InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Bijzondere overnachtingen in Nederland

Bijzondere overnachtingen in Nederland

Bijzondere overnachtingen in Nederland Wilt u wel eens wat anders dan kamperen of de gebruikelijke overnachtingen in een huisje of hotel? Dan bent u aan het juiste adres, per provincie worden er twee alternatieven aangeboden die origineel en verrassend zijn. Lekker weg in Nederland, u hoeft niet ver te zoeken om op een leuke en originele manier uw nachten door te brengen in eigen land. Even er tussenuit, goed voor u. U kunt het net zo duur maken als u zelf wilt. Nederlanders gaan korter maar vaker op vakantie. Er is een groeiende behoefte aan verrijking en persoonlijke ervaringen. Daarnaast wordt er dikwijls voor luxe en comfort gekozen. We vinden het fijn om er regelmatig tussenuit te gaan en de boel de boel te laten. Lekker uitrusten en zelf uw tijd indelen, het is goed om even te ontsnappen aan de waan van elke dag.

Bijzondere overnachtingen Nederland

Van particulier initiatief tot vakantieparken, van minimaal tot compleet en van sober tot luxe en comfortabel. Voor elk wat wils. Maar wat de een origineel vindt hoeft voor iemand anders niet zo te zijn. Daarom komt u van elke provincie een selectie tegen zodat u zelf kunt kiezen. Ontdek alle leuke en bijzondere overnachtingen in eigen land.
Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay

Groningen

Slapen in het stro

Op de Hayema Heerd in Oldehove kunt u slapen in het stro. Maar geen gewoon stro. Het Strokasteel heeft draperieën en kroonluchters en op de vloer liggen koeienhuiden. De accommodatie is geschikt voor twee tot zes volwassenen. Het royale bed is van stro maar wel voorzien van bedlinnen. Voor kinderen heeft het strokasteel een eigen prinsen- of prinsessenbed.

Ook bijzonder op de Hayema Heerd zijn de stro-iglo's. Deze zijn voorzien van een grote ronde glazen koepel. Bij een heldere nacht kunt u vanaf uw bed de sterrenhemel zien. De buitenkant van de iglo is voorzien van waterdichte folie met bloemen en bladeren als natuurlijke bedekking. De iglo heeft elektriciteit, verwarming en een minibar.
Meer informatie over de Hayema Heerd: www.hayemaheerd.nl.

Prehistorisch overnachten

Kom slapen in de "Hunebedslaapkamer" en u waant zich helemaal in de prehistorie. De kamer is voorzien van leren vellen, de muur is van leem en u slaapt onder een grote deksteen op een groot rond bed. Het zitje is gemaakt van boomstammen met een weids uitzicht op het bos en tussen de rotsen ziet u de Drentse heuvelrug. In de zijrotsen bevindt zich aan de ene kant een open haard en aan de ander kant is een tafeltje uitgehakt. Op de rotsachtige vloer liggen dierenhuiden. Toch is deze primitieve hotelkamer van alle gemakken voorzien, want in de rots aan het plafond zit een lcd tv verstopt en er is zelfs een minibar, keurig weggewerkt achter schors.
Voor meer inlichtingen: http://www.hotel-stadskanaal.nl/logeren/prehistorisch-overnachten/

Bron: Pelikana, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Pelikana, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Friesland

Slapen in een strowagen

Vlakbij Bartlehiem ligt het gehucht Wijns (Wyns). Een van de boerenbedrijven is omgebouwd tot een bijzondere Bed & Breakfast, u kunt er namelijk overnachten in een echte strowagen. Bed & Breakfast 'Gast op stal' bevindt zich in een boerderij die niet meer als boerderij wordt gebruikt. De 19e-eeuwse authentieke Kop-Hals-Romp boerderij is aangepast als bijzonder gastenverblijf. Achter op het erf vindt u de strowagen die ruimte biedt aan vier personen. Vanaf het terras hebt u een vrij uitzicht over de velden.
Voor meer informatie: www.gastopstal.nl.

