InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Porlezza in Italië

Porlezza in Italië

Porlezza ligt aan het begin van het meer van Lugano. Het is een uitstekende vakantieplek door het mediterrane klimaat. In de buurt is er genoeg te doen en door de campings aan het meer kan men volop genieten van het water.

Porlezza

Porlezza is een stadje dat bezocht wordt door mensen uit de hele wereld. Het ligt op een punt waar de volgende valleien samenkomen: de vallei van Menaggio, de vallei van Cavargna, de vallei van Intelvi en de vallei Valsolda. In de zomer staat er veel wind waardoor surfen op het meer van Lugano goed mogelijk is. Er zijn meerdere campings te vinden waar men een chalet of caravan kan huren. Doordat er veel Nederlanders één of meerdere chalets en/of caravans bezitten en hier vaak een website over hebben, is het makkelijk om te boeken. Naast campings zijn er ook goede hotels te vinden.

Er is gelegenheid om te zwemmen in het meer, tennissen, voetballen en paardrijden. In het centrum vind je leuke winkeltjes. Ook is er een grote boulevard waar je heerlijk kan uitwaaien en kan uitkijken over het meer van Lugano. Natuurlijk mist het ijswinkeltje met heerlijk Italiaans ijs niet.

Je kan ook een bezoekje brengen aan de rustieke kapel van S. Maurizio (X-XII eeuw), de kalkoven (ook wel bekend als calchera) en het marmeren reliëf van Leone di san Marco op de muur van een kerk in Cima.

Als je vanuit Lugano naar porlezza rijdt, moet je door een tunnel. Sinds 1998 zijn er aan de meerkant van de tunnel muurschilderingen van Robin van Ardol te zien.

Grotti

In en rondom Porlezza zijn zogenaamde Grotti te vinden. Grotti zijn typische Tessiner cafés. Ze zijn alleen te vinden in de streek van de Noord-Italiaanse meren; Lago di Lugano, Lago di Como en Lago Maggiore). Je vindt ze in de afgelegen bergdalen, kustplaatsen en in hohere oorden. In bijna elke plaats is er wel een grotto (enkelvoud) te vinden. In de grotti kan je gezellig zitten en lekker eten. Bijvoorbeeld bergkazen, ham en salami.

Tips voor uitstapjes

Porlezza ligt dichtbij de Zwitserse grens. Hierdoor zijn zowel uitstapjes in Italië als Zwitserland mogelijk. Hieronder wat mogelijkheden:

  • Aan het Lago di Varesa in Schriranna (tussen Lago di Lugano en Lago Maggiore vind je een groot openbaar park. Hier is een speeltuin en een miniatuurspoorweg.
  • De dierentuin Al Maglio in Magliaso. Dit ligt vlakbij Ponte Tresa aan het meer van Lugano. Het is een kleine dierentuin die wel leuk is om even te bezoeken. De dieren die je daar ziet zijn verschillende kromsnavels (grijze roodstaart, kaketoes, ara's, zonparkieten), wasbeertjes, verschillende soorten apen, cavia's, varkentjes, leeuwen, luipaarden, geiten, vogels en schildpadden. Voor 1 euro kan je een zakje met banaan en popcorn kopen die je kan voeren aan enkele van de dieren.
  • Vlakbij Tempio Voltiano (bij Como) is een speeltuin, een draaimolen en een golfbaantje, Het ligt aan het meer.
  • Swissminiatur Meilide vind je in Melide. Hier zie je ruim 120 modellen die 25 keer verkleind zijn. Je ziet hier op 14.000 m2 de meest mooie punten van Zwitserland; steden, dorpen, monumenten en vervoersmiddelen. Het is geopend van half maart tot half oktober.
  • Iets ten zuiden van Varenna vind je Fiumelatte. Het ligt aan het Como meer. Er stort hier een korte, wilde beek van 250 meter langsin het meer.
  • In Cannobio (Lago Maggiore) vind je een grote speeltuin. Ook is daar een schaatsbaan te vinden. Ook bij slecht weer kan je er terecht want dan wordt er gespeeld over twee grote overkappingen. Het is de hele week open en in de zomer ook 's avonds.
  • Milaan ligt op ongeveer een uur rijden van Porlezza. Je kan er natuurlijk winkelen (wel duur!) of een bezoekje brengen aan het voetbalstadion San Siro.
  • Op zaterdag is er in Porlezza zelf een markt op de boulevard.
  • In Lugano is er elke vrijdag van 7 tot 12 uur een markt (Piazza della Riforma).
  • Gandria is een klein dorpje tussen Porlezza en Lugano. Het heeft slechts 200 inwoners. Je kan er ook het olijvenpad lopen. Deze gaat van Gandria naar Lugano. Het gaat langs olijfvelden en je hebt een prachtig uitzicht over het meer van Lugano.
  • De Monte Generoso is een panoramaberg van 1701 meter. Het ligt bij Lugano. Met een kabeltrein kan je naar de top van de berg. Je zit ongeveer een half uur in het treintje.
  • Indien je een mooi uitzicht wil zien over de Zwitserse Alpen dan kan je naar de Monte San Salvatore gaan. Dit ligt ook bij Lugano (Paradiso). Met een tandradbaan kan je naar boven. Boven vind je een klein museum en een panoramarestaurant. Van hieruit zijn er ook mogelijkheden om te wandelen.
  • Bij de VVV van Porlezza kan je informatie aanvragen over wandeleingen in de omgeving. Ze hebben er allerlei boekjes en plattegronden.

