InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Songkran Thailand: het waterfeest en Nieuwjaar van Thailand

Songkran Thailand: het waterfeest en Nieuwjaar van Thailand

Songkran Thailand: het waterfeest en Nieuwjaar van Thailand Het land van de glimlach, zon, zee, strand, Boeddhisme, tempels en prachtige natuur verandert tijdens Songkran in een alom feestend land. Het is namelijk de aankondiging van het nieuwe Thaise jaar, waarbij de zonnecyclus opnieuw begint. Typerend voor die dagen in april is dat het halve land langs de weg staat om anderen of passanten nat te gooien. Wat houdt het feest in en kun je er als toerist zelf aan meedoen?

Waterfeest Songkran Thailand

Bron: Http://geinformeerd.infoteur.nlBron: Http://geinformeerd.infoteur.nl

Verandering van de stand van de zon

Het woord Songkran afkomstig uit het Sanskriet en betekent ‘de verandering’ of ‘het veranderen’. Het slaat op de stand van de zon en is de start van de nieuwe op- met neergang van de zon. Die cyclus duur een jaar. Het feest kondigt het nieuwe jaar aan en vormt de start van het nieuwe jaar. Naast het bekende westerse oud- en nieuw is dit het belangrijkste feest binnen de Thaise cultuur, waar iedereen aan meedoet. Het gaat daarbij om voorspoed, verering en elkaar in het nieuwe jaar begroeten. Daarnaast is het voor vele Thai het aangewezen moment om familie en ouders te bezoeken. Eens per jaar trekt een groot deel van de inwoners van Bangkok erop uit.

Wassen van ouderen tijdens Songkran Thailand

Belangrijk element van het feest is de verering van ouderen. Vader, moeder, opa en oma staan in het middelpunt van de belangstelling. Het nieuwe jaar begint dan ook door hen met water af te spoelen, zodanig dat de zonden verdwijnen. Daarnaast is het een vorm van verering van de ouders. Het zorgt ervoor dat de familieband verder wordt versterkt, vanwege het diepe respect dat men voor elkaar heeft. Uiteraard blijft het niet slechts bij het wassen van de ouder zelf, het complete land trekt de straat op om aan waterfeest mee te doen.

Water pistolen, talkpoeder en ijskoud water

Het collectieve feest wordt voornamelijk door de iets jongere generatie tot circa veertig jaar gevierd en daarmee vormt het een zeer uitbundig feest. Op vooraf vastgestelde data komt iedereen bij elkaar. Meestal duurt het van 13 tot 16 april en soms een hele week. In sommige delen van Bangkok wordt het op een volgende zondag gevierd. Mensen staan met ijskoud water klaar om anderen zo nat te gooien. Het ijskoude water geeft daarbij uiteraard een behoorlijk schrikeffect. Pick-up wagens rijden stapvoets in colonne zodat passanten worden nat gegooid. Ook het besmeren van elkaars gezichten met talkpoeder hoort daarbij en heeft eveneens een vererende functie.

Straten vol water spelende mensen

Het feest is een uitbundig gevierd festijn, waar iedereen graag aan mee doet. Het nieuwe jaar wordt in het land dan ook grootschalig gevierd. Het geeft een groot saamhorigheidsgevoel van de mensen, omdat iedereen even tijd voor elkaar maakt. De straten staan dan ook compleet gevuld tijdens deze dagen. Verkeer wordt zoveel als mogelijk gestremd of moet er trager dan stapvoets worden gereden. Veiligheid staat zeker voorop. Het geeft de mogelijkheid dat iedereen langs en op straat optimaal geniet van het feest, waarnaast mensen elkaar beschieten, besmeuren, toegooien enzovoorts. Op een gemoedelijke manier kan iedereen van het feest genieten waarbij volgens traditie het nieuwe jaar wordt binnengegaan.

Ook de toerist doet graag mee

Heb je plannen om Thailand te bezoeken en heb je zin om lekker met de Thai mee te doen tijdens het feest dan kan dat uiteraard. Het feest is een uitgelezen moment om aan dit typisch Boeddhistische evenement mee te doen. Zeker Khao San Road in Bangkok of in Pattaya wordt het uitbundig en langdurig gevierd. Toch kun je het als toerist in principe in iedere stad mee maken, ongeacht waar je in het land bent. Wil je echt een traditioneel Thais gebruik mee maken ga er dan met Songkran heen. Het is zeker voor het complete gezin het uitgelezen moment om op een leuke manier dichter bij de lokale bevolking te komen.

Wat heb je nodig?

Om aan de festiviteiten mee te doen kun je gewoon in je normale kleding gaan. Toch draagt iedereen tijdens het feest fel gekleurde bloem bedrukte kleding. Draag ook gepaste kleding zodat je lekker aan het feest kunt deelnemen. Wil je ook anderen beschieten met water dan kan jouw eigen waterkanon uitkomst bieden. Deze kun je overal aan straat bijvullen, omdat iedereen klaarstaat met waterslangen en –bakken. Zorg ervoor dat je voldoende bescherming tegen de zon opdoet, omdat de combinatie van water met zon er behoorlijk in kan branden. Daarnaast heb je uiteraard een goede stemming nodig om in de mensen massa op te kunnen gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Songkran
  • Afbeelding bron 1: http://geinformeerd.infoteur.nl

Reageer op het artikel "Songkran Thailand: het waterfeest en Nieuwjaar van Thailand"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bangkok
Schrijf mee!