InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Tropische tuinen in Nederland: de Orchideeën Hoeve

Tropische tuinen in Nederland: de Orchideeën Hoeve

Natuurlijk heb je tropische tuinen in grote dierentuinen als Burgers Zoo en het Emmen Dierenpark. Maar wie wat kleinschaliger toch genieten van tropische sferen, met zelfs de bijbehorende tropische warmte en vochtigheid kan ook in de kleinere Orchideeën Hoeve in Luttelgeest in de Noordoostpolder terecht.

De Orchideeën Hoeve in Luttelgeest

Wat ooit startte als een Orchideeën kwekerij is inmiddels uitgegroeid tot een verblijfsaccommomodatie waar mensen met en zonder kinderen een paar uurtjes zoet kunnen brengen. Echt goedkoop is de Orchideeën Hoeve niet, een volwassene betaalt voor een paar uurtjes rondlopen in de diverse tuinen 9,50 euro per persoon. Kinderen tot en met 4 jaar mogen gratis naar binnen en kinderen tot en met 10 jaar betalen 4,50 euro. Voor die prijs zijn dan wel 3 tuinen te bewonderen en een vlindertuin met de prachtigste vlinders.

In totaal 3000 soorten dieren, reptielen, vissen en planten

In de Orchideeën Hoeve zijn 3000 soorten dieren, reptielen, vissen en planten, bomen en struiken ondergebracht. De tuinen zijn vanzelfsprekend ingericht, maar dan wel onderdak. De temperatuur is als in een tropisch land, met de daarbij behorende vochtigheid. Alleen dan kunnen de tropische planten namelijk gedijen zoals ze dat moeten doen.

Vijvers met koikarpers

Overal in het complex (de tuinen zijn van elkaar gescheiden) zijn vijvers met koikarpers te vinden. Kinderen en volwassen mogen de vissen voeren doordat er overal apparaten staan die door inworp van een 50 eurocent munt een handjevol visvoer opleveren. Voor kinderen vaak heel leuk om te doen en de koikarpers varen er wel bij, want er zwemmen hele dikke jongens rond in de diverse vijvers. Overigens geen enorme vijvers, maar voldoende om de dieren hun ruimte te geven. Koikarpers worden overigens in Azië gezien als geluksbrengers.

De 4 tuinen van de Orchideeën Hoeve in Luttelgeest

Er zijn 4 tuinen in de Orchideeën Hoeve die alle drie een thema uitbeelden. Dit zijn:
De Tropische Tuin
De Maleisische Tuin
De Taiwanese Tuin
De Vlinder Vallei

De Maleisische tuin

De grootste tuin in de Orchideeën Hoeve is de Maleisische tuin met een oppervlakte van 2.000 vierkante meter. In dit deel is ook een brug te vinden die door het water loopt en waar mensen over heen kunnen lopen, en is te zien hoe mensen op het platteland in paalwoningen wonen. Echt heel getrouw is het niet, maar de sfeer is wel zoals hij ook in de tropen te vinden is. Wie moe is kan even plaatsnemen in één van de vele zitjes die her en der geplaatst zijn. Opvallend zijn de tropische vruchtbomen zoals vijgen en mandarijnen. De vele stroompjes en watervallen met hun kletterende water zijn ook erg leuk om te bekijken. Ook is er een zogenaamde wildtuin. Wie goed oplet, kan zelfs een slang zien kruipen aan de waterkant. Een ongevaarlijke soort, dat wel.

De Taiwanese tuin

De Taiwanese tuin lijkt veel op die uit Maleisië. Her en der staan grote porseleinen kruiken, maar ook vissers, Boeddhabeelden en poortwachters die uit ondermeer Vietnam, Thailand en Sri Lanka lijken te komen. De sfeer is er leuk en goed en de veelvoud aan planten opvallend.