Mocht je nog vragen hebben over vakantie in Porlezza dan kan je ze aan me stellen. Ik ben er zelf een aantal keren geweest.
© 2008 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Camping Trelago gelegen aan het Lago di GhirlaCamping Trelago gelegen aan het Lago di GhirlaEen familiecamping, gelegen aan het kleine Lago di Ghirla in Italië. Dit meer ligt tussen het Lago Maggiore en het Lago…
Camping Château de la GrenouillèreCamping Château de la GrenouillèreVanuit camping Château de la Grenouillère, 640 kilometer vanaf Utrecht, kun je de verschillende kastelen aan de Loire be…
Doortrekcamping La Croix d’Arles (640 km vanaf Utrecht)Doortrekcamping La Croix d’Arles (640 km vanaf Utrecht)Camping La Croix d’Arles is een goede keuze als je een tussenstop zoekt op weg naar het zuiden. Er is een zwembad en je…
Knaus Campingpark Lackenhäuser in het Beierse WoudKnaus Campingpark Lackenhäuser in het Beierse WoudEen camping gelegen in Lackenhäuser, tegen de zuidhelling van de Dreisesselberg op 850 meter hoogte. Lackenhäuser is gel…

Reageer op het artikel "Porlezza in Italië"

Reacties

Francien, 07-10-2018 19:02 #11
Graag zou ik weten, of er in de omgeving gelegenheid is om te fietsen, gewoon recreatief.
Groetjes Francien

Alie Veen, 05-03-2014 18:56 #10
Goedenavond,

Graag zou ik weten, of er in de buurt gelegenheid is om te fietsen, gewoon recreatief.

Vriendelijke groet,

Alie Veen

De Jong-Gerding, 13-01-2014 22:02 #9
Goedenavond,

Heeft u voor mij informatie over websites/adressen waar ik een accomodatie kan huren op camping Darna Porlezza?

Met vriendelijke groet,

Mevr.E.de Jong-Gerding

Maureen, 11-04-2013 12:26 #8
@ van Dorp, ja de tunnel is klaar

Van Dorp, 02-06-2012 19:47 #7
Porlezza is een fantastisch plaatsje om op vakantie te gaan. Wij komen er al 16 jaar op camping Darna. Wat onze vraag is of de tunnel tussen Lugano en Cima inmiddels klaar is. Want het laatste van de reis is toch billen knijpen met auto en caravan over hele smalle stukjes weg.

Wil van 't Erve, 24-07-2011 21:16 #6
Ik ga vanaf 4 sept. twee weken gebruik maken van een chalet op de International sport camping in Porlezza.
Kunt u mij adviseren hoe ik het beste met de auto vanuit Utrecht kan reizen, zonder teveel oponthoudt bij tunnels etc. te krijgen.
Weet u ook iets meer over de betreffende camping.
Bj voorbaat erg bedankt voor de info.

Marielle, 27-05-2011 12:20 #5
Wij gaan in de zomer naar porlezza, we zijn alleen niet in het bezit van een auto dus komen met het vliegtuig, de trein en vervolgens de bus. Zijn de uitstapjes die onder in het artikel beschreven zijn dan ook goed te doen met het openbaar vervoer of word dat lastig?

Groeten, Marielle

Schreuder, 27-04-2011 16:00 #4
Wij gaan over 3 weken naar Porlezza, weet U iets over de mogelijkheid om in de buurt LPG te tanken?

Gea, 10-06-2010 19:42 #3
Hallo, ik heb een vraagje over porlezza, wij hebben daar een eigen chalet bij het meer van lugano en gaan daar de in juli weer heen voor een vakantie, tevens verhuren wij ons chalet. nu zou ik graag alvast thuis wat voorbereiding willen doen met het oog op uitstapjes en ben nu op zoek naar een website adres van de vvv in porlezza, wij zijn daar in de mei vakantie ook al geweest voor informatie maar toen was de activiteitenkalender nog niet klaar, ik zou ze daarom graag willen mailen om te vragen of deze nu alwel beschikbaar is.

hoor het graag van u. groeten gea

Jacob de Vries, 04-02-2009 18:24 #2
Haalo wij zouden erwel graag naar toe gaan en zoeken eigenlijk een leuke voor kinderen geschikte camping wel met een zwembad, heb jij een ervaring met een kind vriendelijke niet te masale camping? Wij zijn vorig jaar in Cannobio geweest en vonden dat super ook omdat daar een mooie boulevard was hebben ze die daar ook? Hopenlijk kun jij me iets meer daar over vertellen al vast heel erg bedankt. Groeten Jacob de Vries Reactie infoteur, 24-02-2009
Hallo Jacob, in Porlezza hebben ze inderdaad ook een boulevard. Zelf ben ik op de International Sport Camping geweest. Deze heeft een zwembad en is kindvriendlijk. Ze hebben ook een speeltuintje en in het hoogseizoen zijn er geloof ik wel activiteiten. Ik ben er zelf alleen in het voor- en naseizoen geweest dus dat weet ik niet zo precies. Er zit ook een camping naast en sommige mensen vinden die weer leuker voor kinderen. Groetjes Claudia

Mireille Boonstra, 26-10-2008 14:22 #1
Hoi
Kun je me iets vertellen over het weer in porlezza in de maanden juli en augustus?

groeten
mireille Reactie infoteur, 02-11-2008
Hai Mireille,

Over het algemeen is het er erg zonnig en warm in die periode. Rond de 30 graden of warmer is geen uitzondering.

Groetjes

Infoteur: Jidaja
Laatste update: 25-09-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 11
Schrijf mee!