Deutsches Museum München

Het Deutsches Museum is gevestigd in München in de zuid duitse deelstaat Beieren. De officiele naam van het museum is 'Deutsches Museum von Meisterwerken der Naturwissenschaft und Technik'. Het is het grootste natuur wetenschappelijke museum ter wereld. Er worden 28.000 voorwerpen tentoongesteld, jaarlijks bezoeken ongeveer 1,5 miljoen mensen het museum. Het museum heeft naast de hoofdvestiging op het Museuminsel (Museumeiland) in München nog twee dependances in München en één in Bonn.

Geschiedenis van het museum

industriële revolutie

Het idee voor het museum ontstond tijdens de industriële revolutie. Meerdere mensen begonnen met het verzamelen van belangrijke voorwerpen die te maken hadden met de snel voortschrijdende ontwikkelingen in wetenschap en techniek. De verschillende ingenieursverenigingen werden steeds belangrijker en de uitvindingen die werden gedaan zorgden voor een snel veranderende wereld. Uiteindelijk was het in 1903 Oskar von Miller, een bouwkundig ingenieur, die voorstelde een museum te openen dat zich zou richten op de natuurwetenshappelijke ontwikkeling en vooruitgang in al zijn facetten.

Oprichtingsfasen

De geschiedenis van het museum kent drie fasen. Eerst was er de opbouwperiode van 1903 tot 1925. Het museum had nog geen eigen plek, de tentoonstellingen werden gehouden in het oude gebouw van het Bayrischen Nationalmuseums aan de Maximilianstraße en de Schwere-Reiter-Kaserne aan de Zweibrückenstraße, beide te München. In deze periode wordt geld geworven voor de nieuwbouw die is gepland op het Museuminsel, een eiland in de rivier de Isar, en wordt de bestaande collectie uitgebreid.

Met de opening van het gebouw op het Museuminsel in 1925 breekt de tweede periode aan. In de onrustige jaren tijdens de Weimar republiek en de opkomst van het nationaal socialisme was het voor het museum moeilijk zijn onafhankelijkheid te behouden. Oskar von Miller wilde het museum a-politiek houden, wat leidde tot vijandige reacties van de nationaal socialisten, die het museum ter meerdere eer en glorie van het Duitse rijk wouden benutten. Ook het uitbreiden van de collectie met objecten van buiten Duitsland werd door de nationaal socialisten bekritiseerd. Het museum werd na de opening in 1925 echter wel enorm populair. Per jaar bezochten ongeveer 500.000 mensen het museum, waaronder vele beroemdheden als Henry Ford, Robert Millikan en Niels Bohr. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het museum zwaar gebombardeerd. Ongeveer 20% van de collectie en 80% van het gebouw zijn hierdoor vernietigd. Met de wederopbouw is al tijdens de oorlog begonnen, in 1948 ging het museum weer open voor het publiek.

Hiermee begintde derde periode. In 1969 is het aantal vierkante meter vloeroppervlak weer op hetzelfde niveau als voor de oorlog. Vanaf 1970 is het museum weer volop in bedrijf. Regelmatig vinden er verschillende tentoonstellingen plaats, ook worden de verschillende collecties uitgebreid en aangepast aan de huidige tijd. In 1992 wordt een dependance geopend op vliegveld Schleissheim. In 1995 volgt de dependance in Bonn, in 2003 het verkeerscentrum op de Münchener Theresienhöhe.

Collectie en tentoonstellingen

Het museum heeft een zeer uitgebreide collectie op vele gebieden. Enkele van de hoogtepunten uit de collectie zijn het eerste vliegtuig van de gebroedersr Wright, de U-Boot U 1, de eerste onderzeeboot van de duitse marine, de eerste programeerbare computer en de eerste dieselmotor.

