InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Kort toeristisch overzicht van de Caraïben

Kort toeristisch overzicht van de Caraïben

Kort toeristisch overzicht van de Caraïben De Caraïben roepen bij vele mensen terecht beelden op van hagelwitte zandstranden met palmbomen, de azuurblauwe heldere zee, heerlijk eten, een vriendelijke lachende bevolking en dat alles in een tropisch klimaat. Puur genieten! Maar de Caraïben zijn meer dan dat, vaak hebben ze een achterland dat zeker de moeite is om te ontdekken: van groene jungles en pittoreske dorpjes tot berglandschappen en natuurgebied. Voor ieder type reiziger is er wel een bestemming in de Caraïben.

Antigua

Op Antigua vind je fraai gerestaureerde forten, maar ook mysterieuze ruïnes. Het is een paradijs voor strandliefhebbers, snorkelaars en duikers: de vele langzaam aflopende zandstranden worden omgeven door riffen.
Christoffel Columbus ontdekte het eiland in 1493 en hij noemde het naar de kathedraal van Sevilla, de Santa Maria la Antigua. Vroeger was het een van de grootste producenten van suikerriet van het Verenigd Koninkrijk.

Aruba

Aruba geldt als een van de populairste vakantiebestemmingen in de Caraïben en daar zit de opmerkelijk vriendelijke bevolking zeker voor iets tussen, net als het brede langgerekte hagelwitte strand met het kalme helderblauwe water.
Aruba is een belangrijke haven voor cruiseschepen en mede daardoor vind je in Oranjestad veel (taxfree) winkels en uitgaansgelegenheden.

Barbados

Barbados is een vakantieparadijs voor de verwende toerist, want met alle aanwezige toeristische faciliteiten en een goed ontwikkelde infrastructuur is het niet echt een eiland voor de avonturier of voor wie op zoek is naar complete privacy.
Het eiland is 300 jaar een kolonie geweest van Groot-Brittanië en dat merk je vandaag de dag nog steeds: plaatsnamen als Oxford, Cambridge of Holetown herinneren nog aan het Britse verleden, men rijdt links en de Bayans, de kleurige eilandbewoners, spreken een gedistingeerd Engels. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat men Barbados ook wel 'Little England' noemt.

Bonaire

Bonaire is een wat slaperig eilandje met minder cultuur en minder fraaie stranden dan Aruba en Curaçao. Maar voor wie op zijn rust gesteld is, zijn de stranden van het dunbevolkte Bonaire een ware verademing! En het mooiste van Bonaire vind je niet boven, maar juist onder water: de onderwaterwereld van Bonaire behoort tot de mooiste duikbestemmingen ter wereld.

Curaçao

Een stukje "Holland in de tropen"; op dit gastvrije, Caraïbische eiland wordt overal Nederlands gesproken. De strandgebieden liggen verspreid over het eiland en bestaan meestal uit kleinere beschutte stranden en baaien. In het kleurrijke Willemstad meren dagelijks vissers- en koopmansbootjes uit Venezuela aan om hun waar op de lokale markt aan te prijzen. 's Avonds heerst er een gezellige drukte in de buurt van het Seaquarium en Mambo Beach en bij de restaurantjes en bars van Willemstad.

Dominica

Dominica is hét eiland voor natuurliefhebbers: je kan er wandelen in de dichte regenwouden, die op de flanken van vulkanische gebergten groeien. Het Morne Trois Pitons National Park is er zo een en staat op de lijst van UNESCO Werelderfgoed. Op het eiland vind je heldere watervallen, hete zwavelbronnen, maar ook een ongekend aantal riviertjes. De natuur kan hier ongestoord haar gang gaan en je vindt er verschillende unieke vogel- en plantensoorten. Met een bijzondere onderwaterwereld en walvissen die in de wintermaanden in de kustwateren komen zwemmen is het plaatje van dit natuurparadijs compleet.

Dominicaanse Republiek

In België waarschijnlijk een van de meest gekende bestemmingen in de Caraïben. De Dominicaanse Republiek vormt samen met Haïti (aan de westkant) het eiland Hispaniola. De strandliefhebbers kunnen hun hartje ophalen aan de kilometerslange witte stranden met een azuurblauwe zee. Aan de zuidelijke, oostelijke en noordelijke kust van het eiland zijn er vele moderne en luxueze vakantiecentra ontstaan. Het binnenland biedt een afwisselend tropisch landschap van regenwoud en plantages met daartussen tientallen pittoreske dorpjes.

Grenada

Dit "specerijeneiland" heeft het beste van de Caraïben bij elkaar: rustige hagelwitte stranden, ongerepte regenwouden, warme baaien waar het heerlijk zwemmen en duiken is, maar ook een bruisend nachtleven. Ook de mooie oude hoofdstad St. Georges is zeker een bezoekje waard.
Het eiland dankt zijn bijnaam aan de talrijke specerijenplantages die al eeuwenlang nootmuskaat voor de export produceren. Je kan deze plantages zeker een bezoekje brengen.

