InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Aruba als vakantieland

Aruba als vakantieland

Aruba als vakantieland Steeds meer toeristen gaan jaarlijks naar Aruba. Veel reisbureaus en reisorganisaties bieden complete vakanties naar Aruba aan. Nederlanders vinden er behalve zon, zee en een schitterende natuur ook veel Nederlandse invloeden aan omdat Aruba bijna 400 jaar Nederlands bezit is geweest.

Geschiedenis

Nadat de Spanjaarden in 1499 het eiland ontdekten, is het in 1636 door de Nederlanders gekoloniseerd. Door de jaren kende het eiland drie belangrijke gebeurtenissen. In de 19e eeuw kende het eiland een heuse “goldrush”. In 1925 werd er door de Nederlanders een olieraffinaderij geopend, waarin veel eilandbewoners werk vonden. En de laatste tientallen jaren is het toerisme de grote trekpleister, en daardoor een belangrijke bron van inkomsten voor Aruba.

Geografie

Aruba is een eiland in het Caribische gebied en ligt ten noorden van Venezuela. Het eiland is 193 km2 groot. De lengte van de kustlijn is 68.5 km, het hoogste punt tref je aan op de Jamanota berg welke 188 meter boven de zeespiegel ligt. Het eiland bevindt zich net buiten het gebied waar de jaarlijkse Hurricanes voorbij trekken, en heeft er in de praktijk dan ook weinig tot geen last van.

Bevolking

Er wonen ruim 100.000 mensen op Aruba. 19.4% van de bevolking is jonger dan 15 jaar. De gemiddelde leeftijd van de Arubaan is 37.6 jaar en de gemiddelde levensverwachting ligt op ruim 75 jaar. 82% van de bevolking is Rooms Katholiek. Papiamento (een Spaans-Portugees-Nederlands-Engels dialect) wordt door 66.3% van de bevolking gesproken, daarnaast spreekt 12.6% Spaans, 7.7% Engels, terwijl de officiële taal, namelijk het Nederlands slechts door 5.8% van de bevolking gesproken wordt.

Economie

Toerisme is de belangrijkste bron van inkomsten. Daarnaast zijn ook offshore banking en de olie raffinage belangrijk. De snelle groei van het toerisme gedurende de laatste 10 jaar heeft een positieve uitwerking gehad op het hele eiland. Jaarlijks wordt het eiland bezocht door meer dan 1,5 miljoen toeristen waarvan driekwart afkomstig is uit de Verenigde Staten. De daarmee gepaard gaande bouwactiviteiten zijn op het eiland goed waarneembaar. De in 1993 opnieuw geopende raffinaderij bezorgt het eiland veel werkgelegenheid en een groeiende geldstroom. De bezettingsgraad van de hotels op het eiland ligt rond de 80%, terwijl het gemiddelde in het Caribische gebied op 68% ligt.

Transport

Aruba beschikt over 1 luchthaven. De verharde wegen hebben een totale lengte van 800 km. De havens van Aruba bevinden zich in Barcadera, Oranjestad, en Sint Nicolaas.
Gerelateerde artikelen
Aruba, One Happy Island!Aruba, een prachtige vakantiebestemming! Wat kun je er tijdens je vakantie zien en wat kun je er doen?

Reageer op het artikel "Aruba als vakantieland"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 24-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!