InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Interessante informatie over Italië

Interessante informatie over Italië

Italië is een erg populair vakantieland bij Nederlanders om de prachtige natuur en het lekkere eten. Maar wat is allemaal interessant om over Italië te weten?

Italië

Italië is een land dat in het zuiden van Europa ligt. Italië ziet er op een kaart net uit als een laars. De eilanden Sicilië en Sardinië horen bij Italië. Ongeveer 150 jaar geleden waren er verschillende regio’s die later het huidige Italië zijn gevormd. In Italië liggen ook twee staatjes die niet bij Italië horen, dat zijn Vaticaanstad en San Marino.

Het land

Italië bestaat voor het grootste gedeelte uit bergen en heuvels. Deze bergen en heuvels hebben een dunne bodemlaag. Dit is voor landbouwbedrijven erg moeilijk, veel planten kunnen zich namelijk niet goed wortelen in een dunne bodemlaag. In het zuiden van Italië kan het erg warm zijn en regent het maar weinig. In het noorden van het land vind je de hoogste bergen.

Eten

In Italië eet men graag. Vlees met salade, pasta, brood en kaas is een erg populair lunch. Het land staat bekend om zijn lekkere eten. Uit Napels kwamen de eerste pizza´s, maar tegenwoordig vind je overal in Italië pizzeria´s. Je kunt in een pizzeria zien hoe een pizza wordt gemaakt. Italië staat er ook om bekend dat je er heerlijk ijs en lekkere koffie kunt krijgen.

Werk

Veel mensen in het noorden van Italië werken in de landbouw, ze verbouwen tarwe, fruit en groenten. Veel bedrijven zijn tussen 1 uur en 4 uur gesloten omdat het dan veel te warm is om te werken. De mensen in het midden en zuiden van Italië werken meestal in winkels en kantoren. De fabriek liggen meestal in het noorden van het land. Ze maken in deze fabrieken producten als auto´s en motoren.

Talen

Het Italiaans is de officiële taal in Italië, maar veel regio´s hebben een eigen dialect. Het Italiaans is ontstaan uit het latijn. Op het eiland Sardinië wordt Sardinisch gesproken. Er is ook een kleine groep mensen die Duits, Frans, Sloveens, Grieks, Friulaans of Kroatisch spreekt.

School

Kinderen gaan van zes tot en met elf jaar naar de lagere school. De school begint om 8:30 en eindigt om 13:00. De kinderen gaan zes dagen per week naar school. Daarna gaan de kinderen tot hun veertiende naar de midden school. Op deze school duurt een schooldag langer dan op de lagere school. Na de middenschool kunnen de kinderen naar het hoger onderwijs.

Reizen naar Italië

Vanuit Amsterdam vliegen er dagelijks veel vluchten naar Italië, ook low cost airlines. Je kunt Italië ook gemakkelijk bereiken per trein. Sicilië en Sardinië zijn ook per trein bereikbaar. Italië is ook uitstekend bereikbaar met de auto. Als je naar Italië wilt rijden moet je door Zwitserland of Oostenrijk, voor allebei de landen heb je een tolvignet nodig. In Italië moet je ook tol betalen. Bijna alle snelwegen in Italië zijn tolwegen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Itali%C3%AB

Reageer op het artikel "Interessante informatie over Italië"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 30-07-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!