InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Woudbloem: een schitterend klein dorpje

Woudbloem: een schitterend klein dorpje

Woudbloem is een klein dorpje in de gemeente Slochteren. De gemeente Slochteren is een van de gemeentes in de provincie Groningen.

Ligging

Woudbloem is een klein dorpje gelegen in de gemeente Slochteren. De gemeente Slochteren is een onderdeel van de provincie Groningen. Woudbloem zelf heeft rond de 100 inwoners. Het dorpje ligt centraal gelegen in de gemeente slochteren en ligt op een afstand van ongeveer 3,5 km van Harkstede. Slochteren ligt op zo'n 5,5 km van Woudbloem. En Groningen ligt ongeveer 15 km van Woudbloem.

Vervoer

Helaas heeft Woudbloem geen treinverbinding of een bushalte. Het mooiste is natuurlijk ook om de gemeente Slochteren te bezichtigen per fiets of te voet. Indien u toch met de bus naar Woudbloem wilt gaan zit er niks anders op dan uit te stappen bij de Woudbloemlaan in Scharmer. Vervolgens is het nog ongeveer 2,5 km wandelen tot u in Woudbloem aankomt. Woudbloem is heel gemakkelijk te vinden, aangezien vrijwel het gehele dorp aan een en dezelfde weg ligt, namelijk aan de Woudbloemlaan.

Bekendheid

Voor veel mensen buiten de gemeente Slochteren is Woudbloem niet erg bekend. Velen hebben er nog nooit van gehoord. Sommigen denken alleen aan de aardappelmeelfabriek die er ook heeft gestaan. In de gemeente Slochteren zelf kent men Woudbloem voornamelijk door de mooie witte arbeidershuisjes die staan aan het water van de Scharmer Ae. De arbeidershuisjes is een blok van in totaal 10 woningen die in de oprichting van Woudbloem dienst deden voor de bewoning van de arbeiders van de aardappelmeelfabriek.Inmiddels wordt de aardappelmeelfabriek niet meer gebruikt, maar gelukkig zijn de arbeidershuisjes niet verloren gegaan.

Geschiedenis

Woudbloem werd gesticht in 1904, toen er een aardappelmeelfabriek aan de Scharmer Ae in Woudbloem werd gebouwd. De Scharmer Ae is een water dat dwars door het dorp loopt. De brug over de Scharmer Ae, vlakbij de arbeidershuisjes heeft dan ook vele mooie foto's opgeleverd. De fabriek werd vernoemd naar de eigenaar Woltjer. Woudbloem is een vernederlandste versie van de naam Woltjer en betekend: iemand/iets uit het bos. In 1968 werd de aardappelmeelfabriek gesloten, waardoor veel arbeiders wegtrokken uit dit dorp. Van het eens levendige dorp met een mooi café is tegenwoordig niet veel meer over. De arbeidershuisjes zijn echter niet verdwenen en voor mensen die graag afgelegen wonen is dit de ultieme woonplaats.
© 2010 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Woudbloem: een schitterend klein dorpje"

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 23-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!