InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het Colosseum: Mooi stuk oud Rome

Het Colosseum: Mooi stuk oud Rome

Het Colosseum: Mooi stuk oud Rome Rome is een prachtige stad waar oudheid en nieuwigheid elkaar ontmoeten. Jaarlijks bezoeken duizenden toeristen Rome. In Rome staan dan ook een boel mooie gebouwen uit de oudheid. Van prachtige kathedralen tot kolossale tempels: Alles is vertegenwoordigd. Een van de populairste toeristische attracties van Rome is het Colosseum.

Algemeen

Bouw

Het Colosseum is in het jaar 72 gebouwd door de Flavische keizers. Het Colosseum werd gefinancierd met de plundering van Jeruzalem in het jaar zeventig. De opening van het Colosseum was een groot feest en duurde maar liefst honderd dagen. In deze honderd dagen waren de spelen erg belangrijk: Gladiatoren vochten er op leven en dood. Het was erg veel werk om het Colosseum te bouwen waarbij er een fundering ter grootte van enkele voetbalvelden werd aangelegd!

Informatie over het Colosseum

  • Het grondvlak is 188 bij 156 meter groot!
  • De totale omtrek is 527 meter.
  • Er waren 76 genummerde ingangen.
  • De hoogte van het gebouw is 48 meter.
  • Het Colosseum is gebouwd van o.a. beton, tuf en bakstenen.
  • In het Colosseum paste gemakkelijk 50.000 toeschouwers.

Functie

Het Colosseum was geheel bedoeld voor de spelen. Veel mensen denken dat het Colosseum alleen voor gevechten werd gebruikt. Dit is echter niet waar. Naast deze bekende gevechten waren er ook veel verbazingwekkende schouwspelen te zien waarbij dieren een belangrijke rol speelde.

Adres in Rome

Adres:

  • Piazza del Colosseo
  • Rome
  • Tel: 06-39967700

Openingstijden:

In de winter dagelijks geopend van 09.00 - 15.30 en in de zomer van 09.00 - 19.00.

Entreeprijzen:

Standaardtarief: €11,00

Openbaar Vervoer:

Metro: Lijn B; Colosseo
Bus: 75, 84,85, 87, 117, 175, 673, 810, 850
Tram: 3

De bezienswaardigheid

Het Colosseum is een bekende en populaire bezienswaardigheid. Jaarlijks komen er talloze toeristen langs om dit monument te bekijken. Maar waarom is het Colosseum nu zo bijzonder? Het Colosseum is een van de imposantste restanten uit de Romeinse tijd. Er zijn nog wel meer arena’s te vinden maar deze zijn vaak voor een (groot) deel verwoest. Daarnaast staat het Colosseum in een prachtige omgeving, rondom liggen bijvoorbeeld nog de resten van het oude Rome.

Toegang

Voordat je naar binnen mag zal je een behoorlijke tijd moeten wachten. In verband met terrorisme moet elke toerist zijn bagage laten controleren en door een metaaldetector heen lopen. De prijs voor toegang is standaard elf euro. Het wachten kan soms erg vervelend zijn aangezien het beneden erg naar urine ruikt, dit komt doordat er zwervers verblijven in de avond.

Museum

Als bezoeker kom je als eerst in een klein museum. Hier staan allerlei dingen die in het Colosseum zijn opgegraven. Dit is best interessant om te zien. In het Colosseum zijn een boel dingen opgegraven: van oude potten tot mooie kunstwerken.

Buiten

Buiten kan je rondom het Colosseum heen lopen. Als je boven staat heb je een prachtig uitzicht over Rome. Je kan zowel beneden als boven rondkijken. Toch is er niet heel veel te zien aangezien het een rond gebouw is met in het midden veel gras. Het Colosseum ziet er van buitenaf mooier uit dan wanneer je er daadwerkelijk in staat. In de avond is het Colosseum prachtig verlicht door diverse schijnwerpers.
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Colosseum: amfitheater uit de oudheidHet Colosseum: amfitheater uit de oudheidVerspreid over de hele wereld zijn er een aantal opmerkelijke gebouwen. Denk maar eens aan de piramides van Egypte en de…
New7wonder 6, Het Colosseum van RomeNew7wonder 6, Het Colosseum van RomeHet was voor die tijd een heel modern gebouw. Het kon namelijk onder water gezet worden, zodat men zeeslagen kon naboots…
De zeven moderne wereldwonderen: Het ColosseumDe zeven moderne wereldwonderen: Het ColosseumWat zijn de mooiste bouwwerken ter wereld? De Grieken hielden zich al bezig met deze vraag. Maar omdat er van de klassie…
Colosseum Rome: adres, tickets en openingstijdenColosseum Rome: adres, tickets en openingstijdenWie een bezoek brengt aan de Italiaanse hoofdstad Rome moet het Colosseum bezoeken. Dit immense bouwwerk uit de oudheid…
Rome, het Colosseum en de gladiatorGladiatoren shows waren gruwelijk en wreed, maar mateloos populair in het zo beschaafde Rome. Vanaf de derde eeuw tot he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SungRae Kim, Pixabay
  • http://rome.nl/rome/informatie/bezienswaardig/topattracties/colosseum Wikipedia

Reageer op het artikel "Het Colosseum: Mooi stuk oud Rome"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 08-04-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!