InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De 9 straatjes: hip winkelen in Amsterdam

De 9 straatjes: hip winkelen in Amsterdam

Voor wie houdt van het authentieke Amsterdam en dol is op trendy winkeltjes is het zeker een aanrader 'de negen straatjes' in Amsterdam centrum te bezoeken. Dit gedeelte van Amsterdam is 'the place to be' voor hippe Amsterdammers en iedereen uit binnen- of buitenland die gek is op curiosa, originele kledingzaakjes en (biologische) lunchtentjes waar het brood nog zelf gebakken wordt.

Route

De 9 straatjes: een begrip op zich in Amsterdam. Het vormt een verzamelnaam voor 9 pittoreske straatjes die liggen tussen de Raadhuisstraat en de Leidsestraat in het centrum van Amsterdam. Dit winkelgebied is goed te belopen vanaf het centraal station in Amsterdam, trek hier ruim een kwartier voor uit. Vanaf Paleis de Dam is het slechts vijf minuten lopen. Maar natuurlijk zijn de 9 straatjes ook goed met het openbaar vervoer te bereiken. De trams rijden hier af en aan. Kijk voor een routebeschrijving op de website: www.de9straatjes.nl. Hier staat ook een plattegrond van het gebied op. U kunt voor informatie over het openbaar vervoer natuurlijk altijd www.9292ov.nl raadplegen.

Welke straatjes?

De volgende straten en steegjes behoren tot de negen straatjes:
  • Berenstraat
  • Gasthuismolensteeg
  • Hartenstraat
  • Huidenstraat
  • Oude spiegelstraat
  • Reestraat
  • Runstraat
  • Wijde Heisteeg
  • Wolvenstraat

Bekende Nederlanders in de Amsterdamse grachtengordel

'De 9 straatjes' vormen een uniek gebied. Het wemelt hier van de Amsterdammers en binnen- en buitenlandse touristen. Het gebied voelt letterlijk aan als een openluchtmuseum midden in Amsterdam vanwege de grote bedrijvigheid en de originele winkeltjes en eetgelegenheden die je hier tegenkomt. Uiteraard zijn hier ook veel galeries gevestigd die mooie exposities organiseren. Kijk ook niet gek op als je naast een bekende Nederlander zit te lunchen of die op de fiets voorbij ziet komen. Veel bekende Amsterdammers wonen in de buurt van dit trendy gedeelte van Amsterdam- ook wel de Amsterdamse grachtengordel genoemd- en zijn graag in de 9 straatjes te vinden.

Winkels, van kunst tot curiosa

Wie in 'de 9 straatjes' loopt komt ogen te kort om alles te bekijken. Hier vindt men geen grote winkelketens maar veel kleine originele eenmanszaken. Zo is er een speciale jaren fifties-sixties winkel voor uw interieur. Ook zijn hier nog fourniturenzaken te vinden. Het wemelt in de 9 straatjes van de curiosawinkeltjes en ook kledingzaakjes met eigen ontwerpen zijn hier te vinden. Een lunch of diner mag zeker niet ontbreken bij uw bezoek aan de 9 straatjes. In de straatjes zijn veel kleine eetgelegenheden waar men biologisch kookt of originele recepten biedt. Zo wordt er in bepaalde zaakjes dagelijks vers brood gebakken of wordt voor uw ogen een milkshake van vers fruit gemaakt. Elk zaakje heeft iets authentieks en dat is precies wat de 9 straatjes zo bijzonder maakt.

Website

'De 9 straatjes' hebben een eigen website: www.de9straatjes.nl. waar zowel in het Nederlands als in het Engels uitgebreide informatie wordt verstrekt. Op de website kun je rubrieken aanklikken zoals 'Schrijf en Lees' of 'Stof en Fournituren'. Hierna ontvang je onmiddellijk een plattegrond met daarop alle winkeltjes die in deze categorie vallen. Uiteraard ontbreekt de rubriek 'Eet en drink' hier niet. Op de website staat ook veel informatie over de ontstaansgeschiedenis en de ondernemersvereniging van 'de 9 straatjes'. Dit is niet alleen erg leuk en interessant om te lezen, het biedt tevens een kijkje in de keuken van 'de 9 straatjes'. Nieuwtjes, persberichten en een you-tubefilmpje zijn ook te bekijken op de website. In bijna alle winkeltjes in de 9 straatjes liggen ook plattegronden van het gebied.

Over de 9 straatjes

De 9 straatjes zijn dwarsstraatjes die de Heren-, Keizers-, en Prinsengracht met elkaar verbinden. Het is aan het einde van de Gouden Eeuw gebouwd omdat het oude stadsgebied niet voldoende ruimte meer bood voor alle bedrijvigheid. In de 9 straatjes barstte het letterlijk van de handel, ambacht & cultuur en anno 2010 is dit nog steeds merkbaar. Men kan hier veel ambachtelijke bedrijfjes vinden en een variëteit aan gespecialiseerde winkeltjes. De straatnamen- zoals Huidenstraat, Runstraat en Wolvenstraat- herinneren aan het ambacht van de leerbewerking. De 9 straatjes vormen een uniek winkelgebied in Nederland en het centrum van de Amsterdamse grachtengordel waar nog veel monumentale panden te bewonderen zijn. Kortom: meer dan de moeite waard voor een bezoek!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.de9straatjes.nl
  • www.ov9292.nl

Reageer op het artikel "De 9 straatjes: hip winkelen in Amsterdam"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 07-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!