Verken Zuidoost-Azië met de Eastern & Oriental Express
De Eastern & Oriental Express is een luxe trein die toeristen vervoert tussen Thailand, Maleisië en Singapore. Gedurende tweeduizend kilometer kunnen de passagiers genieten van een prachtig uitzicht gaande van tropische regenwouden tot afgelegen dorpen en stadjes in alle comfort van een vijfsterren-accommodatie. De Eastern & Oriental Express rijdt tussen Bangkok en Singapore. Wie deze trein neemt, beleeft een mooie ervaring tijdens de ontdekking van Zuidoost-Azië.
Geschiedenis van de Eastern & Oriental Express
De trein werd in 1972 gebouwd voor de Nieuw-Zeelandse Railway. Twintig jaar later werd de trein gekocht door de Oriënt-Express en met alle luxe gerenoveerd in Singapore in Oosterse stijl. In 1993 was de Eastern & Oriental Express klaar als eerste trein met een directe verbinding van Singapore naar Bangkok.
De treininrichting
De trein is ingericht volgens de stijl van de rijke koloniale tijden van het verre Oosten in het begin van de 20ste eeuw. De trein beschikt over 22 rijtuigen ingedeeld in 66 privé-compartimenten. Deze privé-compartimenten kunnen in totaal 132 passagiers vervoeren. Er zijn drie verschillende typen compartimenten namelijk de Pullman, de State en de Presidentiële suite. Ze zijn allemaal uitgerust met airconditioning, een kluisje, badkamer met douche, wastafel en toilet. Overdag kan je er gezellig zitten en 's avonds worden de compartimenten door de stewards omgevormd tot comfortabele slaapkamers. Daarnaast beschikt de trein nog over drie restauratie-rijtuigen, één barrijtuig en een boutique. Tenslotte is er ook nog een observatie-rijtuig waar je volop kan genieten van het schitterende landschap. Je kan volop genieten van de rijstvelden, theeplantages en fruitplantages van Thailand en Maleisië. Het zuiden van Thailand is begroeid met tropische regenwouden. Je kan er ook opvallende kalksteenformaties te zien krijgen. In het zuiden van het land aan de westkust wordt het landschap steeds vlakker en zullen palmolie-en rubberenplantages opvallend zijn. Van dit prachtig landschap kan je genieten met een drankje in het observatie-rijtuig.
Reisverloop
Je kan de trein nemen van Singapore naar Bangkok in drie dagen en twee nachten of van Bangkok naar Singapore in vier dagen en drie nachten. Tijdens je reis worden je lunch en het 'haute-cuisine'-diner bereid door topkoks. Het ontbijt en de drankjes worden door een persoonlijke steward geserveerd in de privé-compartimenten. In het barrijtuig kan je een drankje nuttigen voor of na de maaltijden. 's Avonds word je vermaakt door Thaise dansers en danseressen. Tijdens de treinreis worden er stops voorzien om uitstapjes te maken en om verschillende bezienswaardigheden te bezoeken.
Reiskosten
De prijs van de reis is afhankelijk van het type compartiment dat je kiest en van de periode van het jaar. De prijzen voor 2015 kunnen variëren tussen 2.030 Euro voor een Pullman klasse tot 4.150 Euro voor een Presidentiële suite. De prijzen zijn per persoon en met inbegrip van maaltijden en excursies.
Bezienswaardigheden tijdens de reis
Hua Lamphong station Bangkok
Bangkok is de hoofdstad van Thailand. Het is eveneens het centrale punt van alle spoorlijnen van Thailand. De Eastern & Oriental Express vertrekt vanuit het belangrijkste station van Bangkok namelijk het Hua Lamphong station. Het station is een mooi gebouw van meer dan 100 jaar oud en ligt in het Pathum Wan district van het stadsdeel Silom.
Viaduct van Wang Po
De trein rijdt hoog boven de rivier Kwai langs steile rotswanden en gaat heel traag een krakend houten viaduct over bij het dorp Wang Po. De viaduct bevindt zich op de oorspronkelijke 'dodenspoorweg' die tijdens de oorlog door duizenden krijgsgevangenen werd aangelegd. Het viaduct is gedeeltelijk versterkt met beton. Vanuit de trein heb je een schitterend zicht over de rivier Kwai.
