InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Museum Flehite in Amersfoort

Museum Flehite in Amersfoort

Museum Flehite is te vinden in het historische centrum van Amersfoort aan de Westsingel 50. Het museum is gevestigd in drie zogenaamde muurhuizen. Een muurhuis is een huis dat op een oude stadsmuur is gebouwd of op de restanten daarvan. Amersfoort kende al in het begin van de veertiende eeuw stadmuren maar die zijn voor een groot deel verdwenen bij een stadsbrand in 1340. Daarna werd een nieuwe veel langere muur gebouwd.

Geschiedenis van Amersfoort en omgeving

De muurhuizen van Museum Flehite zijn omstreeks 1540 gebouwd op de restanten van de oorspronkelijke stadsmuur. De functies van de muurhuizen zijn in de loop van de eeuwen verschillend geweest. Het waren ooit pakhuizen maar er is ook een tijd een militair hospitaal in gevestigd geweest. In de tweede helft van de twintigste eeuw zijn de drie huizen samengevoegd en in 2008-2009 ingrijpend verbouwd. Het museum wil in de drie middeleeuwse huizen een beeld geven van de geschiedenis van de stad en omgeving en beslaat daarbij de periode van de prehistorie tot deze tijd.

Oudheidkundige Vereniging Flehite

De naam Flehite (of ook wel Flethite genoemd) is afkomstig uit de tijd van Karel de Grote en was de naam van de landstreek (gouw genoemd) van het huidige Oost-Utrecht. Museum Flehite vindt zijn oorsprong eigenlijk al aan het eind van de negentiende eeuw. Daar aan vooraf werden in 1878, op initiatief van heren uit Amersfoort, op de Leusderheide prehistorische graven opengelegd. De heren richtten een Commissie tot Wetenschappelijk Onderzoek op en kregen in 1880 van de gemeente de beschikking over een ruimte wat het uiteindelijke Museum Flehite zou worden. Uit die commissie kwam de Oudheidkundige Vereniging Flehite voort die in 1882 officiële erkenning verwierf van Koning Willem III.

Restaureren en in stand houden van museum Flehite

De doelstelling van de huidige Oudheidkundige Vereniging Flehite luidt: “Het stimuleren van de liefde tot en de studie van de historie en de heemkunde, beide in de ruimste zin genomen, van het gebied, bestreken door de oude gouw Flehite”. De vereniging wil die doelstelling bereiken door het in stand houden van het Museum Flehite en ook door het restaureren en in stand houden van andere oude gebouwen in Amersfoort. Ook draagt de vereniging zorg voor historische monumenten en oudheidkundige zaken zowel in de stad als in de voormalige gouw Flehite. Voorts organiseert de vereniging bijeenkomsten over oudheidkundige onderwerpen om de kennis van de geschiedenis en de kunst te bevorderen.

Veel bijzondere voorwerpen

In de collectie van Museum Flehite, met meer dan 20.000 voorwerpen, zit een groot aantal verschillende voorwerpen. Permanent zijn voorwerpen te zien als mammoetbotten, prehistorische grafvondsten afkomstig van de Leusderheide, schilderijen uit vorige eeuwen, fijn bewerkt Amersfoorts glas en zilver, maar ook een wagenwiel, een poppenhuis, een aap-noot-mies bord en motorfietsen door de voormalige Eysink fabriek gefabriceerd. Een deel van de niet tentoongestelde voorwerpen, zoals ongeveer 2.500 kaarten, stadsgezichten tekeningen, plattegronden, prenten en schilderijen, zijn digitaal toegankelijk gemaakt. Een bijzonder stuk is een zogenaamde gaper wat oorspronkelijk een uithangbord was van een apotheek. Het beeld is in 1893 door familie Kok aan het museum geschonken. Ook worden er in het museum regelmatig tentoonstellingen georganiseerd met heel gevarieerde thema’s.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron www.museumflehite.nl
  • Foto's www.andredierick.nl

Reageer op het artikel "Museum Flehite in Amersfoort"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 15-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Amersfoort
Schrijf mee!