InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Ifrane - Natuur en Franse architectuur in de Midden-Atlas

Ifrane - Natuur en Franse architectuur in de Midden-Atlas

Ifrane - Natuur en Franse architectuur in de Midden-Atlas Ifrane is een klein stadje gelegen in het Midden-Atlasgebergte van Marokko en ligt ongeveer 40km ten noorden van Meknes. In de 16e eeuw vestigden zich voor het eerst mensen in Ifrane. Een gemeenschap werd opgericht in de Tizguit vallei. Slechts een beetje stroomafwaarts van het huidige Ifrane, bevind zich een gebied dat wordt bevolkt door de afstammelingen van Abd al Sede ‘Salem, de man die het oorspronkelijke Ifrane stichtte.

De grotten

In het berbers, dat in deze regio gesproken wordt, betekend “yfran” grotten. Wanneer je de omgeving verkent zie je ook een overvloed aan kalksteen plateaus. Tijdens de dagen dat de stad werd opgericht, werden er veel huizen gehouwen, in de omringende rotsen. Tegenwoordig is het wel behoorlijk anders, er zijn uiteraard geen mensen meer die nog in deze “grotten” wonen. De grotten worden uitsluitend nog gebruikt als opslag plaats. Het is wel interessant om eens een verkenningstocht te maken in de grotten, om te zien waar en hoe de mensen leefden destijds. Een gids is bij de rondleiding geen overbodige luxe.

De bossen en de Franse architectuur

Het huidige Ifrane ontstond pas echt rond 1929, tijdens het Franse protectoraat. De Fransen besloten om een hier hun aanwezigheid te vestigen. De stad ligt op een hoogte van 1600 meter boven de zeespiegel en is omgeven door pijnbomen, ceder en eikenbossen die de stad verkoeling geven. Het prachtige natuur gebied rondom Ifrane lokt vele toeristen uit andere delen van Marokko, die hier tijdens de hete zomermaanden aan de hitte komen ontsnappen. Wat misschien wel het meest onderscheidende kenmerk van Ifrane is ten opzichte van Marokkaanse steden, is de ongewone Alpine architectonische stijl. Deze stijl is compleet anders dan de rest van de Marokkaanse architectuur. De Franse villa's zijn nu overwegend in Marokkaanse handen, maar de villa's bezitten nog steeds hun bijzondere charme.

De Al Akhawayn Universiteit

Tijdens de winter komen er nog meer bezoekers naar Ifrane, om de besneeuwde hellingen te beklimmen of om simpelweg van de sneeuwpret te genieten. Gedurende het jaar, kent de stad een grote populatie studenten die aan de Al Akhawayn Universiteit studeren. Dit is de enige Engelstalige universiteit in Marokko en het is vooral de rijke elite die aan deze universiteit kan studeren.

Klein Zwitserland

Ifrane lijkt in de winter op een kleine versie van Zwitserland. Ook in de zomer biedt de stad Ifrane en omgeving verkoeling . In de omliggende bossen met stromende riviertjes is het heerlijk om een boswandeling te maken, of met het gezin te picknicken. Je ziet er dan ook in de zomer vele gezinnen barbecueën of een Tagine op het vuur verwarmen. In de bossen vind je ook nog vele diersoorten zoals het berber aapje, maar ook wolven zijn kort in het verleden nog gespot. In de winter kun je in Ifrane ook nog naar de ski ressort om aldaar te skiën.

Op een afstand van 40 km ten noorden van Ifrane bevinden zich Meknes en meer naar het oosten ook Fes. Daar waar het in Meknes en Fes bijvoorbeeld 40 graden is, kun je om de warmte te ontvluchten een trip maken naar Ifrane om tien tot vijftien graden verkoeling te krijgen. Ooit is er een temperatuur gemeten in Ifrane van -23 graden Celsius, één van de koudste temperaturen ooit in Afrika gemeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ifrane - Natuur en Franse architectuur in de Midden-Atlas"

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Marokko
Schrijf mee!