De Prionatuinen

De Prionatuinen zijn aangelegd door Henk Gerritsen en Anton Schlepers. Na het overlijden van beide oprichters is een stichting opgericht om deze prachtige tuinen te onderhouden en in stand te houden. Bezoek deze tuinen eens tijdens één van de open dagen en bewonder de verschillende ontwerpen bij de rondleiding. Wil je op een bijzondere manier de tuinen leren kennen? Steek dan een dagje de handen uit de mouwen tijdens één van de vrijwilligersdagen.

De oprichters

Henk Gerritsen had al jaren een passie voor wilde beplanting en hij ging tijdens zijn reizen dan ook op zoek naar de natuurlijke plantengroei van zijn reisbestemming. Pas nadat hij in contact is gekomen met tuinarchitect Mien Ruys en haar tuinen bewonderingvol heeft bezichtigd, is hij op het idee gekomen om zelf ook zijn ideeën op tuingebied te verwezenlijken.

Samen met Anton Schlepers, die net als Henk een kunstenaarsachtergrond heeft, heeft hij diverse tuinen gecreëerd. Gebaseerd op de tuinen van Mien Ruys ‘wilde beplanting in een strakke vormgeving’ en met het idee van weidse bloemenvelden van Centraal- en Zuid-Europa in het achterhoofd. In de loop der jaren heeft Henk een eigen vuistregel bedacht, die hij in zijn Prionatuinen heeft gehanteerd: ”wat recht is moet krom worden, wat krom is recht”. Hiermee bedoelde hij, dat als er veel rechte lijnen in een tuin zijn, zoals rechte muren, hagen of paden, de beplanting juist vorm mogen hebben. Een tuin met juist allerlei grillige vormen als basis, moet aangevuld worden met strakke rechte beplanting. De tuinen zijn aangevuld met diverse kunstwerken van Anton en bevriende kunstenaars, die de tuinen als inspiratiebron gebruikten.

Huidig beheer

De Prionatuinen worden momenteel beheerd door Gitta Luiten en Jorn Konijn. Samen met tal van vrijwilligers en het advies van deskundigen houden zij de Prionatuinen in hun bestaande stijl. Hierdoor blijven de ideeën van Henk Gerritsen en Anton Schlepers gehandhaafd. De tuinen zijn niet het gehele jaar geopend. Er zijn een paar open dagen per jaar en een aantal vrijwilligersdagen. Tijdens de open dagen worden er rondleidingen gegeven met tekst en uitleg over de diverse tuinen. Aangezien de tuinen veel onderhoud vergen, zijn er veel handen nodig. Tijdens de vrijwilligersdagen kan iedereen, ook zonder groene vingers, hun bijdrage aan deze tuinen brengen.

De Prionatuinen

De Prionatuinen bestaan uit diverse tuinen met elk een eigen stijl, zoals de keientuin. Vanuit alle tuinen zijn de veldkeien overgebracht naar deze tuin, gecombineerd met diverse planten en de natuurlijke groei van mossen op de keien, is dit een bijzonder geheel geworden. Een oude stuwwal vormde de basis van het bos, waarin eiken en hulstbomen hun plek hebben gevonden. Naast een watertuin, bloementuin en een vlindertuin, mag een kruidentuin en groentetuin natuurlijk niet ontbreken.

De tuinen met minder bekende benamingen kunnen bij een bezoek zeker voor een verrassing zorgen. Want ook de Hochstaudeflur, het Pottenpleintje, Achter de Heg, de Grote Border, Kaatje’s Tuin, All American tuin en de tuin op chic zijn bijzonder!
© 2012 - 2020 Evie99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.prionatuinen.nl
  • www.prionatuinen.com

Reageer op het artikel "De Prionatuinen"

Infoteur: Evie99
Gepubliceerd: November 2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!