InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Magische natuur in Spanje: Het strand van de Kathedralen

Magische natuur in Spanje: Het strand van de Kathedralen

Magische natuur in Spanje: Het strand van de Kathedralen Het strand van de Kathedralen ligt aan de kust van de provincie Lugo (Galicië). Het strand wordt zo genoemd omdat de reeks kliffen, waarvan sommige meer dan 32 meter hoog zijn, ons doen denken aan de immense steunpilaren van kathedralen. Spectaculaire bogen en gewelven zijn er gevormd, gebeeldhouwd door de wind en de zee, die ons een prachtig landschap nalaten dat wordt beschouwd als een van de spectaculairste stranden ter wereld.

Het landschap

Het is interessant om waar te nemen hoeveel invloed eb en vloed op deze kuststrook hebben. Bij hoog water zijn alleen de toppen van de kliffen te zien, terwijl bij laag water, op het strand, de volledige omvang van de kliffen te bewonderen zijn. Eb en vloed zijn ook verantwoordelijk voor het ontstaan van de zeegrotten. Kleine scheurtjes worden imposante grotten door de eroderende werking van golven en zeewater. Afhankelijk van het tijdstip van de dag en hoe hoog of laag de zon staat, kun je zien hoe de kleuren veranderen van deze zeer bijzondere formaties, kenmerkend van de Gallische kust aan de Cantabrische Zee. Het is raadzaam om de uren van de getijden te checken, om met volle teugen van dit landschap te genieten.

Heilige wateren

Het strand van de Kathedralen is de toeristische naam, maar de echte naam van het strand is Aguas Santas (Heilige Wateren), wiens naam min of meer ontstaan is door de “gezonde” badgewoontes van de lokale bevolking in het ijzerhoudend water van beekjes die op het strand uitmonden. Het is uitgeroepen tot een natuurmonument door het ministerie van Milieu van de Xunta de Galicia en in het jaar 2013 is het tot het beste strand in Spanje gekozen en zesde van de wereld. En als je er bent, besef je waarom.

Bron: Linda Hartley, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Linda Hartley, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Bij eb

Van dit landschap kun je het meest genieten wanneer het eb is omdat je dan op het strand tussen de rotsen kunt lopen. Het zeeniveau varieert met meer dan 3 meter en bij eb kun je via een trap naar beneden gaan tot het strand en wandelen op het zand langs scheuren, tunnels en galerijen van steen gevormd door de continue slijtage van water in de tijd. Je voelt je hier heel klein tussen de majestueuze steenformaties die dit strand haar naam hebben gegeven. Bij eb zie je dat de muren van de bogen vol zitten met kleine mosselen.

Bron: Linwind, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Linwind, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Bij vloed

Bij vloed ontstaat een heel spektakel en het is zeker de moeite waard om een plekje boven aan de trap of aan de promenade te bemachtigen om te zien hoe de golven in hoogte groeien terwijl ze tegen de rotsen inslaan. Mooie plek om te ontspannen en te genieten van de geur en de kracht van de zee.

Fauna

Om het strand van kathedralen te bezoeken is er een houten loopbrug aangelegd om de meest interessante delen van de kust te bewonderen. Het bezoek is ook verrassend door de gevarieerde flora en fauna. De striemen veroorzaakt door de erosie worden gebruikt door alle soorten weekdieren om zich te vestigen. De holtes in de rotsen zijn de ideale schuilplaats voor alle soorten schaaldieren die samenleven met mosselen en zeepokken.

De legende

Het verhaal gaat dat wanneer je voor de boog staat op het moment dat het laagste punt bij eb samenvalt met het tijdstip waarop de zon ondergaat, je een wens mag doen. De goden staan in de kathedraal dan dichter bij je en zullen meer aandacht hebben voor wat je vraagt.
Dit is wat er wordt verteld. De meest mysterieuze, magische en mooiste kathedraal in de wereld …

Overige informatie

  • Om de status van de getijden te controleren, ga naar www.tablademareas.com/es/lugo/ribadeo.
  • Het strand heeft de blauwe vlag met heel fijn zand.
  • Lengte van het strand is 1.400 meter
  • Parkeerplaats aanwezig
  •  Route: Praia das Catedrais ligt in de parochie van A Devesa, in de provincie Lugo, halverwege tussen de badplaatsen van Foz en Ribadeo. Vanaf Lugo de N-634 (Mondoñedo adres) naar de stad van Barreiros; en langs de kust en wees alert om de juiste afslag naar het strand te nemen.
© 2014 - 2019 Unpais, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stranden nabij LissabonLissabon biedt voor elk wat wils. Cultuur, lekker eten, een historische stad maar ook geweldige stranden nabij de hoofds…
De hond meenemen naar SpanjeWanneer je je hond wil meenemen op vakantie naar Spanje is er een aantal zaken waaraan je moet denken. In dit artikel wo…
Burgh-Haamstede, gezellig dorp in ZeelandBurgh-Haamstede, gezellig dorp in ZeelandBurgh-Haamstede is een heel gezellig dorpje in Zeeland. In het hoogseizoen is het altijd gezellig druk met toeristen. Er…
Naaktstranden aan de Costa AlmeriaEen paradijs voor de naaktrecrant. Dat is de Costa Almería in het zuidoosten van Andalusië. Deze costa heeft een groot a…
Naaktstranden aan de Costa DoradaNaaktstranden aan de Costa Dorada bevinden zich soms in kleine, afgelegen baaien maar ook op grote brede zandstranden wa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Magische natuur in Spanje: Het strand van de Kathedralen"

Infoteur: Unpais
Gepubliceerd: 13-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!