InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Wachten op Schiphol: wat te doen voor en achter de douane?

Wachten op Schiphol: wat te doen voor en achter de douane?

Wachten op Schiphol: wat te doen voor en achter de douane? Het is vervelend als je lang moeten wachten op Schiphol, maar soms is het noodzakelijk. Omdat je vlucht vertraagd is, je lang moeten wachten voor het overstappen, of omdat je midden in de nacht vliegt en er liever 's avonds al naar toe rijdt. Kijken naar opstijgende en landende vliegtuigen op het Panoramadek gaat ook vervelen. Wat kun je doen om een tijd door te komen? Een aantal tips.

Schiphol Plaza

Het is allereerst belangrijk een onderscheid te maken tussen de gedeeltes voor en achter de douane. Schiphol Plaza is het winkelcentrum van Schiphol en bevindt zich nog voor de douane. Hier kun je je dus vermaken als je nog niet bent ingecheckt, of alleen je koffers hebt afgegeven en weer terug naar beneden gaat. Er zijn diverse winkels voor de reizigers zoals bloemenwinkel, delicatessen, chocolade en snoepgoed, wereldwinkel, supermarkt, media en elektronica, kledingwinkels van het duurdere segment, kostuums, schoenen, een juwelier, parfums en cosmetica, een kapsalon, kiosk, tijdschriften, etc.

Uiteraard zijn er ook diverse eetgelegenheden zoals een snackbar, Burgerking, Starbucks, Italiaans restaurant en shoarma. Vanaf het Panoramadek kun je onder het genot van een hapje en een drankje kijken naar vliegtuigen die opstijgen en landen. Voor een euro kun je het met de verrekijker nog veel beter zien. De openingstijden van het Panoramadek zijn in de zomer van 07:00 tot 21:00 en in de winter van 09:00 tot 17:00.

Openingstijden van Schiphol Plaza

De winkels alle dagen van de week geopend van 07.00 uur tot 22.00 uur. De See Buy Fly-winkels zijn ook zeven dagen per week geopend. De openingstijden zijn hier variabel, ze openen minimaal een uur voor het vertrek van de eerste vlucht en sluiten na vertrek van de laatste vlucht van die dag.

Achter de douane

Het grootste gedeelte van de mensen die lang moeten wachten op Schiphol bevinden zich al achter de douane. Vaak omdat ze vertraging hebben, lang moeten wachten op een overstap, of omdat ze gewoon het zekere voor het onzekere hebben genomen en vroeg zijn gekomen. Op welke manieren kun je je achter de douane op Schiphol vermaken? Een aantal tips.

Hotel Yotel

Het makkelijkst kom je de tijd natuurlijk door als je slaapt. Hotel Yotel biedt deze mogelijkheid. Je huurt hier geen kamer voor een hele nacht, maar slechts voor een paar uur. Doe hier een power nap of ga gewoon even languit op bed liggen. Je hebt er ook een tv, internet en stereo. Hotel Yotel is gevestigd op de tweede verdieping aan het begin van de D-pier.

Rijksmuseum Schiphol

Schiphol heeft en heuse dependance van het Rijksmuseum in huis, gevestigd tussen Pier E en F. Deze is dagelijks tussen 07.00 en 20.00 gratis toegankelijk voor reizigers. Je treft er een permanente tentoonstelling van tien werken van Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw. Er is ook een souvenirwinkel.

Massage

Op Schiphol kun je ook genieten van een heerlijke masasge. Hiervoor worden twee mogelijkheden geboden. Ten eerste is daar de Massage-O-Matic. Dit is computergestuurde shiatsu massage stoel voorzien van beeldscherm met ontspannende beelden en muziek. Voor 4 wordt je acht minuten lang gemasseerd. De stoelen zijn 24 uur per dag bechikbaar.
Meer zin in een echte massage? Dat kan ook! Bij Back to Life op de Holland Boulevard kun je kiezen voor een massage van 10 of 20 minuten. Je kunt hierbij gewoon je kleding aanhouden. Uiteraard is dit wel wat prijziger dan de massagestoel: 16,50 voor 10 minuten of 27,50 euro voor 20 minuten (let op: prijzen kunnen na publicatie van dit artikel gewijzigd zijn).

