InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Sosoye, vallei Molignèe, een van de mooiste dorpen

Sosoye, vallei Molignèe, een van de mooiste dorpen

Sosoye, vallei Molignèe, een van de mooiste dorpen Sosoye is een klein gezellig dorpje dat gelegen is in de vallei van de Molignèe. Het dorp is opgenomen in de lijst van mooiste dorpjes van de Ardennen.

Het dorp

Sosoye is een charmant dorpje in de vallei van de Molignèe. Het dorp is grotendeels opgetrokken uit kalksteen, het dorpshart is gelegen aan de hoofdbaan die door het dorpje loopt. Verkeersdrukte is er echter niet, met maximum vijf auto's per uur is het zeer rustig vertoeven. Aan de noordkant van het dorp vindt men de Razinelle-berg, vanop deze berg heeft men een schitterend uitzicht over het dorp en de vallei. Met honderdvijftig inwoners is het een van de kleinste deelgemeenten van Anhee. Ondanks dat het een klein dorpje is, zijn er toch enkele monumenten te zien zoals het kerkje en de oude brouwerij.

  • De "Eglise Notre-Dame de la Nativité" (18e eeuw), die sinds 1975 geklasseerd staat, samen met de omgeving.
  • De "grange aux dîmes" waar, onder het "Ancien Régime", de tienden van de Abdij van Brogne werden verzameld.
  • De voormalige "Brasserie Baudart", een familiale onderneming die in 1950 de boeken neerlegde.
  • De voormalige gemeentelijke school met een schilderij van de laatste leerlingen uit de school.
  • De kalkweide, ook bekend onder de naam "la Montagne", die geklasseerd staat als biologisch belangrijke site, waar een speciale flora en fauna zich ontwikkelen, zoals wilde orchideeën of mediterrane vlinders

Les Montagnards

Les Montagnards is het enige café in het dorp en is zeker de moeite waard om even langs te gaan. Naast het uitgebreid aanbod aan sterke bieren, kan men er ook gezellig gaan eten. Ook kleinigheden zoals melk, brood, fruitsap, salami en eieren kunnen daar gekocht worden, het cafeetje bevindt zich op de hoofdbaan richting Falaen.

Maredsous

Op slechts drie kilometer van de dorpskern bevindt zich de abdij van Maredsous. De abdij werd al in 1872 gesticht en doet nog steeds dienst als brouwerij, deze kan echter niet bezocht worden. De kerk is wel publiek toegankelijk, daarnaast is er ook nog een museum, restaurant en enkele winkels. Ook de natuur rond de abdij is zeker een wandeling waart, aan de abdij zelf is een grote parking voorzien.

Rail bike

Door het dorp loopt ook een oude spoorlijn die nu gebruikt wordt voor toeristische doel einden.
Er zijn drie trajecten mogelijk.
  • Warnant-Falaën-Warnant acht kilometer
  • Falaën-Maredsous-Falaën zes kilometer
  • Warnant-Maredsous-Warnant veertien kilometer

Bij de twee kortste trajecten kan men tot twee uur pauze nemen bij het keer punt, bij het langste traject heeft men drie uur pauze.
Op de plaatsen waar de karretjes gedraaid worden zijn er enkele cafés waar men rustig kan genieten van een drankje en een hapje. Vanaf Falaën kan men een heel jaar door vertrekken, in Warnant kan men maar vertrekken van april tot oktober. Een rail bike kost achttien euro en heeft plaats voor vier personen.
© 2014 - 2019 Bloggerke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: een bungalow kopen in de ArdennenBeleggen in vastgoed: een bungalow kopen in de ArdennenDe Belgische Ardennen zijn de ideale bestemming om er eens tussenuit te gaan. Temidden van het prachtige natuurschoon ka…
De mooiste streken in de Belgische ArdennenDe Belgische Ardennen is een bezoek meer dan waard, de talloze groene bossen en ongerepte natuur behoren tot de streek d…
De leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenDe leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenLeuke uittips voor de Ardennen zijn rond de vakantieperiode altijd welkom. De Ardennen vormen een bosrijk laaggebergte i…
Weekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneWeekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneDe Belgische Ardennen is voor veel mensen een geliefde vakantiestek. Eén van de mooiste plaatjes in de Ardennen is La Ro…
Vielsalm: een mooie stad in de Belgische ArdennenVielsalm: een mooie stad in de Belgische ArdennenJe wilt graag op vakantie, maar niet te ver weg en toch in een totaal andere omgeving zijn. Dan zijn de Belgische Ardenn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jean-Pol, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Wikipedia Maredsous
  • http://www.molignee.be/draisines/draisines_nl.htm
  • Paysdesvallees.be

Reageer op het artikel "Sosoye, vallei Molignèe, een van de mooiste dorpen"

Infoteur: Bloggerke
Gepubliceerd: 06-05-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!