De nederlandse provincies

De nederlandse provincies Nederland is een land met 16,86 miljoen inwoners. Nederland ligt in het westelijke deel van Europa en grenst aan de Noordzee, Duitsland en België en bestaat uit twaalf provincies, tot 1986 waren dit er elf. In totaal bestaan deze provincies uit 403 gemeenten.
Bron: Mtcv / Erik Baas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Mtcv / Erik Baas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is een provincie?

Een provincie is een deelgebied dat hoort bij een land, Nederland bestaat uit twaalf hiervan. De laatste provincie die bij Nederland is toegevoegd is Flevoland in 1986. Flevoland is gecreëerd door drooglegging van delen van de Zuiderzee. Het provinciaal bestuur regelt verschillende zaken omtrent de provincie, dit gaat dus over een verzameling van dorpen, steden en gemeenten. In de rangorde van bestuurslagen ligt het provinciaal bestuur tussen het rijksbestuur en regiobestuur.

Welke provincies horen bij Nederland

Elk van de twaalf provincies van Nederland heeft een hoofdstad, Noord-Holland heeft overigens twee hoofdsteden binnen de grenzen liggen, de provinciale hoofdstad Haarlem en de landhoofdstad Amsterdam. Naast de provincies zijn er ook nog landen die tot het Koninkrijk der Nederlanden behoren, dit zijn Aruba, Curaçao en Sint-Maarten. Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn Nederlandse eilanden en hebben de status van bijzondere gemeentes. Hieronder vindt u een lijst met alle provincies en hoofdsteden:

ProvincieHoofdstad
DrentheAssen
FlevolandLelystand
FrieslandLeeuwarden
GelderlandArnhem
GroningenGroningen
LimburgMaastricht
Noord-Brabant's-Hertogenbosch
Noord-HollandHaarlem
OverijsselZwolle
UtrechtUtrecht
ZeelandMiddelburg
Zuid-HollandDen Haag

Vlaggen van de Nederlandse provinciesVlaggen van de Nederlandse provincies

De vlaggen van de provincies

Zoals elk land een vlag heeft, hebben Provincies ook een vlag. De officiële vlaggen die nu worden gebruikt zijn allemaal ingesteld in verschillende jaren in de 20e eeuw. Veel van de vlaggen bestonden al langer of leken erg op het huidige ontwerp, maar zijn pas later officieel ingesteld. De vlag van Flevoland is in het zelfde jaar dat Flevoland een provincie werd, officieel ingesteld. Daar horen de vlaggen bij (van links naar rechts, boven naar onder): Drenthe (1947), Flevoland (1986), Friesland (1957), Gelderland (1953), Groningen (1950), Limburg (1953), Noord-Brabant (1959), Noord-Holland (1958), Overijssel (1948), Utrecht (1952), Zeeland (1949) en Zuid-Holland (1986).

Ontstaan van de provincies

Na 1814 werden de provincies ingesteld, met elk een Commissaris van de Koning. In 1850 kregen we in Nederland de Provinciale Wet, in deze tijd werd de koninklijke macht verkleind, hierdoor werden de Provinciale Staten steeds belangrijker en kregen meer verantwoordelijkheid. Voor 1840 waren Noord-Holland en Zuid-Holland nog een grote provincie, genaamd Holland. In 1840 werd Holland in twee delen opgesplitst.

Superprovincie

Er is 11 juni 2014 over een voorstel vanuit de overheid onderhandeld om de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht te fuseren. Ook wordt er gekeken of Friesland, Drenthe en Groningen een superprovincie kunnen worden. Het voorstel is gedaan door Kabinet Rutte 1 en 2. Het plan is in juni 2014 afgewezen, de kans dat de komende tijd de provincies worden samengevoegd is klein. Rutte gaf aan waarom een superprovincie noodzakelijk is, deze zou de grootte hebben van New York. New York wordt bestuurd door driehonderd policitci, terwijl Noord-Holland, Utrecht, en Flevoland worden bestuurd door zesduizend politici.
© 2014 - 2020 Jona89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2014/06/20/rutte-betreurt-mislukken-superprovincie/#
  • http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/oorsprong-van-de-12-nederlandse-provincies/
  • Afbeelding bron 1: Mtcv / Erik Baas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De nederlandse provincies"

Infoteur: Jona89
Gepubliceerd: Augustus 2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!