Een frisse douche

Even lekker douchen op Schiphol kan ook. Op de eerste etage van Lounge 3 vind je het Hotel Mercure. Voor een redelijke prijs krijg je hier een douche ter beschikking, inclusief zeep, shampoo, handdoek en badmuts. Na afloop kun je gebruik maken van een haardroger en krijg je een gratis drankje aangeboden.

Even weg van de luchthaven tussen twee vluchten

Je kunt ook echt even helemaal weg van de luchthaven als je lang moet wachten. Dit doe je met Great Amsterdam Excursions. Je kunt met de Amsterdam Highlights een boottocht van 2 uur maken, of de Panoramic Amsterdam City Tour doen van 2,5, eventueel aangevuld met een rondvaart.

De medewerkers weten precies hoeveel tijd je moet nemen voor een excursie op welk deel van de dag, dus ze zullen je goed helpen bij het plannen van je uitje. Als je vooraf een boeking maakt krijgt je 10% korting.

Taxfree winkelen

Het taxfree voordeel voor reizigers binnen de EU is al in 1999 afgeschaft. Uitzondering hierop is het bekende See Buy Fly. Het belastingvoordeel is hier nog steeds van toepassing. Er is alleen een uitzondering voor tabak en alcohol. Als je binnen de EU reist (en je niet binnen 24 een aansluitende vlucht naar een land buiten de EU neemt) is de normale accijns van toepassing. Meer weten over tax free winkelen en openingstijden op Schiphol? Kijk dan naar Taxfree winkelen op Schiphol.

Parkeren bij Schiphol

Wil je tijdens je vakantie je auto bij luchthaven Schiphol parkeren? Dit kan al vanaf 2,15 euro per dag, 42,50 euro per week of 77,50 euro per twee weken. Op welke plek je het goedkoopst kunt parkeren is afhankelijk van voor hoeveel dagen je wilt parkeren en vooraf je plek reserveren is goedkoper dan dit ter plekke regelen. De meeste aanbieders van parkeerplekken bieden een shuttle-service naar de terminal en valet parking aan. Valet parkeren is nauwelijks duurder dan gewoon parkeren, dus waarom zou je het jezelf niet comfortabel maken!
Gerelateerde artikelen
Parkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren op Schiphol zelf kan eenvoudig via Schiphol Smart Parking. Echter, hier moet je altijd erg vroeg van tevoren re…
Overnachten in de buurt van Schiphol: hotels rond SchipholVoor veel mensen is vliegen een stresserige aangelegenheid. Zeker als er op de meest onmogelijke tijden gevlogen moet wo…
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Tax Free winkelen op SchipholTax Free winkelen op SchipholAls je geluk hebt check je op tijd in voor je vlucht en vertrekt deze ook op tijd. Maar soms moet je van ver komen en be…
Bronnen en referenties
  • www.schiphol.nl

Reageer op het artikel "Wachten op Schiphol: wat te doen voor en achter de douane?"

Reacties

Baltien de Wit, 13-08-2018 15:27 #3
Kan ik na inchecken, afgeven van bagage nog naar het panoramadek toe, ontmoeting met familie, die niet vliegt.

Toos van de Linden, 22-10-2014 12:26 #2
Vrienden van mij vliegen met KLM van Delhi naar Washington. Ze hebben een overstap in Amsterdam en moeten daat 5 uur wachten voor de volgende vlucht. Is het voor mij mogelijk ze te ontmoeten op Schiphol?
mvrgr.
Toos Reactie infoteur, 23-10-2014
Hallo Toos,

Je kunt zonder vliegticket niet zelf achter de douane komen. Als deze vrienden geen visum nodig hebben om Nederland binnen te komen dan kunnen zij mogelijk wel het gedeelte achter de douane verlaten. Je kunt hen het beste vragen even contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of dit in hun geval is toegestaan.

Groet,
Dessal

G. Bakker, 03-03-2013 19:30 #1
Ik heb een vraag. Is er op Schiphol ook een herenkapper achter de douane? Met vriendelijke groet, Gerda Bakker Reactie infoteur, 04-03-2013
Hallo Gerda,

Bij mijn weten is er op Schiphol geen herenkapper, maar bel als je het zeker wilt weten anders even de klantenservice van Schiphol.

Met vriendelijke groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 19-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 3
Schrijf mee!