InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De 5 beste bezienswaardigheden van Antwerpen

De 5 beste bezienswaardigheden van Antwerpen

De historische havenstad aan de Schelde is de plaats bij uitstek voor een dagje of weekendje genieten. Antwerpen heeft veel te bieden, zo kan je het oud stadsgedeelte ontdekken of juist de moderne kunst ervaren. Hier geven we 5 locatie's die zeker het bezoeken waard zijn voor een geslaagde trip in deze grootstad.

MAS - Museum aan de Stroom

Het Museum aan de stroom of kortweg MAS vind je terug aan het zogenoemde "Eilandje" te Antwerpen. Het is een imposant gebouw dat eigenlijk als museum dient, maar ook voor tal van andere activiteiten. Met de mozaïek van Luc Tuymans en de wandelboulevard met de achterliggende kleine haven heeft het MAS een eigen karakter. Met de opening in 2011 zijn zijn Belgische koning en hoge gasten al eerdere bezoekers geweest. Ga eens kijken in het gebouw waar we een restaurant, café, verschillende musea en een panoramische uitkijk terugvinden.

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal

Deze gotische kathedraal is met zijn 123 meter hoge toren een toonaangevend beeld in deze stad. Met de zeer rijk gevulde buitenkant is het ontdekken binnenin de moeite meer dan waard. Men ziet er trouwens ook het meesterwerk van niemand minder dan Peter Paul Rubens. Rond de kerk vinden we het historische stadscentrum uit de 14e eeuw. In het verre verleden heeft de zogenoemde beeldenstorm (16e eeuw) wel wat schade aangericht. De restauratie van glaswerk en beelden geven terug een volwaardig gevoel aan deze meesterlijke kruiskerk.

De Antwerpse Zoo

Midden in de stad naast het Centraal Station vinden we de echte Antwerpse Zoo. Uit 1843 ontstaan en vol met historische elementen. Het is trouwens een van de oudste dierenparken van Europa. Een natuurlijke oase in de binnenstad die de laatste jaren nog met 10 procent is uitgebreid. Deze Zoo is opgedeeld en in verschillende werelddelen met meer dan 5000 dieren. Met zijn anderhalf miljoen bezoekers per jaar is deze bezienswaardigheid een echte topper in Antwerpen.

De Grote Markt

Volgen we de historische gildehuizen naast de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, komen we aan de Grote markt. Dit plein is te herkennen aan de het oude stadhuis in renaissancestijl uit 1564 omringt door tal van gildehuizen die de handel in Antwerpen bekend maakten. In het midden van het plein vinden we het grote standbeeld van de Romeinse soldaat Silvius Brabo, met de fontein. Waar het verhaal van het ontstaan van Antwerpen aan te danken is door een bekende legende. Rond het plein liggen ook gezellige cafés met allemaal een eigen historie.

De Meir

Antwerpen staat niet alleen bekend voor zijn monumenten maar ook voor zijn bruisende shopping cultuur. Antwerpen winkelstad is zowat overal gekend door de centrale autovrije winkelstraat, de Meir. Door zijn vele kleine maar ook grote ketens zoals H&M, C&A of WE is er kleding te vinden voor iedereen. Ook de snelle verbinding met de ondergrondse tramlijn is een pluspunt. Ook de trendy Nationalestraat aan de Groenplaats staat bekend om zijn mode en creatie. In die straat vinden we trouwens ook het Modemuseum met meer dan 25.000 items zoals kleding, schoenen en accessoires vanaf de 16de eeuw.
© 2011 - 2019 Infotrader, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.momu.be/collectie
  • http://www.mas.be

Reageer op het artikel "De 5 beste bezienswaardigheden van Antwerpen"

Infoteur: Infotrader
Gepubliceerd: 22-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!