InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > De vlindertuin in Lesparrou

De vlindertuin in Lesparrou

Tussen Montségur en Puivert, ongeveer anderhalf uur rijden ten Zuiden van Toulouse, ligt Lesparrou. In Lesparrou is een vlindertuin. Dit is een leuk, eenvoudig uitstapje. Ook de weg naar de vlindertuin is een mooie route die de moeite waard is om te rijden. De vlindertuin is een overdekte tropische tuin in een enorme kas. Je vindt er ongeveer 250 tropische planten en er vliegen zo'n 200 tot 300 vlinders rond.

De levensloop van een vlinder

Dat er zoveel vlinders rondvliegen is het eerste dat je ziet. De hele levensloop van de vlinder is er echter vertegenwoordigd:
  • de eitjes
  • de rupsen
  • de poppen
  • de vlinders

De rupsen

De rupsen zijn soms in de tuin uit de eitjes gekomen. De rupsen van zeldzame vlinders worden echter gekocht en soms in verre landen besteld, heeft de eigenaar van de tuin me verteld. Als je de vlindertuin gaat bezoeken is het een aanrader om in gesprek te gaan met de eigenaar. Hij is vreselijk enthousiast en kan je alles over vlinders vertellen. En hij wist ook te vertellen dat er in Emmen ook een vlindertuin is. En daar was hij natuurlijk een keer geweest.

De poppen

Je vindt er, verscholen in een hoekje tussen de planten, een kast met poppen. Die poppen kun je soms een beetje zien bewegen. En als je geluk hebt, kun je een pop in een vlinder zien veranderen. Daar moet je geduld voor hebben, want die transformatie neemt een paar uur in beslag. Maar mocht dat toevallig gebeuren als je er bent, ga er dan zitten en wacht het af, want het is prachtig om te zien.

Luisteren

En als je goed luistert, dan kun je sommige rupsen horen eten: homptsjomp homptjsomp.

De vlinders

De levensduur van een vlinder is ongeveer 15 dagen. Als een vlinder oud is, kun je dat zien doordat hij scheurtjes in zijn vleugels heeft. De vlinders vliegen vrij rond in de tuin, je mag er naar kijken, maar je mag ze niet aanraken of vangen.

De buitentuin

Er is ook buitentuin. In de buitentuin staat een reusachtige vlinder. Als je die grote vlinder ziet, weet je dat je er bent. De vlindertuin in Lesparrou is lieflijk en kleinschalig opgezet. Ook het restaurant is kleinschalig: een piepklein terrasje waar je broodjes en drinken kunt krijgen. Verder is er een winkeltje waar je souvenirs kunt kopen en in een kamer is een piepklein museum met een collectie vlinders.

Openingstijden en kosten

De entreeprijzen van 2015 zijn voor volwassenen 6 euro, voor kinderen van 3 tot 11 jaar 4 euro.

Openingstijden:
23 mei - 3 juli14.00 - 18.00 uur
4 juli - 3 augustus10.30 - 17.30 uur
31 augustus - 27 september13.00 - 16.30 uur

Houd er rekening mee dat in de periode van 23 mei tot 3 juli de vlindertuin weliswaar geopend is, maar dat de middagen gereserveerd zijn voor scholen.

Les Papillons d'Amarante

09300 Lesparrou

Omgeving

De vlindertuin van Lesparrou ligt in een mooie omgeving, ongeveer anderhalf uur rijden vanaf het vliegveld van Toulouse. Op 5 km afstand vind je het bos van Belesta en het kasteel van katharenkasteel van Montségur ligt op 15 km afstand.

In de buurt zijn 2 meren (op 14 km afstand en op 20 km afstand) en er is een zwembad op 12 km afstand. Daarnaast kun je er heerlijk wandelen en er is zelfs een ski-station in de buurt, op 30 km afstand.

Tenzij vlinders je passie zijn kun je niet je hele vakantie doorbrengen in deze vlindertuin, maar het is zeker iets om naartoe te gaan als je er in de buurt bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo realiseren we onze milieuvriendelijke vlindertuinZo realiseren we onze milieuvriendelijke vlindertuinWe beschouwen onze tuin steeds meer als een verlengstuk van onze leefruimte. Onze tuin is er in de eerste plaats om te g…
Vlinders in de polder: Berkenhof's Tropical ZooVlinders in de polder: Berkenhof's Tropical ZooOprichter Johan Antes spreekt zelf over een uit de hand gelopen hobby, maar inmiddels is zijn tropische vlindertuin in d…
Meer vlinders in de tuinMeer vlinders in de tuinVlinders geven tuinbezitters extra plezier in de tuin. Het is een vrolijk gezicht om vlinders van allerlei soorten en kl…
Nachtvlinder WalstropijlstaartNachtvlinder WalstropijlstaartDe walstropijlstaart is een mooie nachtvlinder, die je in Nederland niet zoveel ziet. Hij is zeldzaam, maar komt bijzond…
Koninginnenpage, koningin der vlindersVlinders brengen kleur en beweging in je tuin. Een van de mooiste vlindersoorten is de koninginnenpage. Ook de rupsen va…
Bronnen en referenties
  • www.papillonsdamarante.com

Reageer op het artikel "De vlindertuin in Lesparrou"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 27-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Vakantie Toulouse
Schrijf mee!