Langs de Saône: de Seille, Louhans, Cuisery en La Truchère

Langs de Saône: de Seille, Louhans, Cuisery en La Truchère De Saône is een tamelijk brede rivier met beroepsvaart. Sla je echter net voorbij Tournus het kleine riviertje de Seille in, dan kom je terecht in een oase van rust. Bij de sluiswachter kan je enorme exemplaren zien van meervallen. Daarna kom je achtereenvolgens voorbij het natuurpark La Truchère, voorbij het boekendorpje Cuisery en uiteindelijk kom je terecht in Louhans. Een pittoresk dorpje, bekend om zijn zuilengalerij met niet minder dan 157 bogen. Je bent hier in de Bresse-streek en dus vind je hier ook overal de Bresse-kip.

De Seille op

Net onder Tournus stroomt een klein, meanderend zijriviertje, de Seille. Langs deze 40 km lange rivier kom je achtereenvolgens het natuurreservaat La Truchère (A), het boekendorp Cuisery (B) en het stadje Louhans (C) tegen. Langs het water kom je voorbij vier sluizen die je zelf manueel moet activeren. Je kan ook via de weg gaan en langs de rivier wandelen. De plaatselijke bevolking komt dikwijls aan de oevers van de rivier picknicken en relaxen, zo rustig is het daar. Ben je een verwoed visser, dan ben je ook op de juiste plek!

Bij de sluiswachter

Meervallen

Om de Seille op te varen, moet je door een sluis. Achter de sluis staat een sluiswachtershuisje. De sluiswachter heeft enkele knappe trofeeën: koppen van een enorme vis, de meerval (silure in het Frans). Echt indrukwekkend! In de muil van de vis kan met gemak het hoofd van een tweejarig kind! Niet verwonderlijk als je bedenkt dat dit "visje" soms meer dan 100 kg kan wegen en tot 2,5 meter lang kan worden. Erg indrukwekkend zijn ook zijn tanden, wit, klein en puntig, net weerhaken. De meerval komt oorspronkelijk uit Centraal Europa maar werd in Frankrijk uitgezet rond 1870. Hij vertoeft in kalm en troebel water, zolang het maar diep genoeg is, vooral in de omgeving van rotsen en palen waar de schepen aanmeren. Het is een vleeseter. Hij eet vissen maar komt soms ook aan het oppervlak om kleine waterdieren te vangen. In de zon kan je hem soms zien glinsteren met zijn donkere en gevlekte rug. Een hele belevenis, want het is echt een kanjer! Er mag op deze zoetwatervis gevist worden, maar bedenk dat je goed moet uitgerust zijn, want het indrukwekkende dier verzet zich vaak fel! Bij de plaatselijke VVV's kan je terecht voor tips en visvergunningen.

Barrage met naalden

Zeker ook uniek en het bekijken waard is de barrage met naalden. Het water wordt dus tegengehouden door houten naalden (planken). Het is één van de laatst overgebleven exemplaren.

Natuurreservaat La Truchère-Ratenelle

Wanneer je de Seille opvaart en de sluis voorbij bent, kom je eerst het natuurreservaat La Truchère (A) tegen. Hierin kom je drie verschillende natuurlijke milieus tegen: een meertje met moerasgrond, een drassig veengebied en een door de wind gevormd stukje "woestijn" met opmerkelijke zandduinen. Via twee op palen aangelegde paden kan je zowel begroeiing als dierenleven van dichtbij bewonderen. Let vooral op een aantal interessante vleesetende planten. Je vindt er ook een bord met de verschillende vogels die je in het natuurreservaat kan zien en horen. Met knopjes kan je naar hun roep en gefluit luisteren. In het natuurreservaat zijn heel wat zeldzame vogels te spotten. Ben je zelf niet met de boot, dan kan je een rondvaart boeken met een groep. Bâteau l'Escale biedt van 1 mei tot 30 september een rondvaart met uitleg. Of je kan er zelf een bootje huren voor één uur, een halve dag of een dag. Voor een natje en een droogje kan je terecht in restaurant l'Escale.

Boekendorp Cuisery

Boeken

De volgende halte op de Seille is het boekendorpje Cuisery (B), het vierde belangrijkste boekendorp van Frankrijk. Hier vind je talrijke boekenwinkeltjes, drukkerijen, uitgeverijen, boekbindersateliers, etc. Iedere eerste zondag van de maand is er in alle straten van het dorpje een boekenmarkt. Literaire animatie doorheen het hele jaar.

