InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bezienswaardigheid Zwitserland: de Via Mala Schlucht (kloof)

Bezienswaardigheid Zwitserland: de Via Mala Schlucht (kloof)

Bezienswaardigheid Zwitserland: de Via Mala Schlucht (kloof) Over de hele wereld verspreid zijn diverse diepe kloven. Door de meeste hiervan stroomt een rivier. Zwitserland heeft ook diverse kloven. Eén hiervan is de Via Mala Schlucht in het kanton Graubünden. De rivier de Rijn stroomt door deze smalle kloof heen. Deze kloof bestaat al heel erg lang en de weg door de kloof werd in vroegere tijden onder andere als handelsweg met muildieren en als smokkelroute gebruikt. Deze weg was toen de enige toegang naar de San Bernardino- en Splügenpas in het zuiden van het land. De weg die door de schlucht gaat is nog steeds een prachtige weg. Aan de oude Wildener brücke is duidelijk te zien dat dit vroeger een toegangsweg was.

Inhoud

Via Mala Schlucht / Bron: ©ottergraafjesVia Mala Schlucht / Bron: ©ottergraafjes

Via Mala Schlucht in Graubünden Zwitserland

Heel vroeger was de doorgang door deze smalle schlucht een angstaanjagende gebeurtenis voor handelaren, goederentransporteurs met muildieren, soldaten en niet te vergeten smokkelaars. Het kwam namelijk regelmatig voor dat er stenen naar beneden vielen. Ook gebeurde het dat het water van de Hinterrhein steeg en dat alles overstroomde. Er zijn velen - zowel mensen als dieren - die hier de dood hebben gevonden. Ze stortten naar benden in de diepe kloof en verdronken in de laaggelegen rivier. Hoeveel er de dood hebben gevonden is niet bekend. De naam Via Mala betekent in het Reto-Romaans: slechte of boze weg.

Via Mala weg

De Via Mala weg ligt tussen Thusis en Zillis-Reischen en is ongeveer 7 kilometer lang. De weg is geasfalteerd en er zijn diverse galerijen om eventueel steenslag op de voertuigen te voorkomen. Ook rijdt je over een aantal bruggen om van de ene kant van de schlucht naar de andere kant te rijden. Vroeger was dit wel anders. Er werd al in 1219 gebruik van de Via Mala weg gemaakt. Vroeger gold deze weg namelijk als doorgang door de Alpen. Zo kon men naar de San Bernardino- en Splügenpas in het zuiden van het land reizen. Tegenwoordig is dat niet meer de enige mogelijkheid. Met de komst van de autobaan A13 (in 1967) van Chur naar Bellinzona, rijdt men sneller naar beide passen.De A13 is een onderdeel van nationale weg 13 (N13). Op sommige plekken is in verband met ruimtegebrek de weg niet uitgebreid tot A13 en is daar dus een autoweg.

Wildener Brücke op de achtergrond / Bron: ©ottergraafjesWildener Brücke op de achtergrond / Bron: ©ottergraafjes
Tot in de 13e eeuw - en op sommige plekken zelfs tot in de 18e eeuw - was het een toegangsweg voor de Romeinen. Op een gegeven moment werd de weg steeds minder gebruikt, omdat de reizigers gebruik maakten van de Septimerpas. De Via Mala weg raakte helemaal in verval en toen deed de naam zijn eer aan. In 1473 werd besloten om de weg weer te herstellen. Het is nog steeds duidelijk te zien dat dit een oude weg is. Er zijn nog sporen van twee oude galerijen uit de Romeinse tijd zichtbaar. De huidige weg gaat hier niet meer doorheen. Tevens is de oude Wildener Brücke (gebouwd in 1739) langs de weg, maar ook vanuit de kloof, zichtbaar. Het verkeer gaat ook hier niet meer overheen.