De Vlinder Vallei

De Vlinder Vallei is met stip het leukste wat de Orchideeën Hoeve te bieden heeft, zeker voor kinderen. De vlinders in allerlei schakeringen en van allerlei afmetingen fladderen en er af en aan en wie geluk heeft, krijgt zelfs zoín vriendje op zijn hand zitten. Overal in de Vlinder Vallei staan schalen met fruit, want daar zijn de dieren gek op. Ook de weelderige begroeiing zorgt er natuurlijk voor dat allerlei speciale soorten vlinders op bloemen gaan zitten en een goed fotomoment vormen. De vlinders begeven zich tussen allerlei opgestelde rotsen, maar er zijn ook veel dieren te vinden in de Vlinder Vallei. Kinderen zijn vaak erg gek op deze tuin, maar trek niet te veel kleding aan, want het is erg heet in dit gedeelte. Bovendien wordt steeds vocht de tuin in gejaagd om een tropische sfeer te creëren.

Restaurant, kwekerij en winkel

Daarnaast biedt de slechtweer accommodatie ook nog een winkel waarin vanzelfsprekend allerlei soorten orchideeën gekocht kunnen worden, maar ook andere planten, aardewerk en snuisterijen. In het restaurant kunnen mensen de inwendige mens verwennen met een hapje en een drankje en in de kwekerij is te zien hoeveel verschillende orchideeën soorten er zijn en hoe ze worden gekweekt.

Speelgelegenheid voor kinderen en een speurtocht

Voor de allerjongsten is er ook een speurtocht langs de wildpaden in het hele complex. Bovendien staan overal speeltoestellen opgesteld variërend van een soort speeltuintje tot springkussens.

Informatiefilm over het kweken van Orchideeën

Met het kweken van Orchideeën is het allemaal begonnen in het bedrijf van de familie Maarssen in Luttelgeest. Een film laat zien hoe dat proces in zijn werk gaat en hoe uit een bijna niet te zien zaadje een prachtige plant groeit. In de kwekerij is vervolgens te zien hoe zoín proces er in werkelijkheid uitziet.

Slechtweer accommodatie voor rolstoelers

Wat wel heel prettig is, is dat mensen in een rolstoel ook rond kunnen dolen in de tuinen. Ze kunnen niet overal komen, maar wel op veel plaatsen. Het bedrijf heeft zelf ook rolstoelen staan, voor mensen die niet zo lang kunnen lopen.

Meer informatie over de Orchideeën Hoeve

De Orchideeën Hoeve is gevestigd aan de Oosterringweg 34 in Luttelgeest. Op www.orchideeenhoeve.nl is meer informatie te krijgen over workshops en bijzondere activiteiten.
Gerelateerde artikelen
De vlindertuin in LesparrouTussen Montségur en Puivert, ongeveer anderhalf uur rijden ten Zuiden van Toulouse, ligt Lesparrou. In Lesparrou is een…
Zo realiseren we onze milieuvriendelijke vlindertuinZo realiseren we onze milieuvriendelijke vlindertuinWe beschouwen onze tuin steeds meer als een verlengstuk van onze leefruimte. Onze tuin is er in de eerste plaats om te g…
Vlinders in de polder: Berkenhof's Tropical ZooVlinders in de polder: Berkenhof's Tropical ZooOprichter Johan Antes spreekt zelf over een uit de hand gelopen hobby, maar inmiddels is zijn tropische vlindertuin in d…
De Japanse Tuin op Landgoed ClingendaelDe Japanse Tuin op landgoed Clingendael in Den Haag is de enige Japanse tuin in Nederland van rond 1910 en daardoor van…
Oase en kunst in Marakkech: de tuin van MajorelleOase en kunst in Marakkech: de tuin van MajorelleDe Botanische tuin van Majorelle, ook wel Bou saf saf, bevind zich in de Marokkaanse stad Marrakesh. Het is ontworpen do…
Bronnen en referenties
  • Website Orchideeën Hoeve

Reageer op het artikel "Tropische tuinen in Nederland: de Orchideeën Hoeve"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 30-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!