InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Los Mallos de Riglos - Magische natuur in Huesca,Spanje

Los Mallos de Riglos - Magische natuur in Huesca,Spanje

Los Mallos de Riglos - Magische natuur in Huesca,Spanje Los Mallos de Riglos zijn geologische formaties, cilindervormig van aard, in de “voortuin” van de Pyreneeën. Ze zijn gesitueerd in het plaatsje Riglos, in de provincie Huesca (Spanje) op 45 km van de hoofdstad Huesca. De hoogste van deze “torens” is de Stamper (espolón norte del Pisón) met 275 meter en zijn het Mekka van het Spaanse bergbeklimmen.

Algemene informatie

Gezien vanuit de verte, vanaf de kleine verharde pad dat afkomstig is van de A-132, zijn de Mallos de Riglos een van de mooiste plaatjes van de Aragonese Pyreneeën. Het kleine dorpje verschijnt plotseling, aan de voet van een gigantisch conglomeraat van gesteentes.In deze omgeving lijkt het een liliput dorpje met een geweldig mooi ruisend riviertje, met groene wateren. Mythische en absoluut verticale wanden die lijken in vuur te staan wanneer de zon op hen straalt. Riglos is de historische hoofdstad van het Spaanse bergbeklimmen. De rust van Riglos, een klein dorp van 66 inwoners, word “ continu verstoord” door de stroom van klimmers van alle soorten en leeftijden, gekleed in kleurrijke kleding, touw, spijkers en karabijn haken.
Bron: Minestrone, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Minestrone, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Bron: Calo Bescós, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Calo Bescós, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Bron: Pablo Moratinos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Pablo Moratinos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Bron: Álex Puyo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Álex Puyo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Landschap

Deze ongelooflijke en gigantische cilindrische rotsformaties, met een rood-roze kleur, hebben verticale wanden van 275 meter hoog.Het zijn 21 “torens” en deze reuzen hebben allemaal hun eigen namen (Het Mes, het Zuivere, de Stamper, Castilla…). Elke “toren” vormt weer andere uitdagingen voor de bergbeklimmers. In de verticale wanden vinden we ook een van de grootste broedkolonies van gieren in Spanje.

Je hoeft geen bergbeklimmer te zijn om van deze magische omgeving te genieten. Een cirkelvormig pad loopt langs de voet van Mallos en onthult de identiteit van dit unieke gebied met haar kloven en ravijnen, gesneden in de immense kalksteen muren. Langs dit pad kun je vanuit verschillende perspectieven de “torens” bewonderen.

Geologie

Tussen 350 en 80 jaar geleden werd dit gebied van een vlakke zeebodem opgeheven om daarna, als gevolg van erosie, weer onder het zeeniveau te verdwijnen. Zo een 65 – 2,5 miljoen jaar geleden zijn Los Mallos de Riglos, door enorme krachten op de zeebodem en een botsing van het Iberisch Schiereiland met de Europese continent,weer opgeheven. Dit is wat we kennen onder Alpiene orogenese, een periode van gebergtevorming of orogenese. De muren van de reusachtige torens zijn van gecementeerd grind gevormd, afkomstig van de sedimenten (morene) die door de gletsjers werden afgezet bij het dalen uit de Pyreneeën.

De grot Cyrilla

Cyrilla is de naam van een grot in Mallos de Riglos, de grot Cyrilla. Het verhaal gaat dat Cyrilla een heks was die groeide en groeide dankzij haar krachten. Je zou kunnen zeggen dat ze een reuzin was, en woonde in deze grot. De waarheid is dat ze makkelijk iedereen kon intimideren als heks en als reuzin. Maar niemand herinnert zich dat ze ooit kwaad had gedaan, niet aan een persoon of dier. Cyrilla was een goede heks. Men zegt dat Cyrilla net zo groot wilde worden als de Mallos. Maar het liep uit de hand en ze bleef maar groeien. Uiteindelijk groeide ze hoger dan de Mallos. Je kon bang worden voor Cyrilla. Vooral in donkere nachten met onweer, bliksem en gedonder. Ze kon soms heel wat lawaai maken met het voorbereiden van haar brouwsels.
© 2014 - 2019 Unpais, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wiskundige raadsels: Magische vierkantenHet magisch vierkant (tovervierkant) is een vierkant van getallen die op een zodanige manier zijn ingevuld dat de kolomm…
EK voetbal 1964In 1964 werd toen alweer het 2e EK voetbal gehouden, dit jaar werd het toernooi georganiseerd door Spanje. Dit EK werden…
Spanje: politieke indeling: de provinciesSpanje kent 50 Spaanse provincies. Hoe zijn deze provincies ontstaan? Wat is het dagelijks bestuur en wie is het belangr…
Stedentrips in EuropaVeel mensen zijn toe aan een lekker weekendje weg naar een grote stad. In Europa zijn veel verschillende grote steden om…
Wat Spanje zo mooi maaktWat Spanje zo mooi maaktSpanje neemt het grootste deel van het Iberisch schiereiland in het zuiden van Europa in beslag. De hoofdstad is Madrid…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Los Mallos de Riglos - Magische natuur in Huesca,Spanje"

Infoteur: Unpais
Laatste update: 21-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!