InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Enkhuizen: de Drommedaris en de Hemony - carillons

Enkhuizen: de Drommedaris en de Hemony - carillons

Het gebouw dat het meest opvalt in Enkhuizen, is de Drommedaris. Deze poort uit de 16e eeuw is een mooie herinnering aan de VOC-geschiedenis. De gebroeders Hemony maakten de carillons, die in de klokkentoren te vinden zijn.

Geschiedenis

Deze toegangspoort / gevechtstoren stamt uit het jaar 1540 en was onderdeel van de stadsmuur. De toren was bedoeld om de stad en de havens te beschermen tegen de Spaanse bezetter. De Drommedaris is lange tijd gebruikt als gevangenis en als opslagplaats. Ook was het eerste postkantoor van de stad hier gevestigd.

Naamgeving

Oorspronkelijk heette hij de Zuiderpoort of Ketenpoort, omdat de weg naar de zoutketen aan de Zeedijk er onder door ging. Van oorsprong was de toren niet zo hoog als hij nu is; aan het eind van de 80-jarige oorlog (in 1648) werd hij, om het eind van de oorlog te vieren, hoger opgetrokken. Ook is toen het rondeel voorzien van een spits dak en een open koepeltoren.

De gebroeders Hemony

Beroemde klokkengieters

De 17e eeuw was een bloeiperiode voor Enkhuizen. Francois en Pieter Hemony waren beroemde klokkengieters, en Enkhuizen gaf ze de opdracht tot het maken en plaatsen van twee carillons. Dit gebeurde in 1648.

Niet alleen de Drommedaris

De Zuidertoren (of Sint Pancrastoren) heeft een Hemony-klokkenspel. Van de oorspronkelijke klokken zijn er 20 bewaard gebleven. Nu heeft de Zuidertorenbeiaard 52 klokken en samen met de beiaard van de Grote Kerk in Hoorn heeft ze daarmee het grootste carillon van Noord-Holland.

De klokken van de Drommedaris

Voor de Drommedaris leverde de Pieter Hemony in 1677 het lichtste carillon dat ooit was gemaakt. In de koepeltoren zit het carillon van 36 klokken. Buiten de koepel hangt een klokje, het Beurtschepen- of Veermansklokje. Dit werd in 1775 door Jan Verbruggen gegoten.

Wat doen die twee ankers daar?

Aan het rondeel hangen twee grote ankers. Dit is een verwijzing naar de mislukte aanslag op de stad door de Geldersen. In 1537 probeerden vijf oorlogsschepen Enkhuizen midden in de nacht te verrassen. De bemanning op enkele vissersschepen merkte dit. Om er snel vandoor te kunnen gaan sneden de bemanningsleden van de oorlogsschepen hun ankers los. Deze ankers zijn later opgevist in opdracht van het stadsbestuur en sieren nu, heel triomfantelijk, de Drommedaris.

Vandaag de dag

Op de bovenverdiepingen zijn gevangeniscellen. Daarin zijn nog steeds ingekerfde boodschappen van gevangenen te zien. Vandaag de dag is de Drommedaris (door vaste bezoekers Drom genoemd) een cultureel centrum en een kroeg. Er worden theater- en filmvoorstellingen gegeven.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Enkhuizen: de Drommedaris en de Hemony - carillons"

Infoteur: Snoodaard
Gepubliceerd: 05-03-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Enkhuizen
Schrijf mee!