Overnachten in een scheepshuisje

Met al dat water om ons heen zijn overnachtingen op het water populair. Bij LifeStyle Yachting, Marina De Friese Meren in Terherne, slaapt u in een varend appartement. Hierbij kan er een extra zeilvalk of sloep worden gehuurd. In het ScheepsHuisje kunt u terecht voor losse overnachtingen, weekends, een vaardag of eventueel een dagdeel. Maar u kunt ook boeken voor een hele vakantie. Een vaarbewijs is niet nodig, het team vaart u overal naar toe.
Voor meer informatie: www.scheepshuisje.nl.

Drenthe

Slapen als een zigeuner

Als een zigeuner leven kan op het Boheems Paradijs in Den Hool. Hier bevinden zich 13 authentieke woonwagens. U vindt er houtsnijwerk, geslepen glas, mooie schuifdeuren, romantische servies en beeldjes in vitrinekasten. Elke wagen is anders ingericht en heeft daardoor een eigen sfeer. De woonwagens zijn er voor twee tot acht personen, vooral gezinnen met jonge kinderen zullen zich goed vermaken met de pony's en de koeien. De woonwagens zijn compleet ingericht. De sanitaire voorzieningen bevinden zich in het toiletgebouw.
Voor meer informatie: www.boheemsparadijs.nl.

Slapen in een omgevallen huis

Het "Fallen House" ligt in Uffelte en is onderdeel van Arthouses. Dit zijn luxe vakantieverblijven die zijn ontworpen naar een ontwerp van Wouter Dijk. Het Fallen House staat op camping de Blauwe Haan, een plek waar iedereen zich thuis zal voelen.
Als u het huis binnen stapt ziet u het meteen: alles aan dit huis is scheef. Alleen voor de vloeren geldt dit niet. Het huis is van alle gemakken voorzien en telt drie slaapkamers, een compleet ingerichte keuken met afwasmachine en een badkamer. Het Fallen House beschikt verder over een zespersoons jacuzzi en een infrarood sauna.
Meer informatie: http://www.blauwehaan.nl/huren/fallen-house

Overijssel

Op weg in een Retro Volkswagenbusje uit 1976

Een all inclusive weekend of midweek in Enschede met een origineel gerestaureerd Retro-busje. De camper is van alle comfort voorzien zoals een kacheltje, een dvd/mp3 speler, alle kampeerbenodigdheden, bedlinnen/handdoeken en een gevulde koelkast.
Bij het arrangement zijn de kampeerplekken inbegrepen. Met behulp van reisgids en Garmin Navigatie rijdt u de mooiste routes door Twente en de Achterhoek/Salland.
Voor meer informatie: www.retroweekend.nl.

Bron: Skylife81, PixabayBron: Skylife81, Pixabay
Overnachten in een helikopter
In de MI2-heli op Vakantiepark 't Akkertien in Overijssel kan worden overnacht. Een avontuurlijke belevenis voor twee personen met het comfort van een trekkershut. Omdat de helikopter in het midden van een vijver staat verloopt de toegang door middel van een trekpontje.
Meer informatie over de Helikopterovernachting: www.ardoer.com/nl/camping/akkertien/verhuur/helikopter.

Gelderland

Overnachten in een boomtent

In Garderen bevindt zich Camping De Hertshoorn. De camping heeft drie boomtenten die zeer geschikt zijn voor een gezinsvakantie en voor stellen. De boomtenten bungelen letterlijk aan een boom en zijn van binnen sober ingericht. In elke boomtent is plek voor twee volwassenen en twee kleine kinderen. Aan de nok van de tent hangt een lampje en elke boomtent heeft zijn eigen picknicktafel. Kampeerspullen moeten zelf worden meegenomen.
Meer informatie over slapen in een boomtent: www.ardoer.com/nl/camping/hertshoorn/verhuur/boomtent-uniek.