Jamaica

Jamaica, het eiland van Rum en Reggae, is zonder twijfel een van de mooiste uit de Caraïben. Je kan er zelf met de auto op verkenning gaan en zo van hotel naar hotel rijden, maar evengoed zijn er intieme strandhotelletjes en All-In resorts. De beroemde reggaecultuur en de no-problem mentaliteit zorgen voor een onvergetelijke sfeer.

Bron: Kyle Simourd, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Kyle Simourd, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Mexico

De perfecte bestemming voor mensen die houden van een groepsreis of een autoreis in combinatie met een strandvakantie. Cancún op het schiereiland Yucatan vormt de poort naar de 'Mundo Maya'. In het binnenland vind je nog monumenten van deze mysterieuze Maya's en de koloniale steden uit de tijd van de Spaanse overheersing.
De kust aan Yucatan heeft een groenblauwe zee met witte, poederachtige stranden.

Puerto Rico

Dit eiland behoort tot de Verenigde Staten van Amerika, maar heeft een duidelijk Caraïbisch karakter. Je vindt hier koloniale stadjes, slaperige dorpjes, mooie baaien en natuurgebieden, zoals 'El Yunque' regenwoud en het centraal gelegen bergland. 'Paradores' (kleinschalige lokale hotelletjes) liggen over het ganse eiland verspreid, wat het erg aanlokkelijk maakt om het eiland per huurauto te verkennen. Old San Juan is een thuishaven voor vele cruiseschepen en het is er dan ook gezellig slenteren.

St. Lucia

De laatste decennia zijn er heel wat hotels uit de grond gestampt op St. Lucia, maar toch heerst er nog steeds een typisch Caraïbische "eilandsfeer": het is een mooi en rustig eiland waar je tropische strandpret, in de buurt van de hoofdstad Castries liggen uitnodigende baaien zoals Rodney Bay, perfect kan combineren met avontuur in de natuur; door erop uit te trekken in het groene, vulkanische bergachtige binnenland.

Sint Maarten, Saba en Sint Eustasius

Sint Maarten bestaat uit een Frans en een Nederlands gedeelte en staat bekend om de stranden die variëren van rustige baaitjes tot de brede stranden met alle toeristische voorzieningen. In het Franse Marigot en het Nederlandse Philipsburg kan je winkelen en lekker op restaurant gaan. Trek je je graag terug op een klein en rustig eilandje, neem dan zeker Saba of Sint Eustasius in overweging.

Suriname

Suriname ligt op het Zuid-Amerikaanse vasteland. Een groot deel van Suriname bestaat uit jungle (Amazone-oerwoud), zo goed als ongerept. Voornamelijk langs de Suriname rivier wonen afstammelingen van gevluchte slaven.
Bij Galibi kun je misschien wel schildpadden spotten die hun eieren er op het strand komen leggen. Binnenlands vervoer gebeurt voornamelijk over het water. Hier kunnen mensen die een hekel hebben aan massatoerisme hun hartje ophalen en je leert een bijzonder land met zeer gastvrije bewoners kennen.

Tobago

Tobago ligt op zo'n 50 kilometer ten noordoosten van Venezuela. Lang geleden wast het eiland verbonden met het Zuid-Amerikaanse vasteland, waardoor je er een fauna en flora vind, die je niet op de andere Caraïbische eilanden terugvindt. Het is een groen paradijs dat bestaat uit ongerepte stranden en regenwoud. Je vindt er geen ultramoderne resorts, wel 'guest houses' en karakteristieke hotels in schattige dorpjes.
© 2008 - 2018 Ilske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kwalificatie WK voetbal 2010, Noord- en Midden AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Noord- en Midden AmerikaIn de kwalificatie voor het WK van Zuid-Afrika in 2010 zijn ze in Noord- en Midden Amerika aanbeland in de finalepoule.…
Kwalificatie WK 2014 Noord-Amerika, loting en speelschemaKwalificatie WK 2014 Noord-Amerika, loting en speelschemaWK 2014 kwalificatie Noord-Amerika en Midden-Amerika: loting en speelschema. Uit de kwalificatie voor Noord- en Midden-A…
De mooiste bestemming voor een cruise: de Caribische ZeeEen helderblauwe zee, prachtig eilanden, zonovergoten witte stranden, palmbomen en een heerlijk tropisch klimaat. Dat zi…
Vliegen tussen de Nederlandse Antillen met CaribairVliegen tussen de Nederlandse Antillen met CaribairDit artikel valt binnen een reeks die gaat over de luchtvaartmaatschappijen die vluchten uitvoeren naar de Nederlandse A…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kort toeristisch overzicht van de Caraïben"

Infoteur: Ilske
Gepubliceerd: 01-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!