InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Schöllenenschlucht: Teufelsbrücke, wandelen en klimmen

Schöllenenschlucht: Teufelsbrücke, wandelen en klimmen

Schöllenenschlucht: Teufelsbrücke, wandelen en klimmen De Schöllenenschlucht is een smalle kloof in Zwitserland en een toegangsweg naar de Gotthard. Al in vroegere tijden werd de Schöllenenschlucht gebruikt voor de handel over de Gotthardpas. In totaal is er drie keer een Teufelsbrücke over de door de kloof stromende rivier de Reuss gebouwd. De huidige brug (anno 2019) werd in 1956 gebouwd. In 1799 werd er in de kloof gevochten tussen de Russen en de Fransen. Daarbij werd de toenmalige brug beschadigd. Een monument herinnert aan de verschrikkingen die zich daar hebben afgespeeld. Het gebied is ook in trek bij wandelaars en alpinisten.
Legenda
A. Teufelsbrücke
B. Schöllenenschlucht
C. Andermatt
D. Göschenen
E. Gotthardpas
F. Gotthardtunnel verkeer

Schöllenenschlucht

De Schöllenenschlucht ligt in het kanton Uri in Zwitserland en ligt tussen Andermatt en Göschenen in. Heel vroeger was deze kloof
een belangrijke handelsroute – via de Gotthardpas – op weg naar Italië. Al moesten er rond 1200 wel een tweetal bruggen worden gebouwd om de route te kunnen nemen. Die bruggen waren de Twärrenbrücke en de Teufelsbrücke. Van die eerste brug is niets meer over. De tweede brug bestaat anno 2019 nog steeds, al is dat de derde Teufelsbrücke. De rivier de Reuss stroomt door de smalle kloof. In de kloof hebben honderden mensen de dood gevonden. Dit gebeurde in 1799 tijdens de oorlog tussen de Russen en de troepen van Napoleon.

Bron: ©ottergraafjesBron: ©ottergraafjes

Twärrenbrücke en Urnerloch

De Twärrenbrücke werd in 1707 door hoog water weggevaagd. In datzelfde jaar begon Pietro Morettini (een ingenieur met een militaire achtergrond) met de bouw van een tunnel (de Urnerloch) door de rotsen. Het duurde slechts 11 maanden voordat de tunnel daadwerkelijk klaar was. Dat was trouwens de eerste tunnel in de Alpen voor verkeer. Tussen 1818 en 1830 werden in twee etappes de weg en tunnel steeds verder uitgebreid zodat ook wagens met paarden de weg door de schlucht konden gebruiken. Doordat het steeds drukker werd, werd de tunnel in 1954 nog verder uitgebreid. Als je met de auto richting Göschenen rijdt, kom je door een galerij van ongeveer 300 meter lang. Rond 2014 werden de tunnel en de weg weer aangepakt.

Teufelsbrücke

De houten Teufelsbrücke werd omstreeks 1585/1595 vervangen in een stenen variant. Door noodweer werd die brug in 1640 ernstig beschadigd en moest weer worden opgebouwd. In 1820/1830 (de tijd van Napoleon) werd een tweede Teufelsbrücke gebouwd en de eerste raakte in verval en stortte in 1888 in. Het werd steeds drukker in de Schöllenenschlucht en de tweede Teufelsbrücke werd te klein voor het toenemende verkeer. In 1956 werd de huidige brug (de derde Teufelsbrücke) gemaakt (anno 2019). De brug is tweebaans en direct na de brug rijdt het verkeer door de tunnel (Urnerloch).

bord uit 1956 voor bouw nieuwe Teufelsbrücke / Bron: ©ottergraafjesbord uit 1956 voor bouw nieuwe Teufelsbrücke / Bron: ©ottergraafjes
oude en nieuwe Teufelsbrücke (anno 2017) / Bron: ©ottergraafjesoude en nieuwe Teufelsbrücke (anno 2017) / Bron: ©ottergraafjes
Tueffelsbrücke voor verkeer met treinspoor op achtergrond (anno 2017) / Bron: ©ottergraafjesTueffelsbrücke voor verkeer met treinspoor op achtergrond (anno 2017) / Bron: ©ottergraafjes
zicht op spoorbaan met oude en nieuwe Teufelsbrücke op achtergrond (anno 2017) / Bron: ©ottergraafjeszicht op spoorbaan met oude en nieuwe Teufelsbrücke op achtergrond (anno 2017) / Bron: ©ottergraafjes

Legende

Er rust een legende op de bouw van de Teufelsbrücke. Of het waar is, is gissen. Al in de 13e eeuw werd geprobeerd om een brug over de smalle, maar diepe kloof te bouwen. Iedere keer mislukte dit. Hierdoor vielen goederen en mensen, maar ook muildieren naar beneden. Op een bepaald moment riep iemand: "Laat de duivel daar zelf een brug bouwen!" ("Do sell der Tyfel e brigg bue").
Ineens stond de duivel er en beloofde dat de brug niet meer zou instorten. Hij wilde alleen wel dat daar iets tegenover zou staan. de eerste persoon die de brug overstak, zou voor de duivel zijn en voor de rest zou hij zich niet meer met de brug bemoeien. Lang werd nagedacht hoe ze dit konden oplossen, totdat een boer met een idee kwam. In plaats van een mens stuurde hij zijn geit over de brug. De duivel kon dit niet waarderen en werd heel erg kwaad. Hij wilde met een rotsblok - die hij inmiddels al omhoog hield - de brug vernietigen. Vlak voordat hij gooide, kerfde een oude vrouw een kruis in het rotsblok. Of dat ingekerfde kruis de reden was dat het rotsblok zijn doel miste, is nooit helemaal zeker geworden. De brug werd niet door het rotsblok vernield, maar kwam terecht in Göschenen, waar het nog steeds ligt.

Oorlog

Als je in de Schöllenenschlucht bent, zie je (bijna) niets van de infanterie en artillerie die het Zwitserse leger in vroegere tijden heeft gebouwd. In de oorlog werden de vijanden vanuit meer dan 20 vestingswerken in de omgeving van de Schöllenenschlucht in de gaten gehouden. Veel hiervan zijn afgebroken, maar op een aantal plaatsen kun je - als je goed zoekt - nog iets vinden. In de bergen werden op diverse plekken tunnels gemaakt.

nieuwe "oude" Häderlisbrücke bij Göschenen (genomen vanuit de trein) / Bron: ©ottergraafjesnieuwe "oude" Häderlisbrücke bij Göschenen (genomen vanuit de trein) / Bron: ©ottergraafjes

Schöllenen Rundweg

Er is een wandeling van 4,6 kilometer door de Schöllenenschlucht. Deze wandeling heeft de naam Schöllenen Rundweg en bestaat sinds 2010. Het wandelpad is van mei tot oktober begaanbaar. De wandeling staat te boek als lichte wandeling en duurt ongeveer 1 uur en 10 minuten. Tijdens de wandeling loop je over hele oude trappen, steigers en paden. Deze zijn allen aangelegd tijdens de bouw van de eerder genoemde bruggen. Het beginpunt is bij het station in Andermatt en het eindpunt is bij het station in Göschenen. Bij deze wandeling kom je ook langs de Teufelsbrücke. Het is zelfs mogelijk om een klein stukje door een militaire tunnel bij de Teufelsbrücke te lopen. Dit hoeft niet, maar is misschien leuk om te doen. Nadat je door de tunnel bent gekomen, loop je over hele oude trappen en paden weer terug naar de Tueffelsbrücke om van daaruit de wandeling naar Göschenen verder af te maken. Vlakbij Göschenen kom je over nog een oude brug, de Häderlisbrücke. Die brug werd in 1646 gebouwd, maar werd door noodweer in augustus 1987 verwoest. In 1991 werd een nieuwe "oude" Häderlisbrücke gebouwd.

Oorlog tussen Fransen en Russen

In 1799 (tijdens de Tweede Coalitieoorlog toen Frankrijk delen van Europa had veroverd) werd de doorsteek - op weg naar de Gotthardpas (vanaf Italië naar Zwitserland - bij de Schöllenenschlucht oorlogsgebied. De Russische legers onder leiding van Generaal Aleksandr Soevorov probeerden de oversteek te maken om zo de Fransen - onder leiding van Napoleon - uit Zwitserland te verdrijven, maar ze stuitten bij de Duivelsbrug (Teufelsbrücke) op het Franse leger. Er werd erg gevochten en de brug raakte zwaar beschadigd. Veel honderden soldaten vonden de dood. Er wordt dan ook gesproken over de slacht bij de Teufelsbrücke. Deze slacht vond plaats op 25-09-1799.

Franzosen-Platz

Onder de dode soldaten vielen ook veel Franse slachtoffers. Op 25-09-1999 werd het Franzosen-Platz – genoemd naar de vele Franse slachtoffers – opgericht.

Suworow Denkmal

Bij de zware gevechten in 1799 vielen niet alleen slachtoffers onder het Franse leger, maar ook duizenden Russen vonden de dood. In 1898 werd een 12 meter hoog stenen kruis in de rotsen bij de Teufelsbrücke gemaakt. Dit kruis herinnert aan de verschrikkingen die zich in 1799 onder de Russische soldaten heeft afgespeeld.

militaire tunnel bij Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjesmilitaire tunnel bij Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjes
binnen in militaire tunnel bij Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjesbinnen in militaire tunnel bij Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjes
Suworow Denkmal bij Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjesSuworow Denkmal bij Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjes
Franzosen-Platz bij Schöllenenschlucht  / Bron: ©ottergraafjesFranzosen-Platz bij Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjes
Via Ferrata Diavolo Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjesVia Ferrata Diavolo Schöllenenschlucht / Bron: ©ottergraafjes

Via Ferrata Diavolo Schöllenen - Klettersteig Diavolo

Het gebied bij de Teufelsbrücke is ook erg in trek bij alpinisten die daar het parcours Via Ferrata Diavolo/Klettersteig Diavolo beklimmen. De Via Ferrata Diavolo staat te boek als een middelzware beklimming en is ook geschikt voor de beginnende klimmer. In totaal duurt het klimmen (heen en weer terug) ongeveer 3 uren. Je hebt een prachtig zicht op de lager gelegen Schöllenenschlucht, Teufelsbrücke en wegennet. Het parcours bestaat uit 350 treden, 2 trappen, 700 meter staaldraad en vele voorgemonteerde ijzeren pennen.

Lees verder

© 2019 Ottergraafjes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Via ferrata; de ijzeren wegDe zomervakantie staat voor de deur en wat is er nu fijner, dan een geweldige vakantie naar Il Bel Paese in het vooruitz…
Erlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenErlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenVoor vakantiegangers in Zwitserland is er een bepaalde kortingskaart in het leven geroepen. Dit is de Erlebniscard. Deze…
Via ferrata of klettersteig: een klimparcours voor durfalsVia ferrata of klettersteig: een klimparcours voor durfalsVia ferrata? Wat is dat? Het woord klinkt Italiaans en dat is ook zo. Het betekent "ijzeren weg". Deze benaming wordt ve…
De Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Zwitserse modelspoorlocomotief ‘Krokodil’ voor O-spoor werd tussen 1933 en 1941 door Märklin op de markt gebracht. He…
Gotthard-basistunnel: 's werelds langste spoorwegtunnelGotthard-basistunnel: 's werelds langste spoorwegtunnelDe Gotthard-basistunnel is een spoorwegtunnel en is maar liefst 57 kilometer lang. De tunnel is in december 2016 in gebr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • Eigen ervaring
  • https://wegwandern.ch/listing/schoellenenschlucht-andermatt-teufelsbruecke-goeschenen-wanderung-wandern/
  • https://www.bauen-uri.ch/uri_spezial_13_gotthard.html
  • https://www.myswitzerland.com/nl-nl/interesses/diavolo-via-ferrata-granietrotsen-van-de-schoellenen/
  • https://www.nzz.ch/schweiz/die-russen-erobern-den-gotthard-ld.1316681
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Fort_B%C3%BChl
  • https://www.myswitzerland.com/nl-nl/interesses/route/viasuworow-3/
  • https://www.myswitzerland.com/nl-nl/interesses/suworow-monument-en-schoellenenkloof/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Coalitieoorlog
  • https://www.festung-oberland.ch/sperren/festungsbrigade-23/schoellenen/
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 6: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 7: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 8: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 9: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 10: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 11: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Schöllenenschlucht: Teufelsbrücke, wandelen en klimmen"

Infoteur: Ottergraafjes
Gepubliceerd: 04-11-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!