Hieronder een alfabetische lijst van de verschillende tentoonstellingen, waarbij de belangrijke afdelingen worden uitgelicht:
  • Agrarische- en levensmiddelentechniek
  • Altamira-grot
  • Amateurradio
  • Astronomie
  • Bruggenbouw
  • Chemie
  • Deutscher Zukunftspreis (Duitse toekomstprijs)
  • DNA-Laboratorium
  • Druktechnik: Handwerk, mechanisch en hightech.
  • Energie, de afdeling is erg uitgebreid met energieopwekking, verbruik, het omschakelen naar zonne-ernergie en de (on)mogelijkheden van het opslaan van energie worden behandeld. Ook is er een afdeling over kernenergie en radioactiviteit.
  • Farmacie, het middelpunt van deze tentoonstelling is de menselijke cel die is nagebouwd en waar men in kan rondlopen. Zo onstaat een beeld van de biochemische processen die zihc afspelen in een cel.
  • Foto en film
  • Geodesie, de verschillende methodes om het aardoppervlak te meten worden tentoongesteld. Meetmethodes uit vroegere tijden maar ook satelieten komen aan de orde.
  • Glastechniek
  • Informatica, de Z3 en Z4 van computerpionier Konrad Zuse zijn hier te zien. De Z3 was de eerste programmeerdbare computer ter wereld.
  • Keramik
  • Historische stoommachines
  • Lucht- en ruimtevaart, verschillende vliegtuigen maar ook helicopters, zeppelins en vliegtuigmotoren.
  • Machineelementen
  • Maten en gewichten
  • Metaal
  • Mijnbouw, de kelders van het museum zijn ingericht als mijnschachten en worden door veel bezoekers voor echt gehouden.
  • Milieu
  • Motoren, vanaf de eerste wind en wateraangedreven machines tot de verbrandingsmotor zoals men die nu kent. Hieronder motoren van Gottlieb Daimler en Rudolf Diesel van eind 19e eeuw.
  • Muziekinstrumenten
  • Museumsgeschiedenis
  • Natuurkunde
  • Olie en gas
  • Papier
  • Planetarium
  • Ruimtevaart
  • Scheepvaart, met onder andere de eerste onderzeeboot van de duitse marine, de U1.
  • Sterkstroomtechniek
  • Technisch speelgoed
  • Telecommunicatie
  • Textieltechniek
  • Tijdmeting
  • Tunnelbouw
  • Waterbouw, stuwdammen, bruggen en sluizen. Meerdere maquettes van bruggen, van Caesars rijnbrug tot moderne snelwegbruggen.
  • Werktuigbouwkunde
  • Wetenschappelijke instrumenten
  • Wiskunde

Aan de lange lijst met tentoonstellingen is te zien wat een enorm museum Deutsches Museum is. Tijdens een bezoek kan men dan ook onmogelijk alles zien. Met bovenstaande lijst kan men zich al een idee vormen wat vooral niet te missen.

Bezoekersinformatie

Prijzen

  • Een dagkaart voor bezoekers vanaf 16 jaar kost € 8,50
  • Een combiticket voor het museum, het vliegveld en verkeerscentrum kost € 15,-. Een bezoek aan de verschillende dependances is ook mogelijk op een andere dag.
  • Familiekaart, twee volwassenen met kinderen tot 15 jaar oud, € 17,-
  • Kinderen van 6 tot 15, studenten en scholieren, € 3,-
  • Kinderen tot 5 jaar, gratis.

Rondleidingen

De hele dag door zijn er in het museum rondleidingen. Hiervoor hoeft men zich niet van te voren aan te melden. Een van de spectaculairste rondleidingen is de rondleiding in de hoge spanningtentoonstelling op de begane grond. Hier wordt de werking van de Kooi van Faraday getoont waarbij iemand in de kooi gaat zitten. Ook wordt er een blikseminslag in een huis getoond.

Hoe er te komen

Het adres van het museum is:
Deutsches Museum
Museumsinsel 1
80538 München

Het museum ligt tegen het centrum van München aan. In de buurt zijn meerdere parkeergelegenhedenm, het museum zelf heeft echter geen parkeerplaats. Tram 16 stopt voor de deur, Isartor is het dichtstbij gelegen S-bahnstation.
© 2012 - 2024 Ekke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
NEMO Science Museum AmsterdamNEMO Science Museum AmsterdamIn Amsterdam ligt vlakbij het station een groot groen gebouw, dat vaak vergeleken wordt met een schip. Dit is het bekend…
De driestromenstad Passau in Beieren (Duitsland)De driestromenstad Passau in Beieren (Duitsland)De prachtige stad Passau ligt in Beieren (Duitsland) en telt 52.469 inwoners (2019). Passau ligt niet heel ver van de Oo…
Jean Fouquet; Middeleeuwse schilderkunstJean Fouquet, voor Nederlandse begrippen een vrijwel onbekende grootheid. In Frankrijk daarentegen geldt hij als de groo…
Naar een museum voor kinderen in AmsterdamNaar een museum voor kinderen in AmsterdamHet is geen probleem om in Amsterdam een museum te vinden dat geschikt is om met kinderen te bezoeken. Sommige zijn gehe…

Kasteel HeeswijkKasteel HeeswijkNederland kent gelukkig nog heel wat prachtige kastelen, vaak met de mogelijkheid deze te bezoeken en te bezichtigen. He…
Landschaftspark Duisburg-Nord, een bezoekje waardLandschaftspark Duisburg-Nord, een bezoekje waardHet Landschaftpark Duisburg-Nord is een park met een mooie geschiedenis. Het is zeker een bezoekje waard, want Duisburg…
Bronnen en referenties
  • http://www.deutsches-museum.de
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsches_Museum
Ekke (17 artikelen)
Gepubliceerd: 10-08-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.