Bezienswaardigheid

Al sinds 1903 is het mogelijk om deze indrukwekkende kloof van dichtbij te bekijken. Er is een parkeerplaats voor bezoekers aangelegd. In de wintermaanden (november tot maart) is het niet mogelijk om de schlucht te bekijken. Dit in verband met de veiligheid. Een bezoek is niet gratis, maar wel de moeite waard. Kinderen tot drie jaar betalen niets. In 2014 is er een bezoekerscentrum geopend.

deel van de traptreden met weg op de achtergrond / Bron: ©ottergraafjesdeel van de traptreden met weg op de achtergrond / Bron: ©ottergraafjes
Traptreden
Er zijn maar liefst 359 traptreden om op het laagste punt te komen. Op het smalst van de kloof ben je door rotsen van 300 meter hoogte omringd. Onderweg heb je al een prachtig uitzicht op de schlucht. Deze traptreden zijn voor mindervaliden lastig te doen. De wandeling bestaat echter niet alleen maar uit traptreden. Ook loop je door diverse galerijen. Het uitzicht is op ieder punt weer anders.

Rondleiding

Je kunt uiteraard op eigen gelegenheid een bezoek aan de schlucht brengen, maar het is ook mogelijk om een rondleiding te krijgen. Dit kan voor individuele personen, maar ook voor groepen. Een rondleiding is alleen in juli en augustus mogelijk en niet iedere dag. Informeer hier voortijdig naar. Een rondleiding duurt ongeveer een uur. Bij de rondleiding is de toegang tot de kloof inbegrepen.

Activiteiten

Naast een rondleiding is het ook mogelijk om aan diverse betaalde activiteiten deel te nemen. Bij veel activiteiten moet alsnog de toegang tot de schlucht betaald worden. De volgende activiteiten zijn mogelijk:
  • schatzoeken voor kinderen
  • canyoning
  • nachtbelevenis Viamala Notte

Schatzoeken voor kinderen

Dit is voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Dit kan zowel in groepsverband als met het gezin. Bij de prijs voor dit schatzoeken zijn een schatkaart en een tas inbegrepen. Als verrassing ontvangen ze een kleine schat. Het zoeken naar een schat is iedere dag tijdens de openingstijden van de schlucht mogelijk. Er moet nog wel toegang tot de schlucht betaald worden.

Canyoning

Onder begeleiding van opgeleide medewerkers van het Swiss River Adventures GmbH kun je tegen betaling (CHF 149 per persoon in 2016) meedoen met canyoning door de Via Mala Schlucht. Dit is erg geschikt voor mensen die wel van water houden, maar liever niet van het hele ruige werk. Canyoning wordt van half juni tot september op een vaste dag als activiteit aangeboden. De minimale leeftijd is 14 jaar, er moet dan wel een volwassene als begeleider meegaan. Indien dit niet het geval is en een kind doet mee in groepsverband, dan moet hij/zij minimaal 16 jaar oud zijn. Dit avontuur duurt in totaal 3 1/2 uur. Hiervan ben je ongeveer tussen de 1 1/2 uur en 2 uur in de schlucht zelf. De overige tijd is reistijd. Het startpunt is namelijk in Thusis zelf. Bij de prijs is het volgende inbegrepen:
  • vervoer van Thusis naar de schlucht
  • benodigde uitrusting
  • entree tot de schlucht
  • begeleiding en instructie
  • een drankje ter opfrissing

Zwitserse postbus / Bron: ©ottergraafjesZwitserse postbus / Bron: ©ottergraafjes
Nachtbelevenis Viamala Notte
De naam suggereert dat dit geheel in de nacht wordt gedaan, maar dat is niet helemaal waar. Je vertrekt rond 19.45 uur met de Zwitserse postbus vanaf het station in Thusis en wordt dan naar de Via Mala Schlucht gebracht. Rond een uur of 22.30 uur wordt je weer bij het station in Thusis afgezet. Tijdens deze mystieke belevenis neemt een medewerker - hij draagt een lantaarn bij zich - je mee naar de geschiedenis van de schlucht. De prijs is in 2016 CHF 39 per persoon en moet contant in de postauto worden betaald. Bij de prijs is het volgende inbegrepen:
  • vervoer met de postbus
  • entree tot de schlucht
  • presentatie en begeleiding tijdens de rondleiding
  • leuk souvenir

Het is mogelijk om van 14 juli tot 25 augustus 2016 aan deze belevenis deel te nemen. Het wordt uitsluitend op donderdag gedaan en je moet je voor 12.00 uur diezelfde dag opgeven. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal beschikbare plaatsen.