Kanchanaburi en boottocht op de rivier Kwai
De provincie Kanchanaburi is de op drie na grootste van Thailand en de provinciehoofdstad Kanchanaburi ligt op ongeveer 129 km ten westen van Bangkok. De provincie is vooral bekend vanwege de brug over de rivier Kwai. De brug ligt ongeveer 4 km van het centrum van de hoofdstad Kancanaburi verwijderd. Het ligt in het district Thamakhan. De brug over de rivier Kwai is de spoorweg die gebouwd werd als onderdeel van de Dodenspoorlijn waarbij veel westerse krijgsgevangenen (ook Nederlandse) het leven verloren. Deze brug is ook bekend als Brug 277 en is het bekendste van de Birma-spoorlijn. Hier kruist de spoorlijn de Kwaie of Mae Klong Rivier. In februari 1943 werd eerst een houten brug gebouwd die in juni 1943 vervangen werd door een brug in beton en staal. De brug was tijdens de oorlog een belangrijke bevoorradingsbaan van de Japanners en werd daarom op 2 april 1945 verschillende keren gebombardeerd en beschadigd door de V.S. Dit is nog te zien aan de verschillende boogstructuren. Na de oorlog hebben de Japanners geholpen om deze brug weer te herstellen.
Museum "Thailand-Birma Railway Centre"
Het museum is een modern en interactief museum dat zich tegenover de begraafplaats in Kanchanaburi bevindt. Het werd in 2003 geopend en toont een beeld van de geschiedenis van de Birma-spoorlijn. De spoorlijn (Thailand-Birma) liep over 400 km van Ban Pong in Thailand om Thanbuyuzayat in Myanmar (Birma). Het was het Japans Keizerlijk leger die aanbeval om de spoorlijn te bouwen. Het werd gebouwd door geallieerde krijgsgevangenen en Aziatische arbeiders.
Pedang Besar
Pedang Besar is de grensovergang naar Thailand. Een lang perron verbindt de Maleise kant met de Thaise kant. Hier worden valiezen en documenten door de immigratiediensten en de douane gecontroleerd en worden de nodige formaliteiten ingevuld. Op de overdekte markt kan je koopjes vinden uit zowel Thailand als Maleisië. De grensplaats is een populaire bestemming voor Maleisiërs. Het winkelcentrum is belastingvrij omdat het zich tussen de twee verschillende grensposten bevindt.
Butterworth (Noord-Maleisië)
Butterworth is een stad in Noord-Maleisië en een deelstad van Penang. Het is een klein station dat dateert van WO II en het is er een beetje chaotisch. Van hieruit kunnen de passagiers en toeristen de veerboot nemen naar het eiland Penang. Met de Ferry kom je direct in het centrum van Georgetown (Penang) aan.
Eiland Penang
Penang wordt weleens "de Parel van de Oriënt" genoemd. Het eiland is 285 m² groot en ligt aan de noordwestzijde van het Maleisisch schiereiland. Penang is de meest populaire toeristische trekpleister binnen Maleisië.
Georgetown
Georgetown is de hoofdstad van Penang. Het is een hectische stad met veel Chinese invloeden. Je zal merken dat er veel Chinese huizen, tempels, pagodes en clanhouses zijn. Daarnaast zijn er tal van winkelcentra, restaurantjes en barretjes. Het is eveneens een stad met veel verkeer en er rijden veel fietstaxi's rond. De stad heeft in 2008 een UNESCO-bescherming gekregen. Het is een multiculturele samenleving en telt verschillende bevolkingsgroepen. De stad wordt gekenmerkt door een koloniale bouwstijl met een Aziatische sfeer.
Eastern en Oriëntal hotel
Dit hotel is een exclusief hotel in koloniale stijl. Het is het mooiste hotel van de stad Georgetown. De klassieke bouw en decoratie dateert uit de 18de eeuw. Het hotel ligt aan de rand van Georgetown waardoor het op die manier dichtbij vele winkels en restaurants gelegen is.
Peranaken Heritage Museum
Peranaken betekent "afstammeling". Het wordt gebruikt om Chinese Indonesiërs te bescgrijven waarvan de cultuur wat meer naar de Chinese cultuur gericht is. Het museum is een gerestaureerd huis dat de Baba-Nyonyas cultuur illustreert. Je vindt er een hele collectie antiek meubilair, serviesgoed,kledingstukken, schoenen, muiltjes, toiletartikelen, foto's en kunstwerken. Je wandeld door de verschillende vertrekken en vindt er informatie over de omgeving en de vele invloeden langs de Spice route.
Brug over de Straat van Johor
Terug op de trein zet de trein zijn baan verder naar de Straat van Johor. De Straat van Johor is 50 km lang. Het is de zeestraat die Singapore van de Maleisische Staat Johor scheidt. De staten worden verbonden door een dam en een brug.
Singapore
Na deze reis van 2000 km komen de toeristen eindelijk toe in Singapore. De is eindbestemming van de Eastern & Oriental Express. Singapore is het kleinste land van Zuidoost-Azië.