InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Urk, dorp met een hart

Urk, dorp met een hart

Uitwaaien onder de vuurtoren met zicht op de Zuiderzee, genieten van een lekkerbekje in één van de gezellige restaurants, met je boot aanleggen in de haven of luisteren naar één van de koren. Het kan allemaal op Urk.

Urk

Wie aan Urk denkt, denkt al snel aan de Urker klederdracht en aan het feit dat het een dorp is waar de meeste bewoners een christelijke kerk bezoeken. Dit zijn de feiten waarmee Urk vaak in het nieuws komt, zoals in 2014, toen de gemeente Urk besloot om de dodenherdenking een dag eerder te houden, omdat 4 mei op zondag viel en ze niet wilden tornen aan de zondagsrust. Urk is een besloten, hechte gemeenschap, waardoor van mensen die Urk niet kennen vaak denken dat Urkers stugge, gesloten mensen zijn. Verder staat Urk natuurlijk bekend om z'n visserij en de visafslag. Toch is dit alles bij elkaar nog geen totaalbeeld van Urk. De beste manier om Urk te ervaren in al haar facetten is er een dagje door te brengen en sfeer te proeven.

Bevolking

Urkers zijn trots op hun dorp en hun tradities en blijven vaak het liefst in (de buurt van) het dorp, of zoals het op Urk wordt gezegd 'op' Urk, wonen. Urk is al decennia lang geen eiland meer, maar wordt door de Urkers nog wel zo betiteld. Mensen die van buiten Urk komen zijn dan ook 'vreemden' van 'de wal'. Gelukkig worden toeristen niet zo behandeld, maar hartelijk ontvangen en wegwijs gemaakt in het mooie dorp en de tradities. Het Urker dialect wordt onder elkaar nog wel gesproken, maar voor een toerist schakelt men moeiteloos over op het ABN. Dat is maar goed ook, want als buitenstaander versta je er niet veel van als Urkers onder elkaar in een felle discussie verwikkeld zijn.

Bezienswaardigheden

Als je zeker wilt weten dat je alles van Urk hebt gezien wat er te zien valt, is het raadzaam om binnen te lopen bij museum het Oude Raadhuis. Binnen het museum is de Tourist Info Urk gevestigd, waar ze klaar staan om met je mee te denken over alles wat er op Urk te doen valt. Natuurlijk horen de vuurtoren, het museum en het visserijmonument sowieso op het lijstje te staan, maar bij de VVV kan er ook een toer door het oude dorp worden geregeld. Het wandelen met een gids door de steegjes wordt ook wel een ginkiestocht genoemd. Door een wirwar van straatjes in het oude dorp, kom je langs kerken en de haven.

Gezelligheid

Urk heeft veel gezellige restaurants en de toerist wordt er hartelijk ontvangen. Natuurlijk staat er veel vis op het menu, want dat is toch het handelsmerk van dit vissersdorp. Vooral op de visserijdagen, vlaggetjesdag en de Urkerdag is er genoeg te doen op Urk.

Bijzonder

De bezoeker van Urk die echt iets mee wil krijgen van de Urker tradities en de Urker klederdracht, kan het beste Urk bezoeken op de Urkerdag. Op deze zaterdag voor Pinksteren, trekt heel Urk zijn klederdracht uit de kast en worden er tal van activiteiten georganiseerd. Op Urkerdag is Urk op z'n best. De liefhebber van koormuziek hoeft zich op Urk niet te vervelen. Bijna elk weekend is wel één van de vele koren in de buurt te beluisteren.
© 2014 - 2019 Dabdehaan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.touristinfourk.nl

Reageer op het artikel "Urk, dorp met een hart"

Reactie

Ap Muskee, 23-06-2014 17:48 #1
Kwam vroeger vaak op urk, bij de gemeentewerken, een geweldige tijd was dat, werd er altijd gastvrij ontvangen, en bij het verlaten kreeg ik altijd vis mee, denk nog vaak terug aan die tijd. Urkers bedankt, groetjes van ap muskee uit nw-amsterdam.

Infoteur: Dabdehaan
Gepubliceerd: 21-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!