InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Lund, universiteitsstad in Zweden

Lund, universiteitsstad in Zweden

Lund, universiteitsstad in Zweden Lund wordt in de volksmond ook wel de stad van ideëen genoemd. Dit is waarschijnlijk omdat het een universiteitsstadje is en daarbij ook een van de grootste universiteiten op gebied van onderzoek en onderwijs van heel Zweden huist. Maar Lund heeft nog veel meer te bieden

Algemene informatie

Kaart:

Land: Zweden
Provincie: Skane
Grootte: 25.750 km2
Bevolking: 82.800 inwoners

Geschiedenis

Lund is gesticht in 990, toen de provincie waartoe Lund behoorde nog bij Denemarken hoorde. Pas in 1658 werd het stadje deel van Zweden door het verdrag van Roskilde, maar toch is Lund samen met de stad Sigtuna een van de oudste steden van Zweden. In het midden van het stadje staat de Lund kathedraal die in 1090 gebouwd is en waar in 1103 de aartsbisschop zijn zetel innam. De universiteit van Lund is pas in 1666 gebouwd en is tot nog toe één van de grootste universiteiten van Zweden.

Klimaat

Net zoals de rest van het zuiden van Zweden, heeft Lund een zeeklimaat. In de zomer zijn de temperaturen gemiddeld zo'n 22 graden en in de winter zijnde gemiddelde temperaturen tussen de -1 en 3 graden. In de winter sneeuwt het ook veel, maar de sneeuw blijft nooit lang liggen omdat het vriespunt te laag is.

Transport

Aangezien Lund een klein stadje is, kun je er gemakkelijk van A naar B komen met de fiets of zelfs ter voet. Er zijn veel fietspaden aanwezig en zo'n 45% van de bevolking maakt dan ook gebruik van de fiets. Ook rijden er verschillende bussen en treinen. Houdt er dan wel rekening mee dat je in veel bussen en treinen niet meer met contant geld kunt betalen. Je kunt voor het openbaar vervoer een zogenaamde "Jojocard" kopen , waarmee je dan met het openbaar vervoer kunt reizen. Veel treinen vanuit Lund hebben een directe verbinding naar de grotere steden, omdat Lund redelijk centraal ligt in Zweden. Lund zelf heeft geen vliegveld, maar Malmo, een stad die zo'n 15 km verderop ligt, heeft wel een vliegveld. Ook kun je besluiten vanuit Kopenhagen te reizen. Vanuit Kopenhagen is het slechts 45 minuten met de trein naar Lund.

Lund Universiteit

De universiteit van Lund is opgericht in 1665 en is qua onderzoek en onderwijs een van de beste Universiteiten in Zweden, en een van de oudste universiteiten in heel Noord-europa. Lund universiteit is tegelijkertijd traditioneel en modern maar ook vooral populair bij internationale studenten.

Bezienswaardigheden

Botanische tuin

De botanische tuin is gevestigd op de universiteit. Er zijn in deze tuin meer dan 7000 plantensoorten te vinden, verdeeld over 8 hectare grond. Deze tuin wordt niet alleen voor toeristische doeleinden gebruikt, maar ook voor het onderwijs en voor onderzoeksdoeleinden.

Drotten middeleeuws Museum

In dit museum kun je de overblijfselen vinden van een van de oudste en mooiste kerken van Lund.

Lund's "Konsthall"

Dit gebouw heeft vele tentoonstellingen die veel hedendaagse kunst objecten laten zien en dient zowel voor kunstliefhebbers als ook voor onderwijzende doeleinden. Het gebouw is modern en ontworpen door architect Klas Anshelm.

Bronnen:

www.lu.se
www.lunduniversity.lu.se
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unif, Pixabay
  • www.lund.se

Reageer op het artikel "Lund, universiteitsstad in Zweden"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!