InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Kolmården: een pretpark en dierentuin in Zweden

Kolmården: een pretpark en dierentuin in Zweden

Kolmården: een pretpark en dierentuin in Zweden Op ongeveer 150 kilometer afstand van de Zweedse hoofdstad Stockholm ligt het Kolmården djurpark. Dit park is een combinatie van een dierentuin met meer dan zeshonderd diersoorten en een pretpark met verschillende achtbanen en attracties geschikt voor zowel jong als oud. Het park is eenvoudig te bereiken met auto en openbaar vervoer en is voor elke doelgroep een leuk dagje uit.

Dierentuin

Kolmården is met 1,5 vierkante kilometer de grootste dierentuin van Zweden en zelfs één van de grootste dierentuinen van Europa. De dierentuin ligt in een enorm bosgebied en beschikt over meer dan zeshonderd dieren. Kolmården staat bekend om zijn enorm grote dierenverblijven en lijkt in dat opzicht meer op een safaripark dan op een dierentuin. De verblijven zijn zelfs zo groot dat de meeste dieren vanaf de voetpaden niet zichtbaar zijn. Daarom heeft deze dierentuin een kabelbaan over alle verblijven heen. Tijdens de rit zijn alle dieren zichtbaar vanaf grote hoogte en is er een prachtig uitzicht over de Zweedse natuur. Met verschillende dieren in het park worden ook shows gegeven. Zo heeft het park een spectaculaire dolfijnenshow, een roofvogelshow en een zeeleeuwenshow.

Pretpark

Naast dieren heeft Kolmården meer te bieden. Binnen de dierentuin staan namelijk ook verschillende attracties en achtbanen voor jong en oud. Er is een schommelschip, een vliegend tapijt, een rondrit met oldtimers, verschillende kinderattracties en er zijn drie achtbanen. Twee van deze achtbanen zijn geschikt voor de hele familie, maar de derde achtbaan met de naam Wildfire is een achtbaan die alleen geschikt is voor mensen met een sterke maag en stalen zenuwen.

Wildfire

Op 28 juni 2016 ging de houten achtbaan Wildfire open en deze achtbaan heeft de dierentuin wereldwijd op de kaart gezet. Filmpjes en foto’s van deze achtbaan gingen de hele wereld over. Wildfire staat achterin de dierentuin bovenop een berg, maar door de hoge bomen in het park is de baan nauwelijks zichtbaar. Een ketting brengt je naar 56 meter hoogte, maar lang genieten van het uitzicht is er niet bij. Deze achtbaan van de Amerikaanse bouwer RMC neemt bezoekers met 115 km/h mee over een baan van ruim 1200 meter. Met enorme snelheid gaan bezoekers drie keer over de kop en ervaren ze maximaal 4G aan kracht, maar ook meerdere keren gewichtloosheid.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

Kolmården is bereikbaar met de auto en ligt op ongeveer 10 kilometer van de snelweg E4. Vanaf deze snelweg staat met borden de route richting het park aangegeven. Er is een grote parkeerplaats op loopafstand van de entree van het park.

Vanuit heel Zweden is het park ook bereikbaar met de trein. Vanaf Stockholm is het ongeveer twee uur met de trein. Vanaf station Kolmården en station Norrköping rijden er bussen die stoppen voor de entree van het park.

Verblijf

Het park heeft een eigen hotel en een eigen camping. Het hotel heeft vier sterren en is ook geschikt voor kinderen. Gasten die verblijven in het hotel hebben gratis toegang tot het park via een speciale ingang. Verder zijn ook alle shows, attracties en activiteiten in het park gratis voor hotelgasten. Het hotel heeft een spa, een binnen- en buitenzwembad en een restaurant voor ontbijt en avondeten.

De camping van het park ligt midden in het park en je slaapt in tenten vlakbij de giraffen, de zebra’s, leeuwen, rendieren en beren. In de tenten staan maximaal drie bedden, maar er is plaats voor meer personen. Er kan een barbecue gehouden worden en eten gemaakt worden met een kampvuur. Ook de camping geeft toegang tot het park en alle shows en attracties.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Harlequeen, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.kolmarden.com/sprak/english
  • https://rcdb.com/12032.htm

Reageer op het artikel "Kolmården: een pretpark en dierentuin in Zweden"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 25-06-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!