Ook leuk om te doen

Naast het brengen van een bezoek aan de Via Mala Schlucht, is het ook mogelijk om in deze omgeving te wandelen. Er zijn namelijk diverse mogelijkheden. Zo kun je hier de wandeling Veia Traversina doen. Dit is een etappe van de vier dagen durende wandeling ViaSpluga. Bij die wandeling loop je in vier dagen tijd van Thusis naar het Italiaanse Chiavenna. Je komt dan ook over de Splügenpas. Het startpunt van de Veia Traversina is in Thusis, het eindpunt is in Zillis. De wandeling duurt ongeveer 5 uren. Je moet wel over voldoende conditie en ervaring met wandelen in de bergen beschikken. Tijdens deze wandeling kom je over twee hangbruggen. De eerste is de de Traversiner Steg. Deze hangbrug gaat over het ravijn van de Traversinertobel. Deze brug is er sinds 2005. De vorige brug is in 1999 door een steenlawine geheel verwoest en in de afgrond verdwenen. De tweede hangbrug waar je overheen komt, is de Punt da Suransuns.

Hoe te bereiken

Vanuit het noorden

Vanaf de autobaan A13 - Chur richting Bellinzona - sla je ter hoogte van Thusis af. Je komt dan op de weg van Thusis naar Andeer (weg 13). Daar volg je Ausfahrt "Viamala P" Nr. 23.

Vanuit het zuiden

Vanaf de autobaan A13 - Bellinzona richting Chur - neem je ter hoogte van Andeer afslag 25 richting Andeer-Zillis-Viamala.

Adresgegevens

Via Mala Schlucht
7432 Hinterrhein, Zwitserland
Telefoonnummer +41 81 650 90 30
Website: www.viamala-schlucht.ch
Email: info@viamala.ch

Boek en film

De (Zwitserse) schrijver John Knittel - geboren op 24 maart 1891 in Dharwar, Indië en overleden op 26 april 1970 in Maienfeld, Graubünden, Zwitserland - heeft in 1934 een roman met de titel Via Mala geschreven. Dit boek is later tweemaal verfilmd. De eerste keer in 1944, maar was pas in 1948 te zien en de tweede keer in 1961. In 1985 is het als driedelige film op de Duitse televisie (ZDF) uitgezonden. Er is zelfs een theaterstuk van gemaakt. Dat was in 2014 in het Landschaftstheater Ballenberg te zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bernina Express, één van ’s werelds mooiste treinreizenVertrekkend vanuit Tirano in Italie voert de Bernina Express u via een schitterende route, dwars door de Alpen naar het…
Chur in Graubünden Zwitserland: Alpen, Mittenberg en PizokelAl in de brons- en ijzertijd was Chur een geliefde plek. Deze strategische stad op het kruispunt van vele Alpenroutes he…
De Rijn van begin tot eindDe Rijn van begin tot eindRivieren zijn, net zoals wegen, belangrijke handelswegen. Nederland telt drie grote rivieren: de Maas, de Waal en de Rij…
Speelschema en Uitslagen Zwitserland - WK Voetbal 2014Zwitserland plaatst zich voor de 10e keer voor het Wereldkampioenschap voetbal. Hierin wist het drie keer de kwartfinale…
Beleggen in Zwitserse frankBeleggen in Zwitserse frankBeleggen in Zwitserland is voor veel ondernemers aantrekkelijk, omdat de Zwitserse frank de sterkste munt ter wereld is.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • Eigen ervaring
  • Reisgids ANWB Graubünden- Tessin
  • http://www.viamala.ch/sommer/natur-kultur/schluchten/viamala-schlucht/home.html
  • http://www.myswitzerland.com/nl-nl/viamalakloof.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kloof
  • http://www.myswitzerland.com/de/viamala-schlucht.html
  • http://www.graubuenden.ch/natur-kultur/natur-schweiz/schluchten-und-rhein/viamalaschlucht.html
  • http://www.wanderland.ch/en/services/places-of-interest/sehenswuerdigkeit-057.html
  • https://de.wikipedia.org/wiki/John_Knittel
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheid Zwitserland: de Via Mala Schlucht (kloof)"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 21-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!