Educatief centrum

Als je meer wilt weten over natuur en milieu in Bourgondië, bent je in Cuisery aan het juiste adres. Je vindt er het educatieve centrum "Eden", dat in vijf zalen een interessant overzicht geeft van diverse natuurgebieden. Naast flora en fauna worden ook water, lucht en milieuproblemen behandeld, veelal met interactieve computeranimaties. Leerzaam voor jong en oud!

Middeleeuws dorp

In dit voor de rest nogal slaperig Middeleeuws dorpje vind je verder ook de Notre-Dame-kerk uit de 16de eeuw en de Sint-Pieterkapel uit de 12de eeuw. Bij mooi weer kan je tot de Jura kijken, tot de Alpen en zelfs de Mont Blanc zien. Op dinsdag kan je er naar de markt. Neem eens een kijkje op de mooie en leerrijke site www.cuisery.fr.

Louhans, stad met de 157 bogen

Indrukwekkende arcade

Louhans (C), een middeleeuwse stad met een lange hoofdstraat met 157 bogen, is erg aangenaam om in rond te kuieren. De lange straat met de arcade is echt indrukwekkend en uniek in Europa. Ook de 15de eeuwse huizen zijn erg knap.

Hôtel Dieu

In Louhans, zoals in vele Franse steden, vind je een Hôtel-Dieu. Het Hôtel Dieu was vroeger een hospitaal. Tot in 1977 was het nog in gebruik. Het lijkt wel of de laatste patiënt nog maar net is vertrokken. De apotheek is echt het pronkstuk, met zijn enorme verzameling aardewerken apotheekpotten. Talrijke potten zijn bewaard gebleven, van de bruin- blauwe potten uit de Spaans-Moorse periode (15de eeuw) tot de hevig blauwe modellen in Nevers-stijl. In de potten zijn nog resten van dierlijke, minerale en plantaardige origine aanwezig, recepten die nu niet meer worden gemaakt en gebruikt.

Sint-Pieterkerk en drukwerkmuseum

De Sint-Pieterkerk met zijn mooie Bourgondische dak is ook de moeite waard. Breng ook eens een bezoekje aan het Musée de l'Imprimerie. De oude drukkerij van de krant L'Indépendant sloot in 1984 de deuren na meer dan een eeuw drukken. De oude machines werden bewaard en tentoongesteld voor het publiek.

De Bresse-kip

Ben je in Louhans op maandag, mis dan zeker de markt niet. De specialiteit is hier de Bresse-kip, het enige pluimvee ter wereld met een Appellation d'Origine Contrôlée (AOC). Overal in Bresse zie je de kippen rondlopen, met hun karakteristieke blauwe poten, witte veren en vuurrode kam. De kwaliteit van het ras hangt nauw samen met de typische bodemgesteldheid van de streek. De toeristische dienst van Louhans organiseert zelfs rondleidingen op de markt. In december is er een wedstrijd, Les Glorieuses, met een prijs voor het mooiste pluimvee. Meer dan 1000 exemplaren worden tentoongesteld en na de wedstrijd kan het publiek komen kijken en kopen.

Langs de Seille

Voor een rustig verblijf in een mooie streek moet je dus zeker langs de oevers van de Seille blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lillo Boekendorp: daguitstap voor liefhebbers van boeken!Lillo Boekendorp: daguitstap voor liefhebbers van boeken!Tijdens de zomer verandert het rustige polderdorpje Lillo geregeld in een gonzende bijenkorf. Op een zondag in juli en o…
Vogezen: sneeuwpret, skiën en langlaufen dicht bij huisVogezen: sneeuwpret, skiën en langlaufen dicht bij huisEven weg voor een shortski of voor een leuke gezinsvakantie in de sneeuw, het zegt je wel wat. Geen zin om uren in de au…
Amelander Productenavond - streekproducten van het eilandAmelander Productenavond - streekproducten van het eilandDorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. R…
Arches National ParkArches National ParkArches is een Nationaal Park in de staat Utah in de Verenigde Staten. In het park zijn veel prachtige rotsformaties te b…

Werken in het buitenlandVooral jongeren/studenten zijn maanden voordat de zomervakantie begint naarstig op zoek naar werk over de grens. Werk er…
Landeninfo en reistips nader bekekenAls je naar het buitenland op vakantie gaat of er voor een langere tijd gaat verblijven moet je goed voorbereid zijn. Wa…
Bronnen en referenties
  • www.encyclopeche.com/ED-silure
  • Brochure Saône-et-Loire: Bourgogne du Sud
  • Wikipedia
  • Guide du Routard Bourgogne
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Langs de Saône: de Seille, Louhans, Cuisery en La Truchère"

Infoteur: Mapa
Laatste update: Maart 2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Saône
Schrijf mee!