InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Lofoten – legendarische eilandengroep

Lofoten – legendarische eilandengroep

Lofoten – legendarische eilandengroep De Lofoten hoog in het noorden voor kust van Noorwegen is een groep eilanden die ook wel De Legendarische Lofoten worden genoemd. Het is een dunbevolkt gebied met een wonderschone natuur. Fotografen en beeldend kunstenaars werken graag op de Lofoten vanwege het bijzondere licht en de grote verscheidenheid aan kleuren op de bergen en in het water.

Lofoten

Lofoten

De eilandengroep beslaat 1227 km2 en er wonen ongeveer 24.000 inwoners. De eilanden liggen in de Noorse provincie Nordland in het noorden van Noorwegen.
De bekendste eilanden zijn:
  • Skomvær
  • Røst
  • Værøy
  • Gimsøya
  • Moskenesøya
  • Vestvågøy
  • Austvågøy
  • Flakstadøya
De Lofoten liggen ten noorden van de poolcirkel. De eilanden zij bekend om:
  • de overweldigende natuur;
  • ruige spitse bergen;
  • fjorden en meren;
  • de middernachtzon;
  • het noorderlicht;
  • de sneeuwrijke winters.

Vissen

De mensen op de Lofoten kennen een eeuwenlange en rijke visserijtraditie. Het is naast het toerisme een van de pijlers van de economie. De schepen varen in het midden van de winter uit om in een paar maanden tijd de vangst binnen te halen. De Noord-Atlantische oceaan kent rijke visgronden, met ondermeer haring en kabeljauw, en de eilanders hebben die lang geleden al ontdekt. Tussen de eilanden en het vasteland bevindt zich 's werelds grootste diepzee koraalrif.

Stokvis

De Lofoten waren meer dan duizend jaar het centrum van de kabeljauwvisserij. In het voorjaar trekt kabeljauw van de Barentszee naar het zuiden en verzamelt zich rond de Lofoten om te paaien. De gevangen vissen worden per twee stuks samengebonden aan de staarten en op stokken opgehangen. Ze worden in de openlucht gedroogd tot stokvis. De eilanden zijn vooral bekend om de droogrekken met vis.
Klipvis wordt op de klippen gedroogd. De vis wordt opengevouwen, gezouten en op de klippen in de zon gedroogd. Tegenwoordig zijn er nieuwe technieken in gebruik en wordt de vis gedroogd in pakhuizen met grote ventilatoren. De stokvis en de klipvis zijn nog steeds het belangrijkste exportproduct van de Lofoten.

Rorbu

De wonderschone natuur van de Lofoten lokt meer en meer toeristen. Eilanders bieden hun rorbuer aan als verblijf. Rorbuer zijn vissershutten, die karakteristiek Lofoten rood gekleurd zijn. De eerste rorbu werd al in 1120 gebouwd. Het zijn eenvoudige hutten waarin de vissers werden ondergebracht tijdens de maanden dat zij hun keuterboerderijtjes verlieten voor de kabeljauwvisserij.

Veerdienst

De eilanden zijn vanaf het vasteland met twee veerdiensten te bereiken, vanuit:
  1. Bodø;
  2. Skutvik.
Ze varen langs de verschillende eilanden. Ook komt de postboot vanuit Bergen langs. De verschillende eilanden zijn verbonden met bruggen. In 1992 opende de weg over Sørvågen, de hoofdroute van Å naar Melbu. De weg wordt ook wel de weg van Koning Olaf genoemd. De auto’s rijden over het algemeen niet snel. De gemiddelde snelheid ligt op 60 k/h. vanwege de smalle wegen, vele bochten en snelheidsbeperkende maatregelen.

Walvissen

De Lofoten zijn ook bekend als plek waar walvissen te zien zijn. In de buurt van de eilandengroep zwemmen:
  • Orka’s;
  • vinvissen;
  • grienden;
  • bruinvissen;
  • potvissen.

Eland

De Lofoten zijn voedselrijke eilanden voor dieren. Ze kunnen er goed leven. Tijdens een wandeling is een ontmoeting met een van de verschillende volgende soorten niet ondenkbaar:
  • Otters;
  • elanden;
  • rendieren;
  • vossen;
  • hermelijnen;
  • lemmingen.

Vogels

De Lofoten zijn echte vogeleilanden. Sommige vogelsoorten vinden er een prima broedomgeving:
  • Papegaaiduikers;
  • jan-van-genten;
  • drieteenmeeuwen;
  • kuifaalscholvers.
Daarnaast doen grote aantalen vogels zich te goed aan wat ze in de visrijke wateren vinden;
  • Alken;
  • zeekoeten;
  • aalscholvers;
  • eidereenden;
  • kleine jagers;
  • zeearend,
  • steenarend.
Een aantal Arctische vogels zoekt het gebied op om te overwinteren.
  • Koningseiders;
  • ijseenden;
  • geelsnavelduikers;
  • ijsduikers;
  • parelduikers;
  • kleine alken.

Grottekeningen

De Lofoten werden voor het eerst bewoond in het stenen tijdperk, zo'n 6.000 jaar geleden. Ze leefden er van de visvangst en de jacht. Ze lieten enkele grottekeningen van rendieren, orka’s en vogels achter.
Ongeveer 4000 geleden vestigden enkele belangrijke Vikinghoofdmannen hun troon op de Lofoten. In Borg op Vestvågøy is de grootste Vikingzaal ter wereld gevonden. Het is onderdeel van het Vikingmuseum LOFOTR. Het Viking Museum is een reconstructie van het 83 meter lange huis van een Viking hoofdman dat rond 500 na Christus bij Borg op Lofoten werd ontdekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Skrei: wat is skrei en hoe smaakt de vis?Skrei: wat is skrei en hoe smaakt de vis?Skrei, wat is skrei? Als je bij je viswinkel langsloopt en opeens skrei ziet liggen en wel skrei zou willen kopen, wil j…
De Noorse LundehundDe Noorse LundehundDe Noorse Lundehund De Noorse Lundehund is een uniek hondenras dat maar weinig voorkomt. Op dit moment zijn er zo’n 50 v…
Financiële dromen?Financiële dromen?Verliefd, verloofd, getrouwd… En dan? Hoe ga je dan met jouw inkomen en zijn inkomen om? Wie betaalt wat en wanneer? Een…
120 jaar Hurtigruten: van postboot naar cruiseschipAl 120 jaar lang vertrekt dagelijks de Hurtigruten vanuit het Noorse Bergen naar Kirkeness en weer terug. Begonnen als e…
Noorwegen - een wonderschoon landNoorwegen - een wonderschoon landNoorwegen beslaat het westelijke deel van het Scandinavisch schiereiland. Het is een schitterend land met fjorden, glets…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CC-BY-SA-3.0, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.byzonderereizen.no
  • www.lofoten.nl
  • www.visitnorway.com

Reageer op het artikel "Lofoten – legendarische eilandengroep"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!