InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De tulpen van de Noordoostpolder

De tulpen van de Noordoostpolder

De tulpen van de Noordoostpolder Bij bloemen denken we al snel aan de bollenstreek in het Westland tussen Haarlem en Leiden, maar het merendeel van de tulpen wordt gekweekt in de Noordoostpolder. Hier vinden we ruim 2000 hectare tulpenvelden. In Creil is het Tulpeninformatiecentrum gevestigd en ieder jaar is er in de Noordoostpolder het één en ander te doen rondom de tulp, zoals de bollenroute en het tulpenfestival. Wandelen tussen de tulpen kan niet alleen op de Keukenhof, maar is ook in de Noordoostpolder mogelijk.

De Noordoostpolder

De Noordoostpolder werd als eerste van de IJsselmeerpolders drooggelegd. Dit gebeurde in 1942. In 1930 werd de Wieringermeerpolder al drooggelegd, maar dit was voor de aanleg van de afsluitdijk. De Wieringermeerpolder is dus de enige polder die zichzelf met recht een Zuiderzeepolder mag noemen. De polders waren voorbestemd als agrarisch gebied. Met name de wat zanderige gronden op de Noordoostpolder zijn zeer geschikt voor de teelt van bloembollen. Bloembollen doen het goed op zandgrond. Het nieuwe land werd zodoende het belangrijkste bloembollengebied van Nederland en dit gebied wordt als tegenhanger van het Westland dan ook weleens de Noord genoemd.

Bron: Monikabaechler, PixabayBron: Monikabaechler, Pixabay

Tulpeninformaticentrum

In Creil vind je het Tulpeninformatiecentrum met hierbij een showtuin waarin rond de 2000 verschillende soorten tulpen te vinden zijn. Hier kan je tussen de tulpen lopen. Dit is ook mogelijk in de Tulpenpluktuin in Marknesse. Bij het tulpeninformatiecentrum is het in de weekenden tijdens de bloeiperiode van de tulpen zelfs mogelijk om met een helikopter boven de velden te vliegen.

Adres Tulpeninformatiecentrum: Wrakkenpad 2 in Creil

Tulpenroute

Een autoroute langs 80 kilometer tulpen door de Noordoostpolder, dat is de tulpenroute in een notendop. De route wordt vanaf half april bewegwijzerd tot aan het einde van de bloeiperiode (begin mei, afhankelijk van het weer) en is in 2009 door National Geografic uitgeroepen tot één van de mooiste autoroutes ter wereld. De route loopt ieder jaar net iets anders, afhankelijk van de plaats waar de tulpen zijn gepland. Tulpen kunnen hooguit vijf jaar op hetzelfde veld gepland worden. Wanneer de tulpen langer op hetzelfde veld worden gepland, kan er schimmelziekte ontstaan. Vaste onderdelen van de tulpenroute zijn het Tulpeninformatiecentrum en de tulpenpluktuin en verder doet de tulpenroute tal van dorpen aan waar tulpenmozaïeken zijn aangelegd. Aan deze tulpenmozaïeken is een publieksprijs verbonden, die wordt toegekend aan het dorp met het mooiste mozaïek. Ieder jaar is er een ander thema. Thema’s die al eens aan bod zijn gekomen zijn onder andere tekenfilmfiguren, millenniumdoelstellingen, circus, de dierentuin en blik op de Noordoostpolder.

Naast deze autoroute zijn er ook een tulpenfietsroute en een tulpenwandelroute. Meestal worden een lange en een kortere wandelroute uitgestippeld (15 en 25 km).

Tulpenfestival

Het tulpenfestival valt samen met de tulpenroute en hieronder vallen alle activiteiten die rondom de route worden georganiseerd zoals een tulpenfototentoonstelling en een tulpenfotowedstrijd, een tuinmarkt, steptochten en koetstochten rond de tulpenvelden, wijnproeverij, kinderactiviteiten en foodtrucks. Wanneer je de tulpenvelden gaat bezoeken, moet je beslist niet vergeten de camera mee te nemen. Misschien ben jij wel degene die dit jaar de mooiste tulpenfoto maakt. Na bezoek kan je de mooiste foto insturen naar StEP NOP (Stichting Evenementen en Promotie Noordoostpolder) om mee te dingen naar de prijzen.

Kijk voordat je de tuinen gaat bezoeken, altijd even op internet voor de actuele data en openingstijden. Dit om teleurstellingen te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JamesDeMers, Pixabay
  • http://www.tuinenstichting.nl/agenda/tuinenroute-binnen-de-tulpenroute-in-de-noordoostpolder-flevoland/
  • http://www.hetvijfdeseizoen.com/downloads/2012-bollenroute-brochure.pdf
  • http://www.fluwel.nl/bloembollengebieden
  • Afbeelding bron 1: Monikabaechler, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "De tulpen van de Noordoostpolder"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!