InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Kalmar - stad in het zuiden van Zweden

Kalmar - stad in het zuiden van Zweden

Kalmar - stad in het zuiden van Zweden Kalmar is een stad in het zuidoosten van Zweden. Het is één van de oudste steden van Zweden en heeft een zonnig klimaat. De stad ligt aan de Kalmarsund en is de poort naar het bekende vakantie-eiland Öland. Kalmar heeft ongeveer 66.000 inwoners. In de zomer is het een geliefde vakantiebestemming voor veel vakantiegangers. Kalmar is prima geschikt als uitvalsbasis om Småland te verkennen. Daarnaast worden er ook voldoende activiteiten in de stad georganiseerd. Vanaf Nederland ligt Kalmar op ongeveer 1200 kilometer.

Stad Kalmar in Zweden

Stad in Zweden

Kalmar is de hoofdstad van de gelijknamige kommun (gemeente) en heeft ongeveer 66.000 inwoners (2016). De stad heeft een historisch centrum waar veel gebouwen uit de 17e en 18e eeuw staan. Kalmar is prima geschikt voor dagactiviteiten en heeft daarnaast een groot aanbod aan winkels. Verspreid over de stad liggen verschillende winkelcentra waar je kunt shoppen. In het centrum van de stad vind je verschillende restaurants en cafés met een keur aan specialiteiten.

Geschiedenis Kalmar

Het gebied rondom Kalmar wordt al sinds het stenen tijdperk bewoond en waarschijnlijk kreeg de stad rond 1260 stadsrechten. Kalmar heeft in de geschiedenis van Zweden een belangrijke rol gespeeld. Zo wordt de stad onder andere genoemd in de 'Unie van Kalmar'. Dit was een verbond tussen de koninkrijken van Zweden, Denemarken en Noorwegen tot één rijk: Unie van Kalmar. De Unie van Kalmar is opgericht in 1397 en viel uiteen op 1523. Met name de Zweden waren het niet eens over de manier van besturen van de unie. Daarnaast is er rond 1670 veel gevochten om het kasteel van Kalmar te veroveren. Het is de Denen uiteindelijk niet gelukt om het kasteel te veroveren. Kalmar was tot die tijd een strategische plaats omdat hier de grens met Denemarken lag. Uiteindelijk verloor Kalmar haar strategische positie omdat de grens van Denemarken verder naar het zuiden kwam te liggen.

Activiteiten

In 2016 is Kalmar uitgeroepen tot zomerstad van het jaar in Zweden. Onder andere door het zonnige klimaat en de aangename temperaturen in de zomer ontvangt de stad jaarlijks vele toeristen. In de zomer bruist het centrum van talloze activiteiten en optredens. Daarnaast is er in de directe omgeving van de stad ook genoeg te doen.

Bron: PhotoWelt / PixabayBron: PhotoWelt / Pixabay
Kasteel Kalmar
Het meest kenmerkende gebouw van Kalmar is het gelijknamige kasteel 'Kalmar Slott'. Dit kasteel is rond 1100 gebouwd en in de geschiedenis regelmatig belegerd onder andere door het Deense koninkrijk. In de zomermaanden zijn sommige gebouwen van het kasteel geopend voor het publiek. Daarnaast vind je er een kerk en café. Rondom het slot kun je over de aarden wallen lopen en heb je een prachtig uitzicht richting de stad en de Oostzee. Het kasteel is één van de best bewaarde kastelen van Zweden en Noord-Europa.

Stadspark

Aangrenzend aan het kasteel van Kalmar ligt het stadspark. Hier vind je verschillende bloemen en plantensoorten in een parkachtige omgeving. Het stadspark is een geliefde plek voor een wandeling of voor een picknick. Het park is tussen 1877 en 1880 en aangelegd in de vorm van een Engelse Tuin. In het park vind je daarnaast elementen met elk een eigen thema. In de zomer vinden er regelmatig optredens plaats van muziekbands.

