InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Texel; een land op zich

Texel; een land op zich

Texel; een land op zich Wanneer je rust, ruimte en een prachtige natuur zoekt, is Texel de plek bij uitstek om te bezoeken. Het eerste en tevens grootste eiland dat je tegenkomt wanneer je de boot pakt vanuit Den Helder, is prachtig om te beleven. Een mooie natuur, gezellige terrasjes, aparte cultuur en heel veel strand is wat je tegenkomt op dit eiland, kortom; een land op zich! Texel is het eerste en gelijk het grootste Waddeneiland dat je tegen komt wanneer je met de boot vanuit Den Helder vertrekt. De overtocht duurt ongeveer 20 minuten en is zeker de moeite waard, wanneer je bedenkt dat Texel, door de grote veelzijdigheid in landschappen, ook wel ‘Nederland in het klein’ wordt genoemd. De oppervlakte van Texel beslaat 16.000 ha en er zijn zeven dorpen te vinden waarin zo’n 13.000 mensen hun toevlucht hebben gezocht.

Natuur

Texel heeft een schitterende natuur en aangezien het maar zeven dorpen heeft, is daar nog genoeg ruimte voor overgebleven. De duinen op Texel zijn, vanwege hun prachtige aanblik en bijzondere karakter uitgeroepen tot Nationaal Park. Bovendien beschikt Texel over een duinvallei, de Slufter genaamd, waar bij vloed het zeewater ongehinderd kan binnenstromen. De Slufter is ontstaan doordat omstreeks 1850 de volledige kustlijn van Texel was bedekt met een aaneengesloten duinenrij. Door een zeer zware storm in 1851 brak deze duinenrij op drie plaatsen door, waardoor er drie inhammen verschenen. Eén van de inhammen is later hersteld, één is weer dichtgestoven door het duinzand en de derde bestaat nog steeds en heeft de naam De Slufter gekregen. In de Slufter groeien dan ook veel plantjes die dol zijn op het zoute water. Een bijzonder plantje dat je in de Slufter veel ziet, is lamsoor; een plantje dat ervoor zorgt dat het hele gebied in juli en augustus paars gekleurd is. Texel is in het bezit van een 30 kilometer lang strand, waar op veel plaatsen strandbewaking aanwezig is. In principe mag overal in het Noordzee water gezwommen worden, met uitzondering van één plek: tussen paal 31 en paal 33.

Cultuur

Op cultuurgebied is er ook zeer veel te vinden op Texel. Aangezien het eiland ten tijde van de Gouden Eeuw een belangrijke rol heeft gespeeld, kun je hier dan ook van alles over terugvinden in de zes musea die het eiland rijk is. Toen de grote schepen van de VOC op reis gingen naar de Oost, legden ze vaak aan op Texel om water en eten in te slaan en op een gunstige zeewind te wachten. Natuurlijk heeft dit zijn culturele sporen achtergelaten.

Op Texel spreekt men van oorsprong dialect, al kom je het tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer tegen. Het dialect op Texel is beïnvloed door vele oude talen en met name de visserij en schapenhouderij spelen een grote rol in de gezegdes op Texel (de zogenaamde sééggies). Ook zeggen de Texelaars zelf geen Texel tegen hun eiland, maar Tessel.

Texel is eeuwenlang in bezit geweest van een specifieke klederdracht voor de vrouwen. De mannen hadden geen eigen klederdracht; zij kleedden zich zoveel mogelijk hetzelfde als de mannen op het vaste land. De vrouwen echter, droegen rond 1750 al kappen op hun hoofd en later werd dit aangevuld met een jak en een lange, geplooide rok. Aan de kap van de vrouw kon je zien of ze van goede huize kwam of niet. De Texelse kap bestaat namelijk uit een oorijzer, met kant eroverheen. Wanneer een vrouw rijk was, bestond haar oorijzer bijvoorbeeld uit goud, was ze iets minder vermogend dan droeg ze een zilveren oorijzer en de armere vrouw droeg een oorijzer van tin. De kappen waren ook versierd met aan beide zijden zilveren of gouden kapspelden. Aan de voorkant van de kap werden plukjes mensenhaar aangebracht, aan elke zijde van het voorhoofd één. Deze kunstlokken noemde men ‘toertjes’. Ten slotte kon je aan de kap van de vrouw ook zien of ze gehuwd was of niet. Dit kwam door de aangebrachte voornaald op het voorhoofd: bij gehuwde vrouwen zat die links en bij ongehuwde vrouwen rechts.

Vervoer

Op Texel kun je je op veel verschillende manieren vervoeren. Natuurlijk per fiets, daar is het eiland bij uitstek geschikt voor. Het bevat dan ook een fietspad van ruim 135 kilometer lang, dus heerlijk om eens uit te waaien. Het is mogelijk om de eigen fiets mee te nemen op de boot, maar er worden ook op talloze plekken fietsen, mountainbikes en brommers verhuurd. Bovendien zijn er verschillende routes uitgezet, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op eigen houtje het eiland te verkennen.

Op Texel mag men met de auto rijden en dan kun je ervoor kiezen je eigen auto mee te nemen of er één te huren, al zijn de mogelijkheden daarvoor iets meer beperkt. Texel heeft een bewegwijzerde autoroute van 75 kilometer, die prima geschikt is voor automobilisten. De route staat aangegeven op de kaart van Texel.

Ook busvervoer is mogelijk op dit eiland. Vanaf de veerhaven gaat er elk uur een bus naar De Koog en Den Burg. Van daaruit zijn er ook bussen te nemen naar de overige dorpen op het eiland, dus met de bus kun je tevens alle dorpen van het eiland bezichtigen.

Tot slot is er altijd nog een optie om de taxi te nemen naar je bestemming. Natuurlijk kun je de plaatselijke taxicentrale bellen, maar er rijden ook zogenaamde Telekomtaxi’s, die je vanaf de boot naar je bestemming brengen.

Wadexcursies

Vanaf Texel worden wadexcursies gegeven waarbij je het drooggevallen wad van dichtbij kunt bekijken. Het Wad lijkt kaal, maar krioelt in werkelijkheid van het leven en het is zeker de moeite waard om daar eens naar te gaan kijken, wanneer je op Texel bent.

Lees verder

© 2007 - 2019 Lynns, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vitamine W - met de W van Wadden en WaddeneilandenVitamine W - met de W van Wadden en WaddeneilandenEen tripje naar de Wadden is niet alleen leuk en lekker, het kan ook heel helend zijn. De zon schijnt er vaker dan in de…
Vakantie op TexelVakantie op TexelHet eiland Texel is erg in trek als binnenlandse vakantiebestemming. Het is het grootste waddeneiland. Jaarlijks bezoeke…
Heerlijk op vakantie naar TexelHeerlijk op vakantie naar TexelWaarom zou je ver weg gaan, als we in Nederland zelf een prachtige plek hebben om op vakantie te gaan? Texel is een van…
Texel, dorpen op TexelTexel is het grootste eiland van de wadden. Je vind er zon, zee en strand. Het heeft een prachtige natuur en gezellige d…
De Wadden van Toon Fey– een beeldend waddenboekrecensieDe Wadden van Toon Fey– een beeldend waddenboekNergens ter wereld, De Wadden; zo heet het fotoboek over het waddengebied van Toon Fey dat in juni 2014 uitkwam. Fey wil…

Reageer op het artikel "Texel; een land op zich"

Infoteur: Lynns
Gepubliceerd: 26-04-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Waddenzee
Schrijf mee!