Ontdek Australië: de Outback

Nergens anders ter wereld is zo’n onherbergzame plek te vinden als de Outback, het enorme midden van het continent Australië. Het is een grote woestijn, waar het hele jaar door bijna geen regen valt en de temperatuur op een gemiddelde dag oploopt tot ver boven de 40 graden. Toch blijft het enorm veel reizigers en toeristen trekken, niet in het minst vanwege een aantal prachtige natuurverschijnselen.

Uluru (Ayers Rock)

Het meest bekende symbool van Australië is ongetwijfeld de grote, rode monoliet Uluru (Ayers Rock). Uluru is te vinden in het Uluru-Kata Tjuta National Park, ten zuidwesten van de plaats Alice Springs, gelegen in de beroemde Outback. Het is een natuurlijk wereldwonder en heilig voor de oorspronkelijke bewoners van Australië, de Aborigines.

Het Uluru-Kata Tjuta Park

Het Uluru-Kata Tjuta Park bestaat sinds 1958 en staat vanaf 1987 op de Werelderfgoederenlijst. In 1985 is het gebied en Uluru door de regering van Australië symbolisch teruggegeven aan de aborigines. Vanaf dat moment kreeg Ayers Rock zijn officiële Aboriginal naam Uluru terug. In het Park zijn ook de Kata Tjuta (de Olga’s) terug te vinden, wat ‘vele hoofden’ betekent. De Kata Tjuta is een ‘ronde’ rotsformatie, bestaande uit 36 rode rotskoepels met een schitterende vallei in het midden. Ook dit is een zeer heilige plek voor de aborigines.

De monoliet

Uluru zelf bestaat uit een enkel stuk zandsteen, van 3,6 km lang, 2,4 km breed en 348 meter hoog. Onder de grond ligt nog minstens 5 km aan zandsteen. Het bijzondere aan Uluru is zijn kleursverandering bij zonsopgang en –ondergang. De kleuren variëren dan van helderrood, tot roze, paars en zwart. Het is absoluut een aanrader om hiervoor vroeg het bed uit te komen om dit mooie natuurverschijnsel te bekijken. Omdat de Kata Tjuta slechts 42 km van Uluru afliggen, zijn dan ook deze te zien tijdens zonsopgang en –ondergang en vertonen in het juiste jaargetijde hetzelfde verschijnsel.

Rond Uluru liggen voetpaden, die in totaal een wandeling van 9,5 km aangeven. Langs deze wandelpaden liggen heilige plaatsen van de aborigines die niet betreden mogen worden. Het is een pittige wandeling die het beste vroeg op de dag, wanneer het nog niet te warm is, ondernomen kan worden. Goede bescherming, zoals kleding en een hoed, en veel water meenemen, is essentieel voor deze tocht.

Het is ook mogelijk om Uluru op een bepaalde plaats te beklimmen, maar de aborigines vragen bezoekers te respecteren dat de rots voor hen heilig is en dus niet de (fysiek zware en gevaarlijke) tocht naar boven te ondernemen.

Cultureel centrum

Vlakbij Uluru is een cultureel centrum waar alle informatie over Uluru, de Kata Tjuta en het nationale park te vinden is, evenals een expositie over de Anungu, het oorspronkelijke aboriginesvolk wat in dit gebied leeft en het beheer heeft over het park met uitleg over hun cultuur, oude verhalen en heilige plaatsen.

Yulara

In Yulara, een toeristenoord net buiten het nationale park, is een toeristenresort te vinden, evenals een grote kampeerplaats van meer dan 5 ha. Toeristen kunnen kiezen voor een luxe verblijf in het resort of voor kamperen in de buitenlucht. Ook net buiten het park ligt Ayers Rock Airport, waardoor het mogelijk is om rechtstreeks van en naar het park te vliegen vanaf verschillende bestemming in Australië.

Devil's Marbles

In het noorden van Australië, in het Nothern Territory, bevindt zich het Devil’s Marbles Conservation Park. In dit nationale park liggen honderden reusachtige rode granieten ronde stenen verspreid. Sommigen zijn meer dan zes meter hoog en veel rotsen liggen voorzichtig balancerend op elkaar.

Knikkers

Bij daglicht is het een bijzonder gezicht, deze enorme rode knikkers die her en der door het landschap verspreid liggen, maar zeker bij zonsopgang en –ondergang is het spectaculair om alle rode knikkers te zien verkleuren naar allerlei schakeringen roze, rood en paars. Door het park heen ligt een wandelpad, wat met daarlangs borden die uitleg geven over de stenen.

Er doen zich vele wetenschappelijke en geologische verklaringen de ronde om het ontstaan van deze reusachtige stenen te verklaren, maar volgens de aborigines zijn deze ‘marbles’ de eieren van de Regenboog Slang. De naam “Devil’s Marbles” komt naar alle waarschijnlijkheid van het feit dat het op deze plek meer dan 50 graden heet kan worden en is dus een verwijzing naar de hitte van het duivelse hellevuur.

Verblijf bij de Devil's Marbles

Bij het Devil’s Marbles Conservation Park is geen mogelijkheid om te verblijven of te kamperen. De beste uitvalsbasis om het park te bezoeken is Tennant Creek, een oud gouddelversstadje op zo’n 100 km afstand. Tennant Creek werd aan het einde van de 19e eeuw uitgekozen als telegraafstation en toen er in 1932 goud werd gevonden, groeide het stadje als snel. Tegenwoordig is er in het stadje een museum, waar men kan zien hoe de goudzoekers vroeger leefden en werkten.
© 2009 - 2020 Julia78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ayers Rock, het mysterie van AustraliëUluru is een indrukwekkend natuurverschijnsel in Australië en wordt ook wel Ayers Rock genoemd. Ayers Rock is een gigant…
Werelderfgoed van Australië – Ayers Rock (Uluru)Werelderfgoed van Australië – Ayers Rock (Uluru)Ayers Rock is een sprookjesachtige rotsformatie in het Australische Uluru-Kata Tjuta National Park, midden in de Outback…
Australië: Uluru Ayers Rock en Kata Tjuta nationaal parkHet Australische nationale park met de naam Uluru-Kata Tjuta National Park ligt midden in de Outback van Australië. De s…
Praktische informatie over het Ulurugebergte in AustraliëPraktische informatie over het Ulurugebergte in AustraliëUluru is een beroemde berg in Australië. De miljoenen jaren oude berg valt duidelijk op vanwege zijn bijzondere verschij…

Malta in het kortOver de geschiedenis van het eiland Malta kun men urenlang vertellen. Er valt te genoeg te zien en te beleven. Het is oo…
Terschelling: de campings, hotels, restaurants en kroegenEen weekendje of weekje Terschelling betekent ook vaak uitgaan. Een hapje eten, een drankje drinken, iets leuks doen. He…
Bronnen en referenties
  • Australie - Capitool Reisgids

Reageer op het artikel "Ontdek Australië: de Outback"

Infoteur: Julia78
Laatste update: April 2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!