Öland

Het langgerekte eiland Öland is ook prima geschikt voor meerdaagse dag activiteiten tijdens de vakantie. Öland is het tweede grootste eiland van Zweden en vanaf Kalmar met de brug (Ölandsbron) in tien minuten te bereiken.

Strand en zee Kalmar

In de zomer is het heerlijk verblijven aan de kust van Kalmar. Op korte afstand van het centrum vind je verschillende stranden waar je in de zomer terecht kunt voor een bezoek aan zee. In de zomer trekken ook veel inwoners van Kalmar naar het strand voor een picknick of om te zwemmen in het water van de Oostzee. De meeste stranden in Kalmar zijn voorzien van toiletgebouwen en meestal kun je er terecht voor wat eten of drinken.

Populaire stranden Kalmar

  • Kattrumpan
  • Kalmarsundsparken
  • Stensö
  • Vita Sand
  • Svinö (strand waar honden mogen zwemmen)

Golf

Kalmar heeft de twee verschillende golfbanen een 9-holes (Binga Golf) en een 18-holes golfbaan (Kalmar Golfklubb). Beide golfbanen liggen op prachtige locaties omgeven door groen en nabij de Kalmarsund.

Kanoën rondom Kalmar

De omgeving van Kalmar is altijd dichtbij het water en in de zomer kun je per kano het landschap verkennen. Je kunt tochten maken door de kanalen van Kalmar en zelfs tot in het centrum.

Bereikbaarheid vanuit Nederland

Kalmar is vanuit Nederland op verschillende manieren te bereiken. Per auto is de stad te bereizen via de Deense bruggen Sontbrug en Öresundbrug. Deze route gaat voornamelijk langs Bremen, Hamburg, Kolding, Kopenhagen, Malmö en Kalmar. Ook kun je de route volgen via Bremen, Hambrug en Putgarden. Bij de laatstgenoemde plaats neem je de veerboot (45 minuten) richting Rødby. Vanaf Rodby vervolg je de reis via Kopenhagen, Malmö en Kalmar. Ook gaan er veerdiensten tussen Duitsland en Zuid-Zweden er bestaan mogelijkheden om op deze veerboten te overnachten.

Kalmar heeft een eigen luchthaven en het is mogelijk om met een overstap vanaf Amsterdam naar Zweden te vliegen. Daarnaast zijn er lijnvluchten die vliegen vanaf Amsterdam en Eindhoven naar Kopenhagen. Vanuit Kopenhagen kun je zonder overstappen de trein nemen naar Kalmar. Deze treinreis duurt ongeveer drie en een half uur.
© 2016 - 2017 Marinos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
Vliegen naar Zweden met Malmö AviationVliegen naar Zweden met Malmö AviationMalmö Aviation is voor Nederlandse reizigers een uitbreiding van de mogelijkheden voor vliegen naar Zweden. De maatschap…
Öland, een zonnig vakantie-eiland in ZwedenÖland, een zonnig vakantie-eiland in ZwedenÖland is een eiland in Zweden en is het tweede grootste eiland van dit land. Öland is bekend om zijn prachtige zonlicht,…
Lund, universiteitsstad in ZwedenLund, universiteitsstad in ZwedenLund wordt in de volksmond ook wel de stad van ideëen genoemd. Dit is waarschijnlijk omdat het een universiteitsstadje i…
Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1Ben je van plan op eigen gelegenheid een rondreis te maken door Finland, of heb je een ticket geboekt bij SAS waarbij je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PAsCaL Nord / Pixabay
  • http://kalmarslott.se
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Kalmar
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kalmaroorlog
  • http://www.kalmar.se/Invanare/Fritid-och-kultur/Natur-och-friluftsliv/Badplatser/
  • https://www2.kalmar.com/sv/se-gora/a2010/binga-golf/detaljer?filter=c%3D3022
  • https://www2.kalmar.com/sv/se-gora/a12496/paddla-i-kalmars-kanaler/detaljer?page=2&filter=c%3D3022
  • http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/smalands-klimat-1.4865
  • Afbeelding bron 1: PhotoWelt / Pixabay

Reageer op het artikel "Kalmar - stad in het zuiden van Zweden"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 26-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!