De Eiffeltoren van Parijs

De ontwerper / bouwer Eiffel
Alexandre Gustave Eiffel is geboren in Dijon, op 15 december 1832. Hij stierf in Parijs op 27 december 1923, 91 jaar oud. Hij was één van de eerste ingenieurs die ijzer gebruikte in zijn bouwwerken. Dit waren voornamelijk dragende contructies voor bruggen en gebouwen. Nadat hij een ingenieursopleiding had afgerond startte hij zijn eigen bedrijf in 1864. Pas in 1875 kwam het bedrijf echt op gang en kreeg hij ook erkenning. Hij kreeg twee grote opdrachten. De constructie van het station in Boedapest en de brug over de Douro in Portugal.Het ontwerp van de eiffeltoren
Voordat de toren gebouwd werd, zoals wij hem nu kennen, zijn er al eerdere plannen en ontwerpen geweest. De Engelsman Richard Trevithick had al eerder plannen voor een 304 meter hoge toren. Helaas stierf hij vroegtijdig en verviel zijn plan. Een ander plan was een 300 meter hoge toren van Jules Bourdais. In de officieel opgeslagen versie van het ontwerp staat vermeld dat het oorspronkelijke idee was van de heren Nouguier en Koechlin, twee medewerkers van Eiffel. Koechlin heeft een schets gemaakt van de toren. Dit was in 1884. In 1886 gaat Eiffel zich verdiepen in het ontwerp van deze twee heren en verkrijgt het eigendomsrecht van het patent. De kosten van de toren werd door Eiffel beraamd op ongeveer 3.155.000 franken. Bij verdere berekeningen bleek deze toren bijna 2x zo duur te worden. Berekend was 5.000 ton staal, in werkelijkheid was er 7.500 ton nodig. Ook bleek de bouw niet de geraamde 1 jaar, maar ruim 2 jaar te duren.De bouw
Met de fundering werd begonnen op 28 januari 1887. Er werd ongeveer 31.000 m³ aarde verplaatst en 12.000 m³ metselwerk verricht. Op 30 juni van datzelfde jaar begon men met de bouw van de toren zelf. Men kon het bouwwerk vervaardigen tot een hoogte van ongeveer 15 meter. Vanaf die hoogte werden er kranen gebruikt en wel liefst vier stuks. Met deze kranen kon men op dezelfde wijze tot 30 meter hoogte komen. Tot een hoogte van 45 meter werd er gebouwd met behulp van een piramidevormige constructie. Dit had onder andere tot doel het ondersteunen van de verschillende bogen.Hierna ging men verder met een verticale constructie. Op 15 maart 1888 kon men het eerste deel afmaken. Op dit deel maakte men een platform, waar de eerder gebruikte kranen op werden gemonteerd. Een extra kraan werd gebruikt om bouwmaterialen zo snel mogelijk op de juiste hoogte te krijgen. Voor het 3e en laatste stuk was men genoodzaakt handmatig steigers te bouwen. Nu kon men de stalen constructie verder bouwen. Op 31 maart was dan eindelijk de toren klaar.
De indeling van de toren
Begane grondOp de begane grond kan men kleine snacks en ijs kopen. Er is een mogelijkheid om buitenlands geld te wisselen. Er is een informatiebalie en uiteraard een souvenirwinkel.
1e etage
Men kan de 704 treden naar de 1e etage beklimmen, maar natuurlijk ook de lift nemen. Hier is onder andere nog een gedeelte te zien van de vroegere spiraaltrap naar de 2e etage. Deze trap werk in 1983 in stukken verkocht op een internationale veiling. Op deze etage is ook een kleine bioscoop, een restaurant en een souvenirwinkel. Natuurlijk is het uitzicht enorm, men staat immers 57 meter hoog.
2e etage
Hier is de mogelijkheid om een korte film te gaan bekijken over de bouw van de toren. De oude hydraulische lift, welke tot 1983 in bedrijf was, wordt uitgelegd. Natuurlijk zijn op deze etage ook de nodige souvenirwinkels, een snackbar en het Jules Verne restaurant. Ook erg leuk om te zien, hopende dat men geen hoogtevrees heeft, zijn de glazen panelen in de vloer.
3e etage of top
Hier is het kantoor van Gustave Eiffel. Hij en zijn dochter Claire zijn hier uitgebeeld in was. Op bezoek hebben zij, eveneens in was, dhr. Thomas Edison. Men staat hier op 276 meter hoogte, dus het uitzicht is……………………. Diverse aanwijzingen staan geplaatst en geven de richting aan waar andere grote Europese steden liggen.