Slapen in een reddingscapsule

Bij Camping Het Buitenhuis in Ewijk kunt u overnachten in een Saljoet reddingscapsule. Vroeger was deze Saljoet als reddingsboot in dienst van een booreiland, maar nu is hij omgetoverd tot luxe hotelkamer met alle daarbij horende voorzieningen. Ontbijten doet u op het privé-terras aan de eigen aanlegsteiger.
Voor meer informatie: http://www.paviljoenbuitenhuis.com/#!camping-saljoet/cmsp.

Utrecht

Overnachten in het Boshuisje

Het Boshuisje ligt op 10 minuten fietsen van het historische centrum van Amersfoort. Het vakantiehuisje bevindt zich in een privé-bos met 3500 vierkante meter tuin en is geschikt voor twee personen. De plek is ideaal voor rustzoekers of voor mensen die een rustige plek willen combineren met een stedenbezoek, een fiets- of wandeltocht. Bij het Boshuisje horen twee fietsen. Het Boshuisje heeft een eigen ingang, de eigenaren wonen op hetzelfde terrein. Het is een eenvoudig huisje, maar u vindt er alles wat u nodig heeft voor een comfortabel verblijf. Het ontbijt is niet inbegrepen.
Meer informatie over het Boshuisje: www.airbnb.nl/rooms/1468178.

Bron: Catalinserban, PixabayBron: Catalinserban, Pixabay
Slapen op een vlot
Per Canadese kano peddelen naar uw eigen kampeervlot. U overnacht op een 25 vierkante meter groot vlot met daarop een houten hut. De vlotten liggen verscholen in het riet van de Steenbergse Vliet en liggen op ruime afstand van elkaar. Bij de prijs is een complete kampeeruitrusting begrepen, zelf moet u een slaapzak, pannen, borden en bestek meenemen. Alles moet per kano worden vervoerd want de hutten zijn niet over land te bereiken. Het kampeervlot is gemaakt voor maximaal vier volwassenen of een gezin met drie jonge kinderen.
Voor meer informatie: www.camping-raft.com.

Flevoland

Overnachten in de prehistorie

Op Natuurpark Lelystad bevindt zich een klein dorpje, Swifterkamp. Het dorp bestaat uit twee boerderijen, een jager-verzamelaarhut en drie bijgebouwen. Als u wilt weten hoe het was om te leven in de Nieuwe Steentijd is het de moeite waard om hier eens te overnachten.
Voor meer informatie: www.spnf.net/index.php?inhoud__state=pagina&id_pgs=61.

Overnachten in een roze gepimpte caravan

Op camping Craneburcht in Flevoland slaapt u in een caravan die van binnen en buiten compleet roze is. De caravan biedt plek aan twee personen. De caravan is verwarmd en is voorzien van een keuken met koelkast, gasstel en voldoende serviesgoed. Er is beddengoed en gratis wifi. Verder kunt u beschikken over een partytent met tafel en stoelen. Douchen doet u in het sanitairgebouw van de camping.

Camping Craneburcht heeft een voetbalveld, volleybalveld, fietsverhuur en u kunt er vissen. Daarnaast heeft de camping een restaurant, waar het eten ook kan worden afgehaald. Het Kuinderbos aan de overkant staat garant voor mooie wandelroutes, u kunt er ook prima fietsen, o.a. in het Nationaal Park de Weerribben. Een bezoekje aan de nabij gelegen Orchideeënhoeve wordt aanbevolen.
Voor meer informatie: http://origineelovernachten.nl/bijzonder-overnachten-in-een-roze-gepimpte-caravan/

Bron: Jackmac34, PixabayBron: Jackmac34, Pixabay

Noord-Holland

Dromen in een yurt op Texel

Duinkampeerterrein Loodsmansduin is gelegen in Nationaal Park Duinen van Texel en is een van de rustigste en mooiste plekken van Texel. U kunt er slapen in een echte Mongoolse yurt, een duizenden jaren oude nomadische woontent uit Mongolië. Duurzaam recreëren, avontuurlijk, romantisch en stijlvol.

