Burgazada: een Turks eiland

Burgazada, gelegen in de Zee van Marmara, is een Turks eiland. Dit pittoreske eiland biedt een vredige, rustige atmosfeer. Elegante herenhuizen, uitzicht op de zee, kleurrijke bloemen… Mede hierdoor leent Burgazada zich bij uitstek voor het maken van prachtige dagexcursies.

Ligging

Algemeen

Burgazada is één van de negen Prinseneilanden die bij Istanbul horen. Het eiland is bedekt met dennen, hoewel een deel van dit bosland na een brandramp in 2003 gedeeltelijk afgebrand is.

In een klein uurtje is Burgazada vanaf Istanbul te bereiken per veerboot of ‘zeebus’. De opstapplaatsen zijn: Bostancı, Kadıköy, Kabataş, Karaköy en Eminönü. Er is geen gemotoriseerd verkeer op Burgazada. Een rondrit met een fayton (paardenkoets) maken of een fiets huren zijn wel opties.

Vanaf de jaren ’50 van de vorige eeuw vestigen joodse zakenmannen zich op het eiland. Zodoende zijn de huisprijzen in Burgazada flink gestegen. Het eiland is vooral een plek waar beroemdheden en rijke bewoners van Istanbul een vakantiehuis kopen. Het grootste deel van de lokale bevolking is van middelbare leeftijd of ouder.

Naam

De eerste naam van het eiland was Panormos, dat ‘haven’ betekent. Deze naam verwees naar de beschutte haven die het eiland destijds had. Daarna kreeg het eiland de naam Antigoni, afgeleid van Antigonos I Monophthalmos. De zoon van Antigonis I liet een kasteel en uitkijktoren op het eiland bouwen en vernoemde dit naar zijn vader. Na de Turkse overheersing werd het eiland Burgazada genoemd. Burgaz is waarschijnlijk een verbastering van Pyrgos, het Griekse woord voor ‘toren.’

Geschiedenis

In 298 v. Chr. ging Demetrios Poliorketes, de zoon van Antigonos I Monophthalmos, naar het eiland om voor de veiligheid van de zeestraten te zorgen. Hij liet een fort bouwen op de heuvel van het eiland.

Net als andere Prinseneilanden was Burgazada in Byzantijnse tijden een plaats van ballingschap. Methodios I (788/800 – 847), voormalig patriarch van Constantinopel, werd verbannen naar het eiland na zijn verzet tegen de beeldenstrijd van de keizer.

Historische bezienswaardigheden

Er zijn vier kerken, twee kloosters, één moskee, één synagoge en één Cemevi op Burgazada. Dit laat zien dat de eilandbewoners er een overwegend kosmopolitisme op na houden. Een paar van deze bedehuizen wordt hieronder besproken. Daarnaast is ook het Sait Faik Museum een bezoekje waard.

Aya Yani Kilisesi (Aya Yani Kerk)

De kerk, die ook wel Ayios İoannis Kilisesi wordt genoemd, is gewijd aan Johannes de Doper. Het bouwwerk stamt uit 1899, maar kent een veel langere historie. Op dezelfde plek bevond zich ooit een kerk met daarin de gevangeniscel van Methodios I.

Aya Yorgi Garipi Manastırı ve Kilisesi (Aya Yorgi Garipi Klooster en Kerk)

De kerk valt op door haar drie klokkentorens. De binnenkant van de kerk staat vol met iconen waardoor ze iets weg heeft van een museum. Het klooster is een uit drie verdiepingen bestaand gebouw. In de jaren ’20 van de vorige eeuw werd dit gebouw gebruikt door Russische vluchtelingen. Tijdens deze periode brandde een deel van het klooster af.

Sait Faik Müzesi (Sait Faik Museum)
Auteur Sait Faik Abasıyanık (1906 –1954) heeft een belangrijke plek in de recente geschiedenis van het eiland. Zijn laatste 15 jaar heeft Sait Faik doorgebracht op Burgazada. In veel van zijn romans en artikelen heeft hij het over zijn observaties en herinneringen van het eiland.
Zijn woning wordt tegenwoordig gebruikt als museum. Het museum is fascinerend, doordat de inrichting erg goed is behouden.

Kalpazankaya

Kalpazankaya is een mooi natuurgebied, gelegen aan de achterzijde van Burgazada. Kalpazan betekent vervalser in het Turks. Volgens een legende leefden hier vroeger mensen die geld vervalsten.

Je kunt hier onder de acacia-, pruimen-, olijven- en kastanjebomen genieten van een maaltijd. Op woensdag, zaterdag en zondag kan je er tandır kebabı, tandoori kebab, eten in het Kalpazankaya Restaurant. Ook kan je wandelen langs het strandpad.

Trivia

- De tv-serie Canım Benim (2004) met actrice Rojda Demirer in de hoofdrol is op Burgazada opgenomen.
- Een van de eerste Turkse sanatoria werd in 1928 geopend op Burgazada.

Lees verder

© 2014 - 2020 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar IstanboelIstanboel is een van de grootste steden van de wereld. Het is een geweldige bestemming voor een stedentrip. Waar krijg j…
Op vakantie naar TurkijeTurkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.
Bezienswaardigheden in Istanboel: Kiz KülesiBezienswaardigheden in Istanboel: Kiz KülesiOp 200 meter van de kust van Üsküdar, Istanboel is een speciale toren op zee te zien. Een toren met een hele interessant…
Stedentrip IstanboelIstanboel is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een steeds populairdere bestemming voor stedentrips. De Turkse stad i…

Moezel: Doornroosjes BeilsteinMoezel: Doornroosjes BeilsteinWie het drukke Cochem heeft gezien of wil vermijden, kan een stukje verder de Moezel afrijden. Enige kronkels verder lig…
Heybeliada: een Turks eilandHeybeliada is een eiland voor de kust van Istanbul. Het staat bekend als het groenste Prinseneiland. Over het algemeen i…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Rough Guide Turkije door Femke Foppema

Reageer op het artikel "Burgazada: een Turks eiland"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: Juli 2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Prinseneilanden
Schrijf mee!