InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Basiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het klein

Basiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het klein

Basiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het klein ‘Net Oudenbosch,’ zeiden de inwoners van deze plaats toen ze eens, op pelgrimage in Rome, de beroemde Sint Pieterskerk aanschouwden. En dat was bedoeld als compliment. Thuis waren ze immers gewend aan de dagelijkse aanblik van hun eigen Sint Pieter-in-het-klein: de Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara. Een pelgrimage naar West-Brabant meer dan waard! Ben je hier niet bekend en rijd je vanuit Steenbergen of Breda argeloos richting Oudenbosch, dan weet je even niet goed wat je ziet. Uit het boerenland steekt een koepel omhoog die buiten proporties is voor deze omgeving. Eenmaal de bebouwde kom binnengekomen, raak je steeds weer even overweldigd als je op een straathoek of tussen huizen door een glimp van de kerk opvangt. Het is alsof er een schaduw over de plaats valt. Dit lijkt Rome, maar het is Oudenbosch, West-Brabant, Nederland.

Pieter én Jan

De Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara is de tot werkelijkheid gekomen droom van een 19de-eeuwse pastoor. Deze Willem Hellemons had in Rome gestudeerd en een grote liefde opgevat voor de stad en de kerken Sint Pieter en Sint Jan van Lateranen. Terug in Brabant begon hij geld in te zamelen in zijn parochie. Vooral door de gunsten van een rijke plaatselijke familie wist hij de middelen te verkrijgen voor een kerk die een bijna exacte kopie is van de Romeinse Sint Pieter, maar het front heeft van de Sint Jan van Lateranen. De bouw startte in 1865 en het godshuis was klaar in 1892.

Overweldigende indruk

Het interieur valt op door zijn enorme drukte. Geen centimeter van de muren is onbeschilderd en het motief en de kleuren wisselen veelvuldig. Overal hangen schilderijen, staan beelden en zijn inscripties aangebracht. Het is ook duidelijk een ‘levende’ kerk, met zelfs moderne religieuze kunst, zoals het schilderij 'God de Vader' van de Belgische kunstenaar Raphaël Gorsen. Een bijzonder zicht op de 81 meter lange en 55 meter brede kerk krijg je als je de trap naar de koepel beklimt en vanaf de ommegang op 28 meter hoogte naar beneden kijkt.

Meer informatie

  • Markt 57/59
  • 4731 HN Oudenbosch
  • 0165 – 33 05 02
  • Basiliek Oudenbosch
  • dagelijks 9-12 en 13-16.30 uur
  • (winter tot 16 uur)
  • toegang: gratis (koepel: € 0,50)
  • rondleiding: mogelijk met een groep op afspraak (vanaf € 17)

Leuk om te weten

  • Achterin de kerk kun je een tekening bekijken waarin ‘Oudenbosch’ in ‘Rome’ is geplaatst. De Basiliek is zestien keer kleiner dan zijn grote voorbeeld.
  • Halverwege de trap naar de koepel is een winkeltje gevestigd waar je onder meer heiligenbeeldjes en Basilieksouvenirs kunt kopen.Het winkeltje is alleen 's middags geopend.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Langs spirituele plekken (Kosmos Uitgevers, 2006)

Reageer op het artikel "Basiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het klein"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 22-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!