De yurt bestaat uit een houten geraamte, afgedekt met canvas en een dikke laag wolvilt voor isolatie. De tenten hebben een houten vloer bedekt met tapijten, huiden en vachten, een keukenblok, een houtgestookt fornuis, een eettafel, en twee of vier bedden met schapenwollen dekbedden. De Yurt heeft elektrische verlichting. Hangmat, buitenstoelen en picknicktafel behoren tot de standaarduitrusting.
Meer informatie over slapen in een yurt op Texel: www.texelyurts.nl/index.php.

Overnachten in een trein

Stilstaan in een trein is nooit leuk, behalve als die trein zich bevindt in het Noord Hollandse Hoogwoud. Op de boerderij van Frank en Irma Appel staat een compleet ingerichte trein waarin u kunt overnachten. Het echtpaar heeft in de tuin van hun boerderij een 21 meter lang treinstel omgebouwd tot een luxe Bed & Breakfast met een ruim bed en een living. Bij de locatie hoort een dakterras met weids uitzicht met ingebouwde jacuzzi.
Meer informatie: www.controversy.nl/index2.htm.

Zuid-Holland

Bron: ClkerFreeVectorImages, PixabayBron: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
Overnachten in een vogelhuisje
Bij De Vreemde Vogel in Vlaardingen kunt u hangend in een boom slapen in uw eigen vogelhuisje. Het vogelhuisje is een vakantiehuisje dat is bevestigd aan een boom. Het biedt plaats aan vier personen met twee éénpersoons boxsprings en een tweepersoons boxspring. Het vogelhuis heeft een kleine zithoek mét platenspeler en privé-terras. Het privé-sanitair met douche, wc en wastafel vindt u naast het vogelhuis in de grote 'regenton'. Een verblijf in De Vreemde Vogel is inclusief opgemaakte bedden, handdoeken, verwarming en ontbijtbuffet in de boerderij.
Meer informatie over overnachten in een vogelhuis: devreemdevogel.nl/buitenhotel/het-vogelhuis.

Slapen op het water in een ecolodge

De ecolodge is een drijvend huisje in de Biesbosch, middenin de natuur. De lodge is eigenlijk een drijvende hotelkamer met eigen wc, uitkijktoren, terras en twee bedden. Ontbijten en douchen kunt u bij de Stayokay in Dordrecht. Door de grote ramen hebt u een prachtig uitzicht op het water en de omgeving. Tijdens het verblijf hebt u de beschikking over een Canadese kano.
Meer informatie over de Ecolodge: www.slapenopdeecolodge.nl.

U vindt de vlotten op drie locaties in Nederland en één in België:
  • De Heen - Noord-Brabant, Nederland
  • Marnemoende - Utrecht, Nederland
  • De Cleypoel - Zuid-Holland, Nederland
  • De Wissen - Limburg, België

Zeeland

Overnachten in een Beach House

Bij deze strandvakantie kunt u overnachten op het strand, meteen aan de Oosterschelde. De strandhuisjes maken onderdeel uit van vakantiepark Roompot Beach Resort. De strandhuisjes zijn geschikt voor zes personen en zijn voorzien van o.a. koffie-pad apparaat, vaatwasser, magnetron en smart TV. Het buitenterras heeft een loungeset met uitzicht op zee. De beach houses zijn voorzien van gratis WiFi en zijn het hele jaar door te boeken.
Voor meer informatie: http://www.roompotbeachresort.nl.

Bron: Rehak2, PixabayBron: Rehak2, Pixabay
Overnachten op een woonboot
Op een woonboot op camping en villapark De Paardekreek in Kortgene ervaart u het ultieme buitengevoel. De woonboot is compleet ingericht met een terras op het Veerse Meer.
Voor meer informatie: http://www.ardoer.com/nl/camping/paardekreek/verhuur/woonboot.

