InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Een wintervakantie naar het noorderlicht

Een wintervakantie naar het noorderlicht

Een wintervakantie naar het noorderlicht Als je het noorderlicht wil zien moet je zoveel mogelijk naar het noorden reizen. Het is een van de mooiste natuurverschijnselen; een magische veelkleurige show waarbij de donkere lucht plotseling wordt opgelicht door een wonderlijk licht dat door de lucht draait en golft. Een wintervakantie in Lapland is een optie om kans te maken het noorderlicht te zien. Wat zijn de beste manieren om je kans op het zien van het noorderlicht te vergroten? Het noorderlicht is het meest helder in de poolregio en het wordt gevormd door snel bewegende, elektrisch geladen deeltjes die van het oppervlak van de zon komen. Deze worden naar de polen gedreven door het magnetisch veld van de aarde. De variatie in kleur is het resultaat van verschillende gassen in de atmosfeer waar de deeltjes mee reageren. Als de zonneactiviteit erg hoog is en daarmee de explosies op de zon talrijk zijn is het noorderlicht bij helder weer een waar spektakel. Op het noordelijk halfrond is de naam Aurora Borealis. Op het zuidelijk halfrond heet het Aurora Astralis, maar daar heeft het licht niet veel toeschouwers.

Het gebied waar het noorderlicht zich laat zien lijkt zo ver weg. Maar dat valt in de praktijk nogal mee. Op Fins Lapland werd er al rechtstreeks gevlogen en sinds 2015 is ook Noord-Noorwegen rechtstreeks bereikbaar. In drie uur vlieg je met transavia.com naar een compleet andere wereld. De weidse wildernis van het noorden van Europa is in de wintermaanden helemaal bedekt met een dikke laag sneeuw. Een sfeervolle witte wereld met een mysterieus licht.

Wanneer reizen en waarheen?

Om het noorderlicht in volle glorie te zien moet je ten minste boven de 60 graden noorderbreedte zijn. Canada en Alaska zijn geschikt maar de reizen naar IJsland of het noorden van Scandinavië, Lapland, zijn beter te betalen. Van eind september tot begin april is er kans het noorderlicht te zien. De maanden met de beste kans zijn oktober, november, februari en maart. Hoewel er de hele dag kans is om het te zien, is van 21:00 tot 2:00 de beste kans op een mooie show. Veel hotels hebben een aurora-alarm voor mensen die niet buiten in de kou willen wachten op een glimp van het schouwspel. Verder zijn er apps te downloaden met een alarm dat afgaat bij verhoogde kans het noorderlicht te zien.

Het boeken van een pakketreis

Om een winteravontuur mee te maken is het boeken van een pakketreis een goede optie. Er zijn mogelijkheden om een huskysafari, rendiertocht of sneeuwscootertocht te boeken als dagexcursie. Onderweg is er vaak een lunch met een kampvuur en is het volop genieten van de prachtig besneeuwde omgeving. Je kunt er ook voor kiezen de Sami te bezoeken. Dat is een van oorsprong nomadisch volk uit Lapland. Het bestaan van de Sami is tegenwoordig gemoderniseerd maar de cultuur is nog steeds zichtbaar en voelbaar. In Scandinavië zijn ze er goed in om wegen begaanbaar te houden in barre weersomstandigheden, maar stel dat de condities erg slecht zijn is het handig om hulp in te kunnen schakelen van een touroperator.

Tactieken om de kans op het zien van noorderlicht te vergroten

Net als op een safari in Zuid-Afrika of met vogels kijken moet je geluk hebben. Er zijn zaken waar je rekening mee kunt houden om je geluk wat te vergroten.
  • Vermijd volle maan en ga naar gebieden met zo weinig mogelijk lichtvervuiling van de stad. Goed weer is cruciaal maar moeilijk vooraf te voorspellen. Lokaal kan het heel erg verschillen, er kan een spektakel te zien zijn van noorderlicht en een paar kilometer verderop kan er niets te zien zijn door bewolking.
  • Ga zoveel mogelijk nachten.
  • Maak gebruik van het aurora-alarm van je hotel of download een app met een alarm dat afgaat bij verhoogde kans op het zien van het noorderlicht. Voorbeelden van gratis applicaties zijn Aurora Forecast van Tinac Inc. en Aurora Alert van Eagles Orbit, beide te downloaden voor iOS en Android.

Wat neem je mee?

Kleed je in lagen, net als wanneer je zou gaan skiën. Een muts, handschoenen, waterproof jas, thermo-ondergoed en winterschoenen. Veel hotels geven de gasten een speciaal thermopak en schoenen te leen. Deze zijn geschikt voor de outdooractiviteiten zoals sneeuwscootertochten en huskytochten. Het is niet nodig een speciale uitrusting aan te schaffen als je een reguliere maat past. Om een sneeuwscooter te mogen besturen is een rijbewijs nodig. Fotografen hebben een fotostandaard nodig en vergeet de badkleding voor in het bubbelbad niet!
© 2016 - 2019 Tennessee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Noel Bauza, Pixabay
  • www.voigt-travel.nl/noord-noorwegen (bezocht op 19 mei 2016)
  • www.poollicht.be/nl/poollicht (bezocht op 20 mei 2016)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Poollicht (bezocht op 20 mei 2016)

Reageer op het artikel "Een wintervakantie naar het noorderlicht"

Infoteur: Tennessee
Laatste update: 08-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!