InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Frankrijk: het onbekende 'La Nouvelle Aquitaine'

Frankrijk: het onbekende 'La Nouvelle Aquitaine'

Frankrijk: het onbekende 'La Nouvelle Aquitaine' De regio La nouvelle Aquitaine is gelegen in het zuidwesten van Frankrijk en gekend om onder andere zijn Pineau de Charente, Cognac en melon Charentais. In 2016 werden Aquitanïe, Limousin en Poitou-Charentes samengevoegd tot een geheel. De streek rond Bordeaux en Saint-Emilion, met zijn prachtige uitgestrekte wijnvelden en talrijke Chateaux, is wellicht bij vele wijnliefhebbers bekend. Maar nog meerdere dorpjes en steden in de regio zijn een bezoekje waard.

Angoulème

Bovenop een rots torent Angoulème, met zijn remparts, uit in het landschap. De statige stad waakt over de Charente en zijn omgeving. Liefhebbers van kunst en geschiedenis vinden hier hun gading. Angoulème is immers de Franse hoofdstad van het stripverhaal en eind januari heeft hier het Salon de la Bande Dessinée plaats. Restaurants en terrasjes heb je hier in overvloed en wanneer je tussen de steegjes slentert, merk je de herenhuizen op met beschilderde muren. Je waant je in een verhaal van Lucky Luke of Kuifje. Hergé heeft hier trouwens zijn eigen straat en een standbeeld. Wie hier zin in heeft, kan het papiermuseum 'Le Nil' bezoeken. In het centrum kan je flaneren door de winkelstraat en een kijkje nemen in het overdekt winkelcentrum 'Champ de Mars'. Op warme zomerdagen is het aangenaam vertoeven aan het meer ' La Grande Prairie' te Yrieix , waar de watersportliefhebbers hun hart kunnen ophalen. En niet te vergeten: Angoulème is gekend voor zijn jaarlijkse 'Circuit des Remparts' , een vintage stratenrace met oude bolides. Zoals je merkt: hier is voor elk wat wils.

Aubeterre-sur-Dronne

Het gezellige Aubeterre behoort tot 'Les plus beaux villages de France' en ligt op de weg naar Santiago de Compostela. Het meest imposante gebouw in het dorp is de 12de eeuwse 'Saint-Jeankerk'. De monolitische kerk is uitgehouwen uit een rots en kan rekenen op veel nieuwsgierige pelgrims. Vanuit 'Place Ludovic Trarieux' vertrekken meerdere steegjes die leiden naar ambachtelijke winkeltjes met keramiek, juwelen, accessoires en antiek. In de bovenstad bevindt zich de Romaanse kerk 'Eglise Saint-Jacques' met zijn klokkentoren. Het 'Ancien Couvent des Minimes' doet nu dienst als bejaardentehuis en de kapel van het oude klooster is te bezichtigen. De hoge huizen met hun houten balkons, kijken achteraan uit over de rivier. Wanneer je de straatjes afdaalt, kom je aan de Dronne waar je kan kajakken, zwemmen of genieten van een zelfgemaakte picknick. Kortom: alle ingrediënten zijn hier aanwezig om te onthaasten.

Ribérac

Gelegen net op de grens met de Dordogne, is Ribérac alom bekend bij de toeristen. De wekelijkse markt op vrijdagmorgen lokt heel wat volk uit de wijde omgeving. Men kan er allerhande streekproducten vinden zoals foie gras, truffel uit de Perigord en confit de canard. Het kan er behoorlijk druk zijn maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Er hangt een zuiderse sfeer en heel eventjes heb je het gevoel dat je in de Provence vertoeft.

Montmoreau-Saint Cybard

Ook in de kleinere dorpjes zoals Montmoreau, gelegen tussen de zonnebloemvelden, kan je tot rust komen. De blikvangers zijn het kasteel en het 12de eeuws Romaans kerkje. Overnachten kan bijvoorbeeld bij B&B 'Les Mirandes' die aan de pelgrimsroute van Santiago de Compostela gelegen is. Op hun terrein staat nog steeds een authentiek groot houten kruis dat symbool staat voor de gastvrijheid.

Villebois-Lavalette

Villebois is op een heuvel gelegen en bij het binnenrijden kom je meteen uit op de 'Place des Halles'. Hier tref je de mooie 17de eeuwse overdekte markt, waar je rustig kunt genieten op een gezellig terras. De 'Grand Rue' leidt tot aan de 19de eeuwse 'Eglise Saint-Romain'. Ook het 10de eeuwse kasteel met zijn zeven ronde torens valt te bezichtigen. Vanop de vestingen heb je een panoramisch uitzicht over de eindeloze graanvelden. Om het kasteel te bezichtigen informeer je best bij het vvv-kantoor in Villebois zelf. Avonturiers kunnen zich wagen aan een drankje in 'Café de la Réunion'. Vlakbij, in Magnac-Lavalette, vind je nog het 'Chateau de la Mercerie'. Verrassend is de gevel die bijna een kopie is van Versailles.

Brantôme

Brantôme is gelegen aan de Dronne en wordt het Venetië van de Perigord genoemd. Het oude centrum is omringd door water en je kan er slenteren door de smalle straatjes. De grootste bezienswaardigheden zijn de abdij en 'Le jardin des moines'. Dit stadje is opgenomen in de gids van 'Les plus beaux detours' en is een absolute aanrader!

Sarlat

Sarlat is gekend als de parel van de Perigord-Nord en ligt in het centrum van de Dordognestreek. Op woensdag en zaterdag kun je een bezoek brengen aan de wekelijkse markt, met zijn ruim assortiment aan streekproducten, gelegen op de 'Place du Marché-aux-Oies'. Het beeld van de gans op het plein, is een herinnering aan de vroegere ganzenmarkt. De 'Eglise Ste-Marie' werd in de 19de eeuw gedeeltelijk gesloopt en is eveneens omgebouwd tot markthal. Iets verderop kan je het 'Maison de la Boétie' bezichtigen, het geboortehuis van de Franse schrijver Etienne de la Boétie. De 'Fontaine Ste-Marie' is gelegen in een koele grot en biedt in de zomer wat verfrissing. In de 'Rue des Consuls' verwijzen de typische herenhuizen naar de bouwstijl tussen de 14de en 17de eeuw. Tip: bezoek Sarlat in het laagseizoen om de drukte te ontlopen.

Het klimaat

La nouvelle Aquitaine heeft 30% meer zonuren dan in België en Nederland. Daardoor heerst er een aangenaam klimaat.
© 2020 Demi-hudzel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Côte Atlantique, FrankrijkSteeds meer mensen bezoeken de Côte Atlantique in Frankrijk, welke loopt vanaf de monding van de Loire tot aan de Pyrene…
Cognac, de nektar van de godenCognac is een drank afkomstig van de druiven van de Charente Streek. Dit gebied is in 1906 verdeelt in zes streken. De n…
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
EK voetbal 1960De Europese versie van het WK voetbal is natuurlijk het EK. In Europa is het een even groot feest als het WK. Ook dit to…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cht6768, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nouvelle-Aquitaine
  • https://www.nouvelle-aquitaine-tourisme.com/nl/angouleme
  • https://frankrijkpuur.nl/brantome-perigord/
  • https://www.france-voyage.com/frankrijk-toerisme/nouvelle-aquitaine-region.htm
  • https://www.lannoo.be/nl/producten/reisgidsen-europa/de-mooiste-dorpen-van-frankrijk

Reageer op het artikel "Frankrijk: het onbekende 'La Nouvelle Aquitaine'"

Infoteur: Demi-hudzel
Laatste update: 09-01-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!