InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België)

Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België)

Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België) Het nieuwe spoorwegmuseum van de NMBS opende op 25 september 2015 haar deuren. De NMBS wil met haar VZW Train World het rijk treinpatrimonium ten toon stellen aan het grote publiek. Het project heeft zowat 25 miljoen euro gekost maar het loont meer dan de moeite om eens een kijkje te gaan nemen. Onder meer 22 locomotieven en bijhorende rijtuigen met een historisch verleden worden er tentoongesteld. Het pareltje in het museum is de stoomlocomotief Atlantic (type 12), een indrukwekkende locomotief uit eind jaren 30. De belangrijkste doelgroepen zijn gezinnen met kinderen en schoolgroepen.

Train World, hét museum van de Belgische Spoorwegen

Met het nieuwe spoorwegmuseum tracht de NMBS de bezoekers onder te dompelen in een onvergetelijk treinavontuur. De meest indrukwekkende treinen en pronkstukken uit de Belgische treingeschiedenis worden tentoongesteld in het museum. Naast de geschiedenis kunnen bezoekers ook een blijk werpen op de treinen van de toekomst. Het museum bevindt zich in het station van Schaarbeek, dat zelf één van de oudste stationsgebouwen van België is.

De belangrijkste trekpleister van het museum is de indrukwekkende stoomlocomotief type 12 “Atlantic“, die zelfs eind jaren 30 een snelheid van 120 kilometer per uur haalde. Daarnaast is er ook plaats gemaakt voor de locomotief “Pays de Waes”, één van de oudste bewaarde locomotieven die in Europa gereden heeft. In totaal worden er 22 treinen tentoongesteld op een oppervlakte van ongeveer 8.000 m2. Je kan er ook kennis maken met talrijke prachtige wagons of zelfs binnenkijken in een TEE inox-rijtuig. Deze luxueuzere rijtuigen waren de voorlopers van de hedendaagse hogesnelheidstreinen. Ook nog te bezichtigen: ontzettend mooie maquettes en een originele spoorwegbrug uit de 19de eeuw.

Doelgroep: gezinnen met kinderen en scholen

Train World mikt als doelgroep op jonge gezinnen met kinderen en ook op schoolbezoeken. Voor kinderen is er een aanbod dat zowel opvoedkundig als amusementsvol kan beschouwd worden. De NMBS wil op deze manier schoolgroepen en jonge gezinnen laten kennismaken met het ecologische vervoersmiddel, de trein. Uiteraard hebben alle leeftijdsgroepen toegang tot het museum en is het voor iedereen een bezoekje waard.

Business-to-business evenementen

De lokettenzaal in Schaarbeek vormt een prachtig decor voor evenementen. Het is eveneens uitgerust met moderne audiovisuele apparatuur. Eveneens bestaat er de mogelijkheid tot catering tijdens de georganiseerde bedrijfsevenementen.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

Je kan het spoorwegmuseum bereiken met de trein. Train World ligt vlak aan het station van Schaarbeek. Op slechts 8 minuten spoor je vanuit het centrum van Brussel (Brussel-Centraal) naar het station van Schaarbeek. Tijdens de week zijn er vier rechtstreekse verbindingen per uur. Ook kan je er met de bus of tram geraken en dien je uit te stappen bij de halte Schaarbeek Station. Het exacte adres van het spoorwegmuseum is Station Schaarbeek, Place Princesse Elisabeth, 1030 Brussel (Schaarbeek).

Ticketprijzen

Tickets kan je rechtstreeks op de website kopen. De prijs voor een volwassene tussen 18 en 65 jaar bedraagt 12 euro. Jonger dan 18 en ouder dan 65 jaar betaal je 9 euro. Kinderen onder 6 jaar die in familieverband gaan, krijgen gratis toegang. Een NMBS B-Dagtrip formule (vervoersbewijs + toegangsticket voor Train World) wordt ook aangeboden. Alle prijzen voor de toegang tot het museum kan je vinden op de website van Train World.

Belangrijke weetjes

  • Partners van het spoorwegmuseum zijn NMBS, Infrabel, Siemens, Alstom en Bombardier.
  • De decors in het spoorwegmuseum werden uitgewerkt door striptekenaar François Schuiten.
  • Er worden ongeveer 100.000 leergierige bezoekers verwacht per jaar.
  • Dichtbij het treinmuseum is er een nieuwe hostel met meer dan 150 bedden ter beschikking. Op het dak van het hostel staat een treinwagon. Bovendien wordt de herberg volledig ingericht rond het aspect “treinbeleving”.
  • Meer informatie over Train World kan je lezen op www.trainworld.be.

Gerelateerde artikelen
Grootste achtbaanbouwer komt uit NederlandGrootste achtbaanbouwer komt uit NederlandWe zijn er allemaal gek op, achtbanen. Ze brengen ons op snelheden en hoogtes waar we normaal alleen maar van kunnen dro…
Tabloid News of the World opgeheven na afluisterschandaalTabloid News of the World opgeheven na afluisterschandaalNews of the World was een tabloidkrant die verscheen in Groot-Brittannië van 1843 tot 2011. Op 10 juli 2011 kwam de laat…
Klussen: elektronica – berekeningen, codes, schema'sDe elektronica kent vele codes, schema's en berekeningen. In dit artikel aandacht voor berekeningen met de wet van Ohm,…
One World Trade Center - New York CityOne World Trade Center - New York CityHet One World Trace Center is het nieuwe centrale gebouw van het World Trade Center. Na de aanslagen van 11 september 20…
Fitness - borstspieren trainenFitness - borstspieren trainenVoor veel jongens zijn de borstspieren één van de belangrijkste spieren om te trainen. Je kunt je borstspieren zowel thu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Train World, (bewerkt)
  • Belgie-toerisme.be, http://www.belgie-toerisme.be/informations/toeristische-attracties-schaerbeek-vanaf-september-2015-train-world-treinmuseum-in-brussel/nl/V/63696.html, 22 september 2015
  • Trainworld.be, http://www.trainworld.be/nl, 22 september 2015
  • Brusselsmuseums.be, http://www.brusselsmuseums.be/nl/musea/69-train-world-opening-25/09/2015, 22 september 2015
  • Facebook, https://www.facebook.com/trainworldmuseum, 22 september 2015

Reageer op het artikel "Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België)"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!