InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Wat te doen in Antwerpen: Meir

Wat te doen in Antwerpen: Meir

Wat te doen in Antwerpen: Meir De Meir is een zeer lange winkelstraat waar de meeste mensen vooral komen wandelen, winkelen en flaneren. De Meir vormt de verbinding tussen het historische centrum en het centraal station. Veel winkels in deze straat zijn ondergebracht in historische panden. Ook zijn er in deze straat een aantal mooie, oude monumenten.

Paleis op de Meir

Het paleis op de Meir ligt op de hoek van de Wapper en de Meir. Het is een zeer mooi gebouw dat gebouwd is in de rococostijl die komt uit de 18de eeuw. Oorspronkelijk was het gebouw een weelderig huis dat werd gebouwd in opdracht van Johan Alexander van Susteren. In 1812 werd het paleis aangekocht door Napoleon en korte tijd later werd de Nederlandse koning Willem I de eigenaar. Het gebouw werd in de 19de eeuw volledig gerestaureerd en er werd mogelijk gemaakt dat bezoekers een groot deel van het gebouw van binnen kunnen bekijken. Er is goed te zien in welke luxe de vorsten vroeger leefden. Er zijn zelfs nog veel oude meubelen te bewonderen. Op de benedenverdieping van het paleis zit tegenwoordig een horecazaak gevestigd.

Rubenshuis

Het Rubenshuis werd in 1946 in zijn oorspronkelijke staat hersteld. In de linkervleugel van dit gebouw bevinden zich woonvertrekken in Vlaamse stijl met gouden lederen wandbekleding, meubels uit de 17e eeuw en vele schilderijen. In de eetkamer van het gebouw hangt een zeer beroemd zelfportret van Rubens. In de rechtervleugel van het gebouw bevindt zich boven een schildersatelier. Vanaf de binnenplaats is de barokke gevel van het atelier te zien. Op deze gevel zijn borstbeelden van filosofen en mythologische figuren zichtbaar. De beide vleugels van het gebouw zijn met elkaar verbonden door middel van een portiek. Wanneer je door de drie bogen loopt kom je uit in de grote tuin van het huis, De tuin is een reconstructie van de tuin uit de 17de eeuw, er is heel erg goed gekeken naar beelden, schilderijen en gravures uit die tijd.

Handelsbeurs

Het beursgebouw, dat vanuit vier verschillende straten te bereiken is, wordt geheel omringd door huizen waar het glazen koepeldak bovenuit steekt. In de 16e eeuw was de handelsbeurs al een zeer druk gebouw. Helaas werd het gebouw in 1858 geheel verwoest door een brand. De architect Joseph Schadde heeft onmiddellijk een nieuw ontwerp gemaakt voor het gebouw, maar de oude stijl bleef wel behouden. Het glazen koepeldak werd pas gebouwd na de brand. Als het goed is zit er vanaf 2018 een hotel gevestigd in het oude handelsbeursgebouw.

Osterriethuis

Het Osterriethuis is een van de mooiste patriciërshuizen in Antwerpen. Het huis werd gebouwd in 1745 voor de douanière Régine-Térésa van Susteren du Bois. Sinds 1939 is het gebouw een beschermd monument. In de 20ste eeuw is het gebouw een aantal keer door verschillende architecten gerestaureerd. Dit moest gebeuren omdat het gebouw beschadigd was geraakt in de Tweede Wereldoorlog. Alle architecten restaureerden een ander deel van het gebouw. Het gebouw was voor een zeer lange tijd niet toegankelijk voor publiek. In 2012 is het gebouw verkocht voor zo'n 24 miljoen euro aan een vastgoedmakelaardij.

Stadsfeestzaal

Deze stadszaal ligt al sinds 1908 in het centrum van Antwerpen. Een tijd terug is het complete gebouw door een brand verwoest. Het gebouw is gerestaureerd en er is een winkelcentrum ingebouwd, zo veel mogelijk van het oude gebouw is hierbij heel gelaten. De ingang van het gebouw is nog heel, deze is zeer indrukwekkend om te zien. Nadat je door de ingang naar binnen bent gegaan kom je terecht in een enorm grote hal met een glazen dak en verguld stucwerk.
In het gebouw zitten ongeveer 40 verschillende winkels, deze worden jaarlijks bezocht door meer dan 7 miljoen bezoekers. Een aantal van deze winkels zijn de Flying Tiger, de Blokker, de Bart Smit en de Delhaize.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://stadsfeestzaal.com/winkels/
  • https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/5524
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Handelsbeurs_%28Antwerpen%29
  • http://www.rubenshuis.be/

Reageer op het artikel "Wat te doen in Antwerpen: Meir"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 08-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!