InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Kasteel Doorwerth op de Veluwe: een middeleeuwse droom

Kasteel Doorwerth op de Veluwe: een middeleeuwse droom

Kasteel Doorwerth op de Veluwe: een middeleeuwse droom Wie door kasteel Doorwerth wandelt, moet het bewijs op foto’s zien om te geloven dat dit kasteel in 1944 bijna volledig werd verwoest. De sfeer is letterlijk te authentiek om waar te zijn. Kasteel Doorwerth is na de oorlog als een phoenix uit de as herrezen. Een prestatie van jewelste! In de directe omgeving kun je prachtige wndelroutes volgen, van 2,2 tot 12,8 kilometer lengte. Al in 1260 bevond zich op de uiterwaarden van de Rijn een eenvoudige houten zaalburcht, eigendom van Berend van Dorenweerd. Eigenlijk bestond de burcht op dat moment al niet meer. De maarschalk van de bisschop van Utrecht, Sweder van Vianen, had het bouwwerk namelijk in brand gestoken tijdens een belegering. Daarmee begon in de ‘hoge heerlijkheid’ Dorenweerd een bijna 7,5 eeuw omspannende periode van uit- en herbouw, verwaarlozing en restauratie.

Grillige vorm

Berend’s opvolger Hendric trok het kasteel opnieuw op. Hij gebruikte brandbestendige kloostermoppen en breidde het gebouw uit. Tijdens een volgende belegering in 1280 werd gesproken over “een voorburcht met sijne bouwinghe”. Later kwamen er vleugels bij en kregen bestaande vleugels nieuwe verdiepingen. Het kasteel kreeg er zijn huidige, wat grillige vorm door.

Kruip-door-sluip-door

Het kruip-door-sluip-door karakter is een van de charmes van Doorwerth. Er is geen centrale hal met trappenhuis. Je loopt van kamer naar zaal, gaat via een smalle trap naar boven en in een andere vleugel weer via een andere trap naar de kelder. Via een volgende trap kom je opnieuw op een bovenverdieping terecht, maar dan van weer een andere vleugel. Het is steeds een verrassing waar je uitkomt!

Inrichting

Enkele kamers, zoals de ridderzaal, het eetsalet en de keuken, hebben een inrichting die de sfeer van vroeger weergeeft. Dat is niet altijd dezelfde periode. Het zijn geen stijlkamers. In twee bovenvertrekken in de noordvleugel hangen afbeeldingen van de geschiedenis van het kasteel en een expositie van foto’s uit 1944. Tijdens en na de Slag om Arnhem werd Doorwerth bijna geheel verwoest, zowel door geallieerde bombardementen als Duitse vernielzucht. Het is onvoorstelbaar dat het kasteel er weer zo authentiek uitziet. Het herstel duurde dan ook 37 jaar en werd in 1983 voltooid.

Drie musea

Kasteel Doorwerth herbergt twee andere musea: Museum Veluwezoom en het Jachtmuseum. In Museum Veluwezoom heeft de Renkumse Stichting voor Heemkunde haar collectie 19e-eeuwse schilderijen uit de Oosterbeekse School samengebracht. Het Jachtmuseum vertelt de geschiedenis van de jacht. Dat gebeurt onder meer met een huiveringwekkende verzameling opgezette of op sterk water gezette inheemse en uitheemse soorten.

Horeca

Op het terrein van Kasteel Doorwerth bevindt zich Theeschenkerij De Zalmen. Die is toegankelijk zonder entreekaartje voor het kasteel. In een sfeervolle ambiance kun je hier terecht voor koffie met taart of een eenvoudige lunch.

Praktische informatie

Fonteinallee 2
6865 ND Doorwerth
026 - 339 74 06
Di-zo 11-17 uur (schoolvakanties ook op ma)
Toegang: € 5,25 (kinderen) - € 9,50 (volwassenen)
Kasteel Doorwerth

Korting

De Stichting Geldersch Landschap & Kasteelen stelt zeven van de dertig door haar beheerde kastelen open voor bezoek. Als donateur van de stichting heb je (met thuiswonende gezinsleden en kleinkinderen) gratis toegang en draag je bij aan het beheer en behoud van deze historische gebouwen. Wil je alle kastelen in een jaar bezoeken, dan ben je bovendien goedkoper uit.

Wandelen

In de omgeving van kasteel Doorwerth zijn enkele natuurwandelingen uitgezet. Een deel ervan ervan passeert kasteel Doorwerth. Zo voert het struinpad je vanaf het kasteel door de uiterwaarden van de Rijn. De wandelingen hebben een lengte van 2,4 tot 12,8 kilometer. Via de website Wandelen in Doorwerth kun je de routes gratis downloaden.

Leuke weetjes

  • Spijkerplafond: in de benedengang van de zuidvleugel bevindt zich een kerker met een spijkerplafond. Dit werd vroeger als folterwerktuig op de gevangenen neergelaten. Meestal bekenden zij dan direct elk delict waarvan zij verdacht werden. Je moet even zelf het licht aandoen om een blik in het gevang te kunnen werpen.
  • Acacia: op het voorterrein van kasteel Doorwerth staat de oudste acacia van Europa. De boom werd drie eeuwen terug overgeplant vanuit Amerika en overleefde wonderwel de beschietingen en bombardementen in september 1944.
Gerelateerde artikelen
Mooie kastelen in GelderlandMooie kastelen in GelderlandIn Gelderland staan tientallen (oude) kastelen. Een aantal van hen zijn zeker een bezoekje waard; waaronder bijvoorbeeld…
Vakantie op de VeluweVakantie op de VeluweDe Veluwe is het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. Dankzij honderden hectares bos, heidevelden, zandvl…
Wandelen op de Posbank, in Nationaal Park De VeluwezoomWandelen op de Posbank, in Nationaal Park De VeluwezoomDe Veluwe is een van de mooiste natuurgebieden van Nederland en je kunt er prachtig wandelen. Het is een heuvelachtig ge…
Zwitserland: Werelderfgoed; Kastelen van BellizonaOok de drie kastelen van Bellinzona staan op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Deze kastelen, in het Italiaanse gedee…
Kasteel Middachten De Steeg: bed & breakfast, tuin en fairKasteel Middachten De Steeg: bed & breakfast, tuin en fairKasteel Middachten staat in het dorp De Steeg (gemeente Rheden), onder de rook van Arnhem. Het kasteel is een Rijksmonum…
Bronnen en referenties
  • Wat & Hoe reisgids Veluwe & Veluwerand. Kosmos Uitgevers

Reageer op het artikel "Kasteel Doorwerth op de Veluwe: een middeleeuwse droom"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 13-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!