Noord-Brabant

Overnachten in een vliegtuig

Overnachten in een vliegtuig is iets wat we liever overslaan. Maar dat geldt niet voor een overnachting in Mill (bij Nijmegen). Dit is een zogenaamd maritiem patrouillevliegtuig, type Breguet Atlantic. Het vliegtuig bestaat uit twee comfortabele suites. De vliegtuigsuites zijn voorzien van een jacuzzi, flatscreen TV, internet, pantry, koffie-en theefaciliteiten, magnetron en een minibar. U kunt gratis gebruikmaken van het nabijgelegen sportcentrum.
Hampshire Hotel - Dormylle
Hoogveldseweg 1
5451 AA Mill (Nijmegen)
Tel: 0485-477210

Slapen in een WaterTent

Als u eens wat anders wilt dan gewoon kamperen kunt u terecht in Eersel. Daar kunt u namelijk kamperen op het water. De WaterTenten op Recreatiepark TerSpegelt staan op vlonders en zijn volledig ingericht met vier bedden, een klein gasstel en een vuurschaal om te barbecueën. Een zonnepaneel zorgt voor de verlichting op de oever en in de tent.
Voor meer informatie: www.terspegelt.nl.

Limburg

Slapen in een boomkampeerton

Kampeerbos De Simonshoek biedt een spectaculaire overnachting op 6 meter hoogte. In de kampeertonnen bevinden zich een tweepersoonsbed en 2 eenpersoons hoogslapers, ze zijn geschikt voor maximaal vier personen. Elke kampeerton heeft een klein aanrecht met spoelbak, stromend water, een waterkoker, koffiezetapparaat en een minibar. De wc is vlakbij de kampeerton. Vanaf het balkonterras rondom hebt u een spectaculair uitzicht over de camping en de omgeving. Omdat de kampeertonnen verwarmd zijn kunnen ze het hele jaar worden geboekt. Als extra biedt De Simonshoek een zwembad.
Voor meer informatie: http://www.simonshoek.nl/nl/kampeertonnen.html.

Bron: Grundig, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: Grundig, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Overnachten in de cel
Overnachten in het Arresthuis van Roermond is bepaald geen straf. De voormalige gevangenis doet tegenwoordig dienst als luxe overnachtingsplek middenin het centrum. De 105 voormalige cellen zijn nu omgetoverd tot 40 luxe hotelkamers.
Meer informatie: Het Arresthuis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachterGoedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachter. Het kan Lekker wandelen, kanoen, fietsen of in de natuur zijn en da…
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Koning en Koningin doen kennismakingstourKoning en Koningin doen kennismakingstourDe koning en koningin maakten na de inhuldiging van de koning in hun nieuwe hoedanigheid kennis met hun land en het Nede…
Na hoeveel dagen vorst kun je schaatsen?Na hoeveel dagen vorst kun je schaatsen?Er zijn veel sporten. Veel bekende sporten worden ook als hobby beoefend. In de winter is dat het schaatsen. Nederland w…
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackmac34, Pixabay
  • http://www.bijzondereovernachting.nl/
  • http://origineelovernachten.nl/
  • http://bijzondere-overnachtingen.startpagina.nl/
  • http://www.bijzondere-overnachting.nl/?field_1=17&field_2=0&field_3=0&s=Waar+ben+je+naar+op+zoek%3F&submit=Inspireer%21
  • http://www.ookflevoland.nl/nl/overnachten/bijzonder-overnachten/
  • http://www.terspegelt.nl/nl/lekker-slapen/kamperen/huuraccommodaties/watertenten
  • http://www.ardoer.com/nl
  • www.camping-raft.com
  • Afbeelding bron 1: Unsplash, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pelikana, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Skylife81, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Catalinserban, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Jackmac34, Pixabay
  • Afbeelding bron 6: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • Afbeelding bron 7: Rehak2, Pixabay
  • Afbeelding bron 8: Grundig, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Bijzondere overnachtingen in Nederland"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 09-03-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Bijzondere overnachtingen
Schrijf mee!