de zomer verandert het rustige polderdorpje Lillo geregeld in een gonzende bijenkorf. Op een zondag in juli en o…
Kallo en fort LiefkenshoekKallo en fort LiefkenshoekIn het kleine dorpje Kallo valt er op het eerste zicht niet veel te beleven. Er is een plein met een oud gemeentehuis en…
Kernenergie: de kerncentrale in Doel (België)Kernenergie: de kerncentrale in Doel (België)De kerncentrale in Doel bestaat uit 4 kernreactoren. Het kerncentralepark is gelegen in het dorpje Doel, in de haven van…
Lillo, van fort tot favoriete bestemming eendagstoeristenLillo, van fort tot favoriete bestemming eendagstoeristenZin in een mix van cultuur en natuur? Begeef je dan naar Lillo in de Antwerpse haven en bezoek het oude fort, het pittor…
Bronnen en referenties
  • GVA 1 april 2010
  • Doelbewust juni 2010
  • Brochure ecofietsroute
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Van Antwerpen naar Oost-Vlaanderen voor een leuk dagje uit"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 13-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Tips voor trips in België
Schrijf mee!