InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Praktische informatie over het Ulurugebergte in Australië

Praktische informatie over het Ulurugebergte in Australië

Praktische informatie over het Ulurugebergte in Australië Uluru is een beroemde berg in Australië. De miljoenen jaren oude berg valt duidelijk op vanwege zijn bijzondere verschijning in de vlakke omgeving. Het heeft namelijk een opvallende rode gloed en het bevat steile bergwanden. Deze berg bevindt zich tevens ver van de bewoonde beschaving. In de buurt van Uluru staat een andere bergketen met eveneens een uniek uiterlijk. Allebei de bergen zijn onderdeel van hetzelfde nationaal park. Hoe is Uluru ontstaan? Hoe komt het dat de bergketen er zo vreemd uitziet en hoe hoog is het gebergte? Kan ik er omheen wandelen?

Het Ulurugebergte in Australië

Benaming

De Aboriginals hebben de berg "de Uluru" genoemd. Dit is tevens de officiële benaming. De gigantische rotspartij staat ook bekend als Ayers Rock. Deze benaming stamt uit het jaar 1873.

Wat is er bijzonder aan de berg Uluru?

Uluru is een indrukwekkende berg die sterk in contrast staat met de rest van zijn omgeving. Hierdoor staat dit natuurwonder wereldwijd bekend als één van de meest bijzondere bezienswaardigheden van Australië. Het gesteente reikt kilometers verder onder de grond door.

Hoe ziet Uluru eruit?

De berg heeft een rood/oranje-achtige gloed. De hellingen van deze rotsformatie zijn aan alle kanten steil. Hierdoor steekt de berg duidelijk uit het vlakke landschap. Hij is zo'n 3,6 kilometer lang en 1,9 kilometer breed. Hiernaast bevindt de top zich bijna op een hoogte van driehonderdvijftig meter.

Bron: Bo-deh~commonswiki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Bo-deh~commonswiki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Hoe is deze berg ontstaan?

Het materiaal waaruit het natuurverschijnsel bestaat is zo'n vijfhonderd à zeshonderd miljoen jaar oud. Met behulp van een aantal geologische activiteiten werd het bijzondere landschap gevormd. Het begon bij het ontstaan van grote bergketens. Het huidige Uluru was vroeger namelijk een top van één van deze bergketens. Vanwege een hoop extreme verschuivingen en erosie vanwege water zijn de rotsen gevormd zoals ze er nu uitzien. Het geologisch proces is hier honderden miljoenen jaren bezig geweest.

Waar bevindt deze berg zich?

De rotsformatie bevindt zich in centraal Australië. Het gebied behoort tot het Noordelijk Territorium. Het gebied omslaat maar liefst meer dan een miljoen vierkante kilometer. De hoofdstad van het Noordelijk Territorium is Darwin. Darwin is tevens de meest noordelijke stad van Australië en ligt op zo'n tweeduizend kilometer afstand van het gebergte.

Bron: Percita, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: Percita, Flickr (CC BY-SA-2.0)
Nationaal park
De berg Uluru behoort tot één van de twee nationale parken in het Noordelijk Territorium. Het behoort namelijk tot het bijna gelijknamige nationaal park Uluru-Kata Tjuta. De Kata Tjuta is een andere rotsformatie. Om toegang te verkrijgen tot het park dient men vijfentwintig dollar entree te betalen. De toegang is gratis voor kinderen met een leeftijd van onder de zestien jaar.

Overige bezienswaardigheden van het nationaal park Uluru-Kata Tjuta

Naast de beroemde Uluru zijn er in hetzelfde park nog diverse andere bezienswaardigheden. Het Kata Tjuka-gebergte is eveneens uniek vanwege zijn bijzondere vormen. "Kata Tjuka" betekent in de oorspronkelijke Aboriginal taal "vele hoofden". Deze berg wordt ook wel Mount Olga of "the Olgas" genoemd. Het bevindt zich zo'n 365 kilometer ten zuid westen van Alice Springs. Tevens ligt het ongeveer 53 kilometer van Uluru vandaan.

Hoe kan ik erheen?

Omdat Australië enorm is met enorme lege vlaktes kan het lastig zijn om goed vervoer te vinden. Toeristen hebben de mogelijkheid om via Alice Springs Airport en Darwin International Airport te landen in het Noordelijk Territorium. Omdat de Darwin International Airport nog ruim tweeduizend kilometer van het park verwijderd is, moet men minstens nog vierentwintig uur met de auto reizen voordat het park bereikt kan worden. Alice Springs is een stuk dichterbij waardoor de reis een paar uur is.

Wandeling rondom Uluru

Wanneer u eenmaal aangekomen bent is het mogelijk om rondom Uluru heen te lopen. Het is een wandeling van ongeveer tien kilometer waarbij men op redelijk vlak gesteente loopt. Desondanks is het aanbevolen om op stevige schoenen te lopen. Het duurt ongeveer drieënhalf uur om volledig om Uluru heen te wandelen.
© 2015 - 2019 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ayers Rock, het mysterie van AustraliëUluru is een indrukwekkend natuurverschijnsel in Australië en wordt ook wel Ayers Rock genoemd. Ayers Rock is een gigant…
Ontdek Australië: de OutbackNergens anders ter wereld is zo’n onherbergzame plek te vinden als de Outback, het enorme midden van het continent Austr…
Australië: Uluru Ayers Rock en Kata Tjuta nationaal parkHet Australische nationale park met de naam Uluru-Kata Tjuta National Park ligt midden in de Outback van Australië. De s…
Kata Tjuta’s vele hoofdenIedereen heeft wel eens gehoord van Ayers Rock (Uluru) in Australië, terwijl de rotsformatie Kata Tjuta (ook wel 'The Ol…
Australië Nationale Parken: Uluru-Kata TjutaAustralië Nationale Parken: Uluru-Kata TjutaUluru-Kata Tjuta nationaal park is het bekendste nationale park ter wereld. In dit park is de grootste monoliet ter were…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Corey Leopold, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ulu%E1%B9%9Fu
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_park_Ulu%E1%B9%9Fu%E2%80%93Kata_Tju%E1%B9%AFa
  • http://uluru-australia.com/about-uluru/uluru-facts/
  • http://www.discovery-campervans.com.au/the_olgas.php
  • http://www.abc.net.au/science/articles/2013/11/19/3872350.htm
  • Afbeelding bron 1: Bo-deh~commonswiki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Percita, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Praktische informatie over het Ulurugebergte in Australië"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 27-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!