InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Wildrijk: een klein maar bijzonder natuurgebied

Wildrijk: een klein maar bijzonder natuurgebied

Wildrijk: een klein maar bijzonder natuurgebied Oogverblindend in het voorjaar, verkoelend in de zomer en verrassend in het najaar. Dat zijn de kenmerken van een van de kleinste bossen van Nederland, het Wildrijk. Vooral bekend en geroemd om de in het wild groeiende stinsenflora. Maar naast flora spelen ook vleermuizen een hoofdrol in dit kleine natuurgebied, niet ver van het Noord-Hollandse Schagen. Wildrijk, een restant van de vele bosrijke landgoederen van Amsterdamse kooplieden, die hier ooit te vinden waren, is het best te ontdekken via een wandelroute en/of de 'Speurneus App'. Een bijzonder landgoedbosje temidden van de Noord-Hollandse bollenvelden.

Bijzonder tapijt van wilde hyacinten tussen bollenvelden

In nog geen drie kwartier doorkruis je letterlijk het bos. Toch is het Wildrijk in Sint Maartensvlotbrug, gelegen in de Zijperpolder en niet ver van de provinciale weg N9 tussen Alkmaar en Den Helder, veel meer bijzonder dan het het klein is. Met name door het tapijt van wilde hyacinten.

Wild vind je er niet. Tenminste, geen zwijnen, herten of moeflons zoals bijvoorbeeld op de Veluwe. Toch leeft er van alles in dat markante bosje, zon halve kilometer uit de kust en omgeven door de beroemde bollenvelden van de Noordkop.

Hyacinten, narcissen en varens

Het Wildrijk dankt zijn naam aan het blauwe tapijt van wilde hyacinten, dat elk voorjaar weer een lust is om te zien. Wild zijn niet alleen de hyacinten, wie goed de bodem afspeurt ontdekt hier en daar ook plukjes wilde narcissen. Verder wordt de bodem onder meer bedekt door het groen van de vele jonge varens. En als de vogels in het voorjaar ook nog eens hun best doen, is het Wildrijk net een lentesprookje, zoals eigenaar en beheerder van dit unieke stukje natuur, Landschap Noord-Holland, het zelf verwoordt.

Wandelroute en speurtocht door stinsenflora, paddenstoelen en fauna

Door dit alles heen zijn wandelpaden aangelegd, met zelfs een wandelroute die dwars door de stinsenflora voert en zeker in natte tijden vraagt om laarzen of waterdicht schoeisel. Over nat gesproken, vanwege de lager gelegen bollenlanden heeft het gebied last van een lage grondwaterstand. Maar daar heeft men wat op gevonden: via een sloot stroomt rechtstreeks kwelwater uit de duinen, vierhonderd meter verderop, naar het Wildrijk. De bijzondere tonmolen, die bij de ingang niet te missen is, zorgt dat het water wordt opgepompt naar het hoger gelegen terrein.

Speurneus App

Landschap Noord-Holland heeft een app ontwikkelt, de 'Speurneus App', waarmee een speurtocht gelopen kan worden. Onderweg kunnen vragen worden beantwoord. De app is te downloaden via I-tunes of Google Play.

Paddenstoelen

Niet alleen in het voorjaar is het Wildrijk interessant. Zo biedt het bos verkoeling tijdens warme zomerdagen en zijn er volop paddenstoelen waaronder enkele verrassende soorten te zien in het najaar. Interessant zijn naast de elfenbankjes, vliegenzwammen en zwavelkopjes ook de kostgangersboleet en de gele aardappelbovist.

Fauna

Naast de welig tierende flora laat ook de fauna zich gelden. De kleine modderkruiper, het schrijvertje en de waterspitsmuis bevolken het (natte) grondgedeelte. Daarboven bevinden zich vleermuizen, die zich ophouden in de diverse bunkers die ruim overgroeid in het Wildrijk aanwezig zijn. Daar weer boven is het territorium van onder meer de wielewaal, zwartkop, zanglijster, merel en vink.

Ondertussen doen bomen als de eik, esdoorn, linde, berk, en grauwe abeel hun best om het bos aan de verlangde voorwaarden voor plant en dier te voldoen.

Voormalig eigendom van Amsterdamse kooplieden

Het Wildrijk is een overblijfsel van de vele bosrijke landgoederen in de Zijperpolder, die ooit eigendom waren van rijke kooplieden uit Amsterdam. Zij financierden voor een belangrijk deel de inpoldering van de droogmakerijen en lieten daar hun eigen buitengebieden aanleggen. Veel bos is verdwenen bij het graven van het Noordhollandsch Kanaal. Maar in een van de laatst overgebleven bosjes zijn nog veel verrassingen te ontdekken.

Praktische informatie

De ingang van het Wildrijk ligt op de hoek van de Zeeweg en de Belkmerweg. Vanaf de N9 (langs het Noordhollandsch Kanaal) precies tussen Alkmaar en Den Helder ter hoogte van de vlotbrug afslag Sint Maartenszee. Vrijwel meteen links bevindt zich een parkeerterrein.

In de omgeving is voldoende horeca en zijn er diverse overnachtingsmogelijkheden. Voor kinderen zijn er de attractieparken het Land van Fluwel en iets verderop in Sint Maartenszee de Goudvis.
© 2018 Ruudz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in Sint Maartenszee, Noord-HollandVakantie in Sint Maartenszee, Noord-HollandSint Maartenszee is een klein plaatsje gelegen aan de Noordzee in Noord-Holland tussen Callantsoog en Petten. Het dorp m…
Attractiepark De Goudvis in de Kop van Noord-HollandAttractiepark De Goudvis in de Kop van Noord-HollandIn Sint Maartenszee (provincie Noord-Holland) vind je attractiepark De Goudvis. Dit park heeft een zeer grote buitenspee…
Carassius Auratus - GoudvisCarassius Auratus - GoudvisWat je op het plaatje hiernaast ziet, is wel het grootste misverstand dat er bestaat over de goudvis: hij mag absoluut n…
De goudvis, populaire koudwatervisDe goudvis, populaire koudwatervisDe Latijnse naam van de goudvis is Carassius auratus en behoort tot de familie van de karperachtigen (Cyprinidae). Het i…
Dagjes uit in de kop van Noord-HollandDagjes uit in de kop van Noord-HollandLekker weg in eigen land. Er zijn mogelijkheden genoeg. Ook in Noord-Holland zijn er leuke dagjes uit te verzinnen met k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ines S., Flickr (CC BY-2.0)
  • Bronnen: Landschap Noord-Holland/Natuurwegwijzer

Reageer op het artikel "Wildrijk: een klein maar bijzonder natuurgebied"

Reactie

Wolfje02 (infoteur), 24-05-2018 07:13 #1
Wat een leuk artikel! Reactie infoteur, 25-05-2018
Nou, dank je wel. Leuk om te horen.

Infoteur: Ruudz
Laatste update: 18-05-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!