InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Serengeti, vlakte zonder einde

Serengeti, vlakte zonder einde

Serengeti, vlakte zonder einde De Serengeti is een schitterend natuurgebied in Afrika. Uitgestrekte vlaktes worden elk jaar gevuld door duizenden dieren. De vlakte wordt soms onderbroken door kopjes. Dat zijn rotsformaties waarop leeuwen liggen uit te rusten. Ze zien onder zich hordes buffels, gazellen, wildebeesten, zebra's, giraffen voorbij lopen.

Inhoud:

Waar ligt de Serengeti?

De Serengeti is een erg groot natuurgebied dat zich uitstrekt over Tanzania en Kenia. Het is een hoogvlakte. Het ligt op 1600 meter hoogte boven de zeespiegel. De Serengeti ligt vlak onder de evenaar. Omdat het op zo'n grote hoogte ligt, is het iets koeler en wordt het zelden 30 graden celcius. Het is zowel één van de oudste als één van de grootste natuurreservaten in de wereld. Een deel ervan werd al in 1929 een wildreservaat. De oppervlakte van dit reservaat beslaat driekwart Nederland.

Migratie

Beroemd is de trek of migratie van de gnoe waarvan bijna 2 miljoen exemplaren jaarlijks dit gebied doorkruisen in hun rondgang de regen achterna. Dit dier wordt in Engelsetalige landen wildebeest genoemd. Dat woord is overgenomen uit het Nederlands. Gek genoeg noemen wij het dier gnoe. De Grumeti rivier stroomt door de vlakte en is één van de rivieren die ze moeten oversteken. Daar liggen altijd krokodillen op de loer. Op de Serengeti lopen vrijwel alle dieren die er in Afrika voorkomen.

Gazellen

Dieren die je heel veel ziet zijn gazellen en impala’s. Soms zie je een groep gazellen met honderd vrouwtjes die allemaal bij één mannetje horen. Daar staat weer tegenover dat er groepen mannetjes van 10-20 exemplaren rondlopen. Dat zijn bachelor herds oftewel een kudde vrijgezelle gazellen.

Hoog gras

Als het veel regent kan het gras makkelijk twee meter hoog worden. Daar houden veel dieren niet van want dan kun je niet snel lopen. Aan de andere kant word je als klein dier minder snel door roofdieren opgemerkt. Gelukkig het regent niet vaak. De meeste tijd is het gras kort en kun je kilometers ver dieren zien.

Kopjes

Overdag jagen de meeste leeuwen niet maar zijn ze te vinden op de kopjes; dat zijn grote rotsformaties. De Tanzanianen en Kenianen hebben dit woord ´kopjes´ uit het Nederlands overgenomen. Leeuwen liggen lekker in de zon op hun rug te slapen want ze hebben geen natuurlijke vijand dus hoeven ze nooit angstig om zich heen te kijken.

Woodlands

De Serengeti is een weinig beboste vlakte omdat 3 miljoen jaar geleden een gigantische nabij gelegen vulkaan is uitgebarsten: de Ngorogoro. Deze vulkaan heeft het land erom heen onder metersdikke aslagen bedolven. De aslaag is versteend en moeilijk doordringbaar door boomwortels. Op sommige stukken zijn wel woodlands. Dat zijn stukken land waar veel bomen staan maar het is niet zo dicht begroeid als een bos. De meeste bomen komen voor rond de rivieren en op de weinige heuvels.

Ndutu

Midden in de Serengeti ligt het meertje Ndutu. Dit is een alkalisch meer. Elke avond strijken hier tienduizenden ooievaars en flamingo’s neer wat een schitterend gezicht is.

Wildebeesten en zebra's

Het gaat goed met de wildebeesten of gnoes in de Serengeti want elk jaar wordt hun aantal hoger geschat. Een paar jaar geleden was het getal nog 1 miljoen, twee jaar terug 1.5 miljoen, in het voorjaar van 2007 hoorde ik van een gids het getal 2 miljoen. Samen met deze groep wildebeesten trekken ook 600.000 zebra’s. Ze helpen elkaar onderweg omdat de zebra’s een roofdier niet zien aankomen wanneer ze eten. De ogen van de zebra zijn gericht op het gras als ze eten.Wildebeesten kunnen om zich heen kijken terwijl ze gras verorberen. De zebra ziet daarentegen beter waar de regen valt. Dat is de plek waar de dieren naartoe lopen. Ze lopen eigenlijk de regen achterna.

Masai

De Masai is een volk wat in de Serengeti leeft. Ze zijn te herkennen door de rode doeken en de lange stok die ze altijd bij zich hebben. De rode doek zou wilde dieren afschrikken. Overdag lopen sommige Masai de geiten te hoeden tussen alle wilde dieren. De Masai wonen in met palen ommuurde dorpjes om zo 's nachts ook zich tegen wilde dieren te beschermen. Binnen de palen van hun dorpen houdt men geiten ´s nachts van de wilde dieren weg. Serengeti betekent in de Masai-taal: “vlakte zonder einde.”

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nationaal Park Masai Mara in KenyaNationaal Park Masai Mara in KenyaMasai Mara is zonder twijfel het meest bekende wildpark van Kenya. Het is Afrika ten top. De masaikrijgers die er leven…
De wildebeest of gnoeDe wildebeest of gnoeIn Nederland spreekt men over de gnoe. Dat is vreemd want in alle Afrikaanse landen en Engelstalige landen gebruikt men…
Reisverslag: KeniaWil je op vakantie, maar weet je niet welk land jou het meest te bieden heeft? Sourcy deelt tal van reisverslagen van ve…
Veilig rijden met een Serengeti zonnebril!Elke zonnebrillen fanaat weet het, voor autorijden is een Serengeti de uitkomst! Het wordt tijd dat iedereen dit leert,…
Migratie: wat is migratie en emigratie?Hoewel het in de 21e eeuw lijkt alsof migratie een nieuw fenomeen is, is het dat in geen geval. Migratie bestaat al, zol…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brainin, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Serengeti

Reageer op het artikel "Serengeti, vlakte zonder einde"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Afrika
Schrijf mee!