InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > OV-chipkaart verloren, defect of gestolen

OV-chipkaart verloren, defect of gestolen

OV-chipkaart verloren, defect of gestolen Wat veel mensen niet weten is dat een ov-chipkaart een gemiddelde levensduur heeft van ongeveer 5 jaar. Er zijn echter gevallen bekend waarbij ov-chipkaarten het al na een jaar begeven omdat ze bijvoorbeeld erg lang in de verkoopautomaat hebben gelegen. De beperkte houdbaarheid van de kaarten komt voort uit het gebruik van de elektronische chip die in de kaart zit. Deze is na 5 jaar versleten en vanaf dat moment onbruikbaar. Wat kunt u het beste doen als uw chipkaart het niet meer doet?

Persoonlijke OV-chipkaart verloren, defect of gestolen

Als u zeker weet dat uw ov-chipkaart gestolen, defect of verloren is is er nog maar één mogelijkheid: een nieuwe kaart aanvragen. U kunt dit doen via de klantenservice van uw regionale OV-bedrijf, maar een snellere manier is direct contact op te nemen met Translink Systems in Amersfoort. Dit is het bedrijf dat de chipkaart produceert en bovendien alle gegevens hiervan bijhoudt. U kunt TLS bereiken op 0900-0980. Als u simpelweg aangeeft dat uw chipkaart defect is blokkeren zij direct uw huidige kaart en kunnen indien gewenst zorgen dat er een nieuwe wordt toegestuurd. Eventuele producten zoals bijvoorbeeld een maandabonnement komen te vervallen (behalve een jaarabonnement) en moeten opnieuw worden aangeschaft. Een jaarabonnement kan op vertoon van uw legitimatie op uw nieuwe chipkaart worden gezet bij het loket van het OV-bedrijf bij u in de buurt. Eventueel los saldo wat op de kaart stond kan in sommige gevallen worden overgeboekt op de nieuwe ov-chipkaart. Vraag dit na bij de medewerker van TLS.

LET OP: Dit geldt alleen voor een persoonlijke OV-chipkaart (te herkennen aan de pasfoto).

Anonieme OV-chipkaart verloren, defect of gestolen

Als u uw anonieme ov-chipkaart bent verloren of deze defect of gestolen is hoeft u in principe niets te doen aangezien deze kaart niet op naam staat en er dus geen serieuze negatieve gevolgen aan verbonden zijn. De kaart staat niet op naam en kan dus ook niet met uw gegevens gebruikt worden op onrechtmatige wijze. Wat u het beste kunt doen is simpelweg een nieuwe anonieme ov-chipkaart aanschaffen bij één van de verkooppunten of ov-loketten.

Mijn ov-chipkaart is nog geen 5 jaar oud.

Als uw ov-chipkaart binnen 5 jaar na aankoop stopt met functioneren heeft u recht op gedeeltelijke teruggave van het aankoopbedrag. Wat deze teruggave bedraagt hangt af van de gerealiseerde levensduur en het ov-bedrijf waar de kaart is aangeschaft. U kunt wat betreft de voorwaarden het beste contact opnemen met het openbaar vervoersbedrijf bij u in de buurt. Zij kunnen u vertellen welke procedures er van kracht zijn omtrent de gedeeltelijke teruggave van het aankoopbedrag.

Bij verlies/diefstal altijd blokkeren!

Als u een persoonlijke ov-chipkaart had die om wat voor reden dan ook niet meer in uw bezit is wordt aangeraden deze altijd te blokkeren. U wilt immers niet dat iemand anders met uw kaart kunt reizen en zodoende uw reissaldo kan opmaken. Een scenario zou bijvoorbeeld zijn dat diegene die uw chipkaart heeft een ritje met de trein gaat maken van Rotterdam naar Groningen in de eerste klas a la 38,60. Dat is geen pretje en kan voorkomen worden door direct na ontdekking te bellen naar TLS in Amersfoort op 0900-0980. Dit geldt ook in het geval van maand- of jaarabonnementen. Voorkom dat mensen onrechtmatig gebruik maken van uw persoonlijke kaart!
© 2010 - 2019 Jhummelman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "OV-chipkaart verloren, defect of gestolen"

Infoteur: Jhummelman
Gepubliceerd: 24-08-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!