InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Ardennen verkennen met fiets, mountainbike en motor

Ardennen verkennen met fiets, mountainbike en motor

De Ardennen verkennen doe je het best met fiets, mountainbike of motor. Zo zijn er enkele prachtige fietsroutes zoals de Velo Tour Hoge Venen (dat de Oostkantons doorkruist) en het Ravel netwerk (dat gelegen is op afgedankte spoorlijnen). Bovendien zijn er in de Ardennen talrijke fietsevenementen zoals de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.

Fietsnetwerk Ravel

De combinatie verblijf in een vakantiewoning en toerfietsen is bij het brede reispubliek geliefd omdat een vakantiewoning een perfecte plek is om een fietstocht aan te vatten. De fietser kan zich rustig voorbereiden, heeft er voldoende ruimte en van bij de vakantiewoning kun je zo de natuur inrijden langs één van de vele bewegwijzerde fietspaden. De Ardennen hebben zich in de voorbije jaren ontwikkeld tot een echte fietsbestemming omdat er werk gemaakt is van een goede infrastructuur voor fietsers. Aan bewegwijzerde routes, kort of lang, op maat van ieders kunnen, in het teken van de natuur of van culturele bezienswaardigheden, is er geen gebrek.

Voor wie het mooiste van de Ardennen wil zien zonder ook maar één keer op de trappers te moeten staan, is er het fietsnetwerk Ravel. Het is een zeer vernuftig systeem waarbij op de bedding van afgedankte spoorlijnen nieuwe fietsroutes werden aangelegd. De voordelen van deze routes zijn de absolute rust - je bent ver weg van het gemotoriseerd verkeer - en het feit dat het stijgingspercentage nooit hoger is dan drie procent. Dat wil zeggen, een fietspad zonder kuitenbijters en dus een fietsparadijs voor families, kinderen, senioren, kortom voor iedereen die actief wil genieten (www.velo-ravel.be). In de buurt en zelfs op het Ravel-netwerk liggen er talkrijke vakantiewoningen, zoals Le gite de l'Ancienne Gare. Dit voormalige tramstation waarvan het oude tramtraject onderdeel is van het Ravelnetwerk, is omgetoverd tot een comfortabele vakantiewoning.

Hoge Venen

Een ander fietsroutenetwerk doorkruist de Oostkantons. VeloTour Hoge Venen - Eifel telt maar liefst 850 km bewegwijzerde, verkeersarme fietspaden die de mooiste bossen en golvende landschappen doorkruisen. Ook in deze streek zijn er verschillende vakantiewoningen die perfect aansluiten op dit fietsnetwerk. Na een dagje fietsplezier, het ontdekken van typische dorpen en herbergen met leuke terrasjes, het doorkruisen van indrukwekkende landschappen, kun je s avonds genieten van de rust en de charme van je vakantiewoning. Wie na zon onvergetelijke dag uitkijkt naar wellnessfaciliteiten kan ook bij Ardennes Relais terecht, bijvoorbeeld in het groepshuis The Saw Mill in de Hoge Venen.

Inspirerende fietsevenementen

Fietsliefhebbers reizen geregeld massaal naar de Ardennen om de profs van het wielercircuit aan het werk te zien. Enkele van de populairste fietsevenementen zijn de Waalse Pijl gereden en Luik-Bastenaken-Luik, de oudste wielerklassieker, bekend als de Doyenne.

Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf op een ander moment de uitdaging aan te gaan door een deel van de route te fietsen. Heel wat vakantiewoningen liggen op of in de buurt van het wedstrijdparcours zoals La Petite Ecole de Jadis, een oude school in Bovigny die omgetoverd is tot een aangename vakantiewoning.

Motorplezier

Voor motorliefhebbers is er de 130 kilometer lange Route des Sources met vertrek in Chaudfontaine, Verviers of Spa en de Route des Legendes met Aywaille als vertrekplaats. Beide motorcircuits kunnen makkelijk bereikt worden vanuit verschillende verblijfsplaatsen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ardennen verkennen met fiets, mountainbike